Reklama

wszystkie artykuły z działu >> TARGI
15 września 2015
wszystkie artykuły z działu >> TARGI

Klucz to CEL. Multimedialna podróż z Tubądzin Group Polska by MOOV.

Coś więcej niż sam produkt.

O instalacji multimedialnej MOOV dla firmy Ceramika Tubądzin [czołowego polskiego producenta i eksportera płytek ceramicznych] na targach Cersaie 2013 w Bolonii rozmawiamy z Piotrem Majewskim, współwłaścicielem firmy MOOV.

Urszula Kałużna: Instalacja Multimedialna dla Tubądzin Group Polska to był najciekawszy multimedialny show na zeszłorocznej edycji targów Cersaie w Bolonii. Kto był pomysłodawcą prezentacji?


Piotr Majewski: W projekt zaangażowanych było kilka podmiotów, pracowaliśmy w dużym zespole (klient +agencja eventowa + agencja kreatywna + projektant i wykonawca stoiska + produkcja multimediów) i tak powstała koncepcja całego pokazu - to zderzenie oczekiwań, pomysłów, a także ograniczeń jakie musieliśmy brać pod uwagę.

Przy takich projektach każdy uczestnik zespołu ma kilka kluczowych zadań i te zadania są zwykle elementami składowymi końcowej koncepcji.

Impuls przyszedł od samego klienta i firmy, która odpowiadała za organizację wystąpienia na targach. Wiedzieliśmy że klient jest otwarty i chce czegoś niecodziennego, pomysłu kóry będzie nowoczesny, a jednocześnie pozwoli zrealizować podstawowe założenia udziału w targach. Potem praca MOOV i agencji kreatywnej polegala na stworzeniu pomysłu dopasowanego już do określonych ograniczeń targowych oraz do całej koncepcji stoiska. Uznaliśmy że musi to być rozwiązanie, ktore połączy kilka przestrzeni i za pomocą nowoczesnych techmologii pozwoli pokazać to - co bardzo trudno byłoby pokazać targowym gościom na samym stoisku - czyli coś więcej niż sam produkt.

Wchodzimy do statycznej przestrzeni  stoiska i nagle zabieracie nas w podróż po znanych miejscach w  Europie. Minimum formy – maximum treści. 3 ściany i zmieniający się obraz na każdej ze ścian. Jak się przygotowuje taką instalacje. 

Kluczem jest scenariusz i pomysł na to co chcemy opowiedzieć widzom,

Opowieść miała dotyczyć tego w jaki sposób powstają produkty Tubądzin i to było zadaniem agencji kreatywnej. To w jaki sposob będzie to pokazywane widzom bylo naszym zadaniem.

Wiedzieliśmy że chcemy pokazać kluczową kolekcję kafli Tubądzin projektowaną przez Macieja Zienia, wiedzieliśmy że są to kolekcje inspirowane klimatem kilku  różnych miast świata: Barcelona, Londyn, Tokio, Berlin. To co trzeba było stworzyć to opowieść oddającą w kilku sekundach klimat każdego z tych miejsc będących inspiracją. Druga część pokazu miała oddać już proces tworzenia samego produktu - kafla inspirowanego poszczególnymi motywami, a trzecia część miala pokazać już proces projektowania wnętrza z użyciem kolekcji Tubądzin.

Sposób pokazania całej opowieści to już druga sprawa - musieliśmy tu wziąć pod uwagę techniczne uwarunkowania na stoisku targowym, ograniczoną powierzchnię stoiska oraz jego funkcje użyteczne. Stoisko żyło przez cały dzień swoim targowym rytmem, a pokazy odbywały się kilka razy w ciągu dnia. Zatem projekt całego stoiska musiał być bardzo przemyślany, a instalacja multimedialna dokładnie zaprojektowana tak, żeby efekt show był możliwie najlepszy, ale też żeby w przerwach między pokazami można było swobodnie korzystać z tej przestrzeni do innych celów.



Instalacja Multimedialna dla TUBĄDZIN GROUP POLSKA na targach Cersaie 2013 w Bolonii. Animacje i Mapping: MOOV. Multimedia i sprzęt: MOOV.

Ruchome obrazy to nie było wszystko. Mamy żywą osobę, która wchodzi w interakcje ze zmieniającymi się obrazami. Czy to jest tak, że tancerka uczestniczyła w próbach z obrazem tygodniami, razem z Wami uczestniczyła w realizacji. Kto wymyślał choreografie.


