wszystkie artykuły z działu >> ROZMOWY
06 kwietnia 2012
wszystkie artykuły z działu >> ROZMOWY

EXPO 2012. Bio Membrana - rozmowa z Enrique Limon


Bio Membrana - rozmowa z Enrique Limon.


algi, fot. InfoBarrel

Rozmowa z Enrique Limon- założycielem biura projektowego w Nowym Jorku- Limon Lab Architecture & Design.
Pracownia Limon Lab zaproponowała dosyć kontrowersyjny pomysł użycia starej platformy wiertniczej- pozostałość po odwiertach na morzu Zachodnim, jako główny element konstrukcyjny pawilonu ekspozycyjnego w Yeosu. Platforma miała zostać przerobiona na obszerne pomieszczenia wystawiennicze oraz różnego typu sale ekspozycyjne. Pomysłem dopełniającym ideę eko poawilonu stało się wykorzystanie lokalnych alg jako produktu do wytworzenia bio-paliwa. Algi umieszczone zostały na specjalnie przygotowanej do tego membranie. Dzięki bioinżynierii protein, oraz procesie fotosyntezy rośliny produkują więcej wodoru, dostarczając produkt pośredni do produkcji energii. Usytuowane alg jako zewnętrznej membrany budynku, sprawia, że budynek staje się całkowicie niezależny od energii dostarczanej z zewnątrz, dodatkowo przybierając postać obiektu, który sam oddycha i uczestniczy w procesach bilogicznych.

Wywiad jest kontynuacją rozmów o Expo 2012 w Korei. Zachęca do dalszych rozważań nad pytaniami dotyczącymi ewolucji podejścia do projektowania oraz łamania barier konwencjonalnej architektury. Po analizie wielu projektów zaprezentowanych na konkurs Expo 2012 dosyć wyraźnie rysuje się wątek „żywej architektury”. Czy mamy do czynienia z nowym nurtem architektury, który coraz dobitniej zaznacza swoja obecność? Projektanci łączą w swojej twórczości naturę i technikę tworząc pewną symbiozę. Projektowanie coraz częsciej współistnieje i pulsuje wraz z życiem, zlewa się z jego tendencjami i potrzebami, nie kreując artystycznego kontrastu do otaczającego środowiska tylko spójne dopełnienie.


platforma wiertnicza zmieniona w bio pawilon z "inteligentną" powłoką zewnętrzną

KR: Enrique powiedz, co było Waszą inspiracją podczas projektowania Bio Membrany?

Enrique Limon: Inspiracja przyszła z wyznaczonego tematu konkursu Expo, która z zamierzenia miała na celu edukować ludzi pod kątem świadomości ekologicznej oceanów. Z tego powstało pragnienie stworzenia budynku, który byłby odpowiedzią na ten temat.


widok na proponowany budynek Expo autorstwa pracowni Limon Lab

KR: Jak długo pracowaliście nad projektem?

EL: Trzy miesiące.

KR: Jakie napotkaliście techniczne trudności podczas projektowania?

EL: Wykonaliśmy sporo badań na temat tego, w jaki sposób algi zmieniają się w paliwo i do czego właściwie moglibyśmy tą wiedzę użyć. Największą techniczną trudnością było wymyślenie w jaki sposób stworzyć membranę, która współgra z budynkiem oraz jak uformować proces biologiczny w połączeniu z algami (dzięki czemu miałoby powstawać paliwo). Na pewno trzeba byłoby ponownie zmierzyć się z tymi problemami, gdyby projekt został wybrany do realizacji.

KR: Bio Membrana jest interesującym projektem, jednak pomysł użycia platformy wiertniczej jest raczej nietypowy, kojarzy się bardziej z mniej ekologicznymi rozwiązaniami.

EL: Tak, na samym początku wydało się to ironiczne, by użyć do projektu właśnie platform wiertniczych, jednakże dowiedzieliśmy się, że część z nich już zostało w Południowej Korei zdemontowane i pomyśleliśmy, że ich struktura byłaby idealna, gdyż już z samego swojego założenia osadzona jest w wodzie, nie musielibyśmy nic zmieniać.


elewacja frontowa budynku Bio Membrana

KR: Wasz projekt jest bardzo ciekawy- elewacja budynku złożona z alg, która dodatkowo wytwarza paliwo. Czy myślisz, że ludzie są gotowi na takie innowacyjne rozwiązania?

