Reklama

wszystkie artykuły z działu >> INSTALLATION
19 czerwca 2015
wszystkie artykuły z działu >> INSTALLATION

Tokujin Yoshioka: “Crystallize” w Muzeum Sztuki Współczesnej w Tokio

Ukryte piękno świata, który nas otacza

Tokujin Yoshioka to Steve Job japońskiego wzornictwa. Wszystko, czego dotknie Yoshioka - papier, plastik, drewno, szkło - zamienia się w złoto. Projektant ma talent do przekształcania materiałów w coś nieoczekiwanego, minimalistycznie wykwintnego. „Znajduję ukryte piękno w rzeczach, w których inni nie zauważają” - powiedział kiedyś.

Wystawa Tokujin Yoshioka Crystallize w Muzeum Sztuki Współczesnej w Tokio (MOT) w 2013 roku, patrzy na piękno natury poprzez badania struktury kryształów. Wybierając czasownik na tytuł wystawy, Yoshioka chciał pokazać jak ważny jest dla niego sam proces tworzenia. Przemieszczanie i witalność w każdym z jego dzieł opisuje proces tworzenia pokazując podstawowy materiał użyty do budowy elementów.

Po wejściu na wystawę, w przestrzeni pierwszego, białego pokoju, widz natychmiast zanurza się w chmurze, zbudowanej z białych słomek. Słomki mogą być porównywane z zamarzająca wodą lub kopcami śniegu, co odzwierciedla silny i spokojny ruch wody i lodu.

Tokujin Yoshioka, “Crystallize” 2013, © MOT  Museum of Contemporary Art Tokyo.

Widzowie przechodzą do następnego pokoju przy dźwiękach muzyki "Jezioro łabędzie" Czajkowskiego, która towarzyszy procesowi krystalizacji niektórych prac na miejscu w muzeum. W centrum Yoshioka umieścił prostopadłościenna zamknietą formę we wnetrzy którejk przentowane sa różne etapy krystalizacji. Procesy naturalne tworzą wokół prostej konstrukcji skomplikowane wariacje form. Na ścianach pomieszczenia wiszą gotowe elementy - rzeźby kryształu - wyglądające jak obrazy przestrzenne.

Tokujin Yoshioka, Tornado 2007 and Swan Lake 2013, © MOT  Museum of Contemporary Art Tokyo.


Tokujin Yoshioka, Tornado 2007 and Swan Lake 2013, © MOT  Museum of Contemporary Art Tokyo.

Tokujin Yoshioka, Tornado 2007 and Swan Lake 2013, © MOT  Museum of Contemporary Art Tokyo.

W pokoju obok, ROSE, zaprezentowany jest całkowicie pokryty kryształami kwiat, a dokładnie róża, która symbolizuje wieczną miłość, ulotną jak życie. Rzeźba ta różni się od pozostałych eksponatów kolorem i widocznymi pod warstwami kryształu fragmentami. To nakazuje nam spojrzeć głębiej w rzeźbę, próbując odkryć zawiłości struktury płatków.

Tokujin Yoshioka, Tornado 2007 & The Rose 2013 photo © MOT  Museum of Contemporary Art Tokyo.

Tokujin Yoshioka, Tornado 2007 & The Rose 2013 photo © MOT  Museum of Contemporary Art Tokyo.

Tokujin Yoshioka, Tornado 2007 & The Rose 2013 photo © MOT  Museum of Contemporary Art Tokyo.

W pobliżu Spider’s Thread prezentowane było krzesło, a dokładnie jego kontur utworzony jedynie przez siedem linii, na których „rosły” kryształy. Pomysł instalacji Yoshioka zaczerpnął z opowiadania Ryunosuke Akutagawy pt. „Pajęcza sieć”. Budda decyduje się dać jeszcze jedną szansę złoczyńcy, który źle wiódł swoje życie i trafił do piekła. Opuszcza więc z piekła do nieba pajęczą sieć, po której przestępca może wspiąć się do nieba. W opowiadaniu tym pajęcza sieć stanowi symbol nadziei, ale też kruchości.

Tokujin Yoshioka, Spider’s Thread 2013 photo © MOT  Museum of Contemporary Art Tokyo.

Tokujin Yoshioka, Spider’s Thread 2013 photo © MOT  Museum of Contemporary Art Tokyo.

Tokujin Yoshioka, Spider’s Thread 2013 photo © MOT  Museum of Contemporary Art Tokyo.

Zwieńczeniem wystawy jest Rainbow Church, zainspirowana wizytą Yoshioki w Chapelle du Rosaire w Vence we Francji (Kaplica Różańcowa) i jej witrażami wykonanymi przez Matisse'a. Najważniejszym elementem ekspozycji było wysokie okno z szybą 26-ft, 30.48 cm= 1 stopa, składająca się z 500 krystalicznych pryzmatów. Rozświetlona białym światłem