Chcieliśmy maksymalnie „uprzestrzenić cały pokaz”, stąd aktywny udział performerki oraz wykorzystanie 3 powierzchni projekcyjnych - dwie ściany i podłoga na których wyświetlane były „uszyte na miarę” animacje oraz filmy które były w „interakcji” z tancerką, ktora nie tylko tańczy ale wciela się w różne postaci kluczowe z punktu widzenia treści i samego przekazu show. Konieczna była ścisła współpraca na całym etapie tworzenia animacji oraz choreografii. Poszczególne etapy animacji i tańca były tworzone równolegle. Był scenariusz wg którego powstawały kolejne części, ale konieczny były również próby po których dopracowywane były detale. Pokaz był również udźwiękowiony autorską muzyką stworzoną na potrzeby show, zatem te wszystkie 3 elementy musiały ostatecznie stworzyć spójną całość. Faktycznie na stworzenie całego pokazu zespół musiał poświęcić kilka tygodni.

Opowiedzcie więcej o procesie tworzenia animacji i mappingu.

Proces: klucz to cel - cel udziału firmy w ważnym wydarzeniu jakim dla branży są targi Cersaie, potem ustala się to jak być widocznym na tle innych wystawców - co można zrobić żeby się wyróżnić, ale żeby też wyrożnić się w sposob jaki oddaje idee udziału w targach - pokazać ofertę  taki sposób żeby byla zapamiętana.

Do tego wszystkiego trzeba jeszcze wziąć pod uwagę typowy scenariusz dni targowych: jest czas na rozmowy i spotkania biznesowe, jest czas prezentację wyrobów, jest czas na show, trzeba pogodzić te kilka funkcji na niewielkiej przestrzeni, pokaz multimedialny dobrze dopasowany do rzeczywistości targowej musi pozwalać na optymalne wykorzystanie przestrzeni stoiska.

Kiedy dobrze zostały określone te w/w funkcje oraz cele firmy dotyczące udziału w targach mogliśmy wziąć na warsztat już samą treść pokazu oraz projekt instalacji multimedialnej.

Mamy tu 3 części do opowiedzenia: 1 wizerunkowa opowiadająca o inspiracjach i projektancie, druga o procesie tworzenia - o motywach inspirujących projektanta i tym w jaki sposób przeksztalcają się one w konkretne wzory będące w kolekcji firmy a trzecia część opowiada już o zastosowaniach produktow - czyli projektowaniu wnętrz/ łazienek z wykorzystaniem kolekcji kafli ktore firma pokazuje na targach.

Wszystkie 3 części mają tworzyć jedną całość ale jednocześnie funkcjonować jako odrębne mini przedstawienia.

Sama instalacja musi także odpowiadać tym wszystkim określonym funkcjom i celom, czyli musi pozwalać na atrakcyjne przedstawienie pokazu, ale z drugiej strony nie może ograniczać wszystkich pozostałych działań na stoisku. Do osiągnięcia tego założenia, praca zespołowa jest kluczowa.

Jak to jest możliwe, że w przestrzeniach tak rozświetlonych jakimi są hale targowe obraz na prezentacji jest widoczny?

Faktyczne zawsze przy instalacjach z zastosowaniem projektorów czynnik oświetlenia przestrzeni jest kluczowy. Obraz wyświetlany na ekranach projekcyjnych świeci światłem odbitym i to powoduje że w przypadku gdy nie zadbamy o odpowiednie wyciemnienie i moc projektorów, może być on po prostu niewidoczny. Dlatego na stoiskach targowych stosuje się powszechnie ekrany LCD lub LED - tutaj nie ma tego problemu. W naszym konkretnym przypadku zdecydowanie więcej czynników jednak zdecydowało o zastosowaniu projektorów (m.in. wyświetlanie obrazu na podłodze oraz wykorzystanie powierzchni projekcyjnych do innych celów w trakcie gdy pokaz się nie odbywa) . Z tego względu musieliśmy zadbać o możliwe do osiągnięcia wyciemnienia przestrzeni pokazów (m.in. górny i boczny dostęp światła).


Instalacja Multimedialna dla TUBĄDZIN GROUP POLSKA na targach Cersaie 2013 w Bolonii. Animacje i Mapping: MOOV. Multimedia i sprzęt: MOOV.

Instalacja Multimedialna to rozwiązanie - marzenie dla większości firm… jak pokazać, jak podpowiadać sposób w jaki firmy mogą wykorzystywać tą technologię?