EL: Myślę, że właśnie po to organizowane jest Expo! By tworzyć projekty, które sprawiają, że ludzie zaczynają myśleć w sposób niekonwencjonalny i dostrzegać inne, nowe możliwości, które tak naprawdę są w zasięgu ręki. Jeżeli popatrzymy na Expo pod kątem historii, to okazuje się, że niektóre propozycje projektów stały się później rzeczywistością. Założyliśmy, że Korea byłaby idealnym miejscem na naszą propozycje pawilonu, głównie przez to, że od jakiegoś czasu podwyższa ciągle swoje standardy życia dzięki innowacyjności. To właśnie u Koreańczyków została zbudowana jedna z pierwszych farm wertykalnych (farma usytuowana w kilkupiętrowym budynku), by umożliwić ludziom dostęp do pokarmu bez konieczności bycia zależnym od importu. Membrana z alg może sprawić, by paliwo było dostępne dla budynku, dzięki czemu budynek może odciąć swoją zależność od przyjmowanej energii z zewnątrz. Dzięki zamianie ropy naftowej na olej z alg zyskujemy nie tylko czystsze środowisko- dodatkowo całkowicie niezależną strukturę architektoniczną, która jest zupełnie wolna od energii dostarczanej z zewnątrz.

KR: Czy można używać membrany z alg do stworzenia elewacji na dowolnie innym budynku?

EL: Tak, ta membrana może działać na dowolnie wybranym budynku jako część jego eko-infrastruktury.

KR: Czy byłoby możliwe wybudowanie Bio Membrany w innym miejscu?

EL: W miarę jak pracowaliśmy nad tym systemem, wiedzieliśmy, że będzie on zależny od światła i pewnych warunków lokalizacji, więc nie mam pewności czy dałoby się zaimplementowane go w innym miejscu. Specyficzne wymogi klimatyczne sprawiają, że ten pomysł jest możliwy do zrealizowania.

KR: Czy projektowanie ekologiczne ma przyszłość, wiele się na ten temat mówi, ale jak to wygląda w praktyce?

EL: Wszyscy musimy dbać o ekologię. Albo znajdziemy jakieś alternatywy, które w jakiś sposób zatrzymają albo chociaż spowolnią pogarszanie się ekosystemu Ziemi albo zmierzymy się z długoterminową zmianą klimatu. Istnieje międzynarodowa przepustowość do innowacyjnego szukania ekologicznych rozwiązań. Niektóre z systemów dosyć szybko wpłyną na środowisko, inne zaś będą działać długoterminowo.

KR: Projektując Bio Membranę dzisiaj zaprojektowałbyś ją tak samo?

EL: Zostawiłbym membranę powyżej poziomu wody, ale usytuowałbym cały budynek pod wodą.

KR: Czy myślisz, że Wasz projekt mógłby być inspiracją dla młodych designerów?

EL: Myślę, że architektura Bio Membrany jest pewną propozycją i zaproszeniem do dalszej dyskusji na ten temat oraz tego jak najefektywniej wprowadzić ten pomysł w życie. Peter Eisenman powiedział „najpierw wymyśl architekturę, później spraw by była świadoma ekologicznie”.

KR: Kiedy architekt przestaje być inżynierem, a rozpoczyna artystą? I jak często się to zdarza?

EL: Architekt powinien myśleć tak jakby jechał tandemem- architektonicznie i artystycznie. Jednak czasem podczas projektowania konieczne jest by dodatkowo uformować zespół ekspertów do stworzenia czegoś tak złożonego jak na przykład Bio Membrana. Architekci mogą wymyślać niesamowite koncepcje i mieć wspaniałe pomysły, jednak nie jesteśmy naukowcami ani inżynierami. Jesteśmy bardziej jak dyrygent, w momencie, gdy zespoły projektowe stają się coraz większe, bardziej złożone technicznie i pracują pod większą presją czasu.


wizualizacja głównego wejścia do pawilonu

KR: Projektując swój pawilon musieliście być świadomi, że Wasz projekt znacznie różni się od konwencjonalnej architektury i w pewnym stopniu tworzy jakąś nową ideę.

EL: Wierzę, że tworzenie nowej architektury musi być pewnym procesem innowacji...patrząc nawet pod kątem historii architektury, architekci prezentując swoje pomysły często musieli spoglądać w stronę innych dziedzin nauki oraz inne branże, by dzięki nim zobaczyć co i w jaki sposób zmienić by wzbogaciło to ich architekturę i jak dzięki temu mogli łamać konwencjonalne podejście do projektowania.

Zapraszamy na Forum.

Autor: arch. Karolina Radoń

(krdesign.com.pl)

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.

Reklamy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.