Staramy się to robić od kilku lat, bo faktycznie rozwiązania techniczne stwarzają ogromne możliwości. Obecnie powszechnie już stosuje się na stoiskach ekrany LCD, ściany video oraz ekrany diodowe. To technologie które doskonale sprawdzają się na targach, można tworzyć obrazy o nietypowych kształtach, umieszczać je można praktycznie w dowolnym miejscu stoiska. Zastosowanie projektorów na targach jest mniej powszechne, bo jest tu więcej barier do pokonania - głównie otaczające oświetlenie.  Jednak w obu wypadkach ważne jest co za pomocą tych urządzeń można pokazać docelowym odbiorcom - zwiedzającym targi. Bardziej zaawansowane pokazy wymagają kilkutygodniowych przygotowań zarówno po stronie firmy przygotowującej pokaz i animacje/grafiki jak i samego klienta, który bardzo precyzyjnie musi określić swoje oczekiwania i cele samej prezentacji. Niewątpliwą zaletą stosowania multimediów jest możliwość przedstawienia obiektów, produktów czy samych procesów, których nie da się fizycznie na stoisku pokazać

Co musi wiedzieć wystawca, jakie wytyczne musicie dostać żebyście mogli przygotować konkretną ofertę dla konkretnej firmy…

Najważniejsze na początek to czy wystawca ma już gotowy projekt stoiska i precyzyjną koncepcję na wykorzystanie multimediów czy też oczekuje od nas projektu/ koncepcji, pod którą dopiero będzie projektowane stoisko. W pierwszym wypadku sprawa zwykle jest prosta i oferta zawiera elementy uwzględnione w projekcie stoiska. Często w takich wypadkach materiały wyświetlane na ekranach są dostarczane w gotowej formie już na stoisko i naszym zadaniem jest dostawa, montaż sprzętu oraz emisja dostarczonych materiałów. W drugim wypadku proces przygotowania oferty trwa zdecydowanie dłużej, potrzebny jest precyzyjny brief i zwykle spotkanie/ rozmowy z klientem w celu doprecyzowania detali niezbędnych do stworzenia koncepcji, projektu i oferty. W takich wypadkach także zazwyczaj zajmujemy się produkcją samego materiału video i jego zawartość także wymaga precyzyjnego określenia.

Czy nowoczesne technologie mogą zastąpić w najbliższym czasie tradycyjne środki budowania przestrzeni? Co jest największą zaletą tej technologii, a co jej achillesową piętą?

Z pewnością jest to obecnie trend, jednak nie wszystko da się pokazać w tak atrakcyjny i prawdziwy sposób jak rzeczywiste obiekty. Na korzyść nowoczesnych technologii przemawia wiele zalet: można w niebanalny sposób opowiedzieć o swojej ofercie, nadać „zwykłym” produktom nieco ekspresji, przyciągnąć widza nie tylko swoją dobrą ofertą, ale też ciekawą i robiącą wrażenie prezentacją. Z drugiej strony ciężko jest oddać nawet na filmie 3D niektóre wrażenia jak np. zapach, dotyk czy zawroty głowy, choć realizowaliśmy i takie projekty :)

Chcielibyśmy, żeby instalacja Multimedialne częściej były obecne na targach. Martwi nas, że tak mało firm korzysta z tej niezwykle atrakcyjnej formy promocji. Dlaczego tak rzadko możemy się dobrze bawić na targach w Polsce?

Powodów jest pewnie wiele, ale jednym z pierwszych to z pewnością są budżety firm przeznaczane na targi - tu podejrzewam że firmy w Polsce wydają zdecydowanie mniej środków niż np. wystawcy w Niemczech. To z pewnością wpływa znacząco na popularność tego typu atrakcji.

Drugim powodem i wg mnie kluczowym jest tak naprawdę mentalność i lęk przed nowmym. Wielu klientów wydaje się że są gotowi na nowe niekonwencjonalne i innowacyjne pomysły i mówią wręcz że ich poszukują . Jednak często naprawde wartościowe i przełomowe projekty nie są wogóle brane pod uwagę przez klientów albo odpadają w przedbiegach z powodu braku ich zrozumienia u tych samych klientów którzy z taką energią poszukiwali czegoś nowego i świeżego. Często decydują się oni wtedy na standardowe sprawdzone rozwiązania ( typu  telewizor plazmowy na ścianie :) ... Tak naprawdę musimy nauczyć się być prawdziwymi innowatorami nie tylko naśladowcami. Wtedy powstawać będą nie tylko doskonałe projekty ale również doskonałe realizacje.

Dziękuję za rozmowę.

 

 

www.moov.pl


MOOV o sobie: Dostarczamy profesjonalne rozwiązania multimedialne na potrzeby konferencji, targów, przedstawień teatralnych, muzeów i wystaw, eventów specjalnych czy programów telewizyjnych. Specjalizujemy się w realizacjach „skrojonych na miarę”. Znając potrzeby i oczekiwania klienta, jesteśmy gotowi zaproponować niecodzienne pomysły na ich realizację przy użyciu nowoczesnych rozwiązań multimedialnych.

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Zapraszamy również do zapoznania się z innymi realizacjami MOOV http://moov.pl/
skomentowany przez    MOOV    25 kwiecień 2014, 10:09 obserwuj post
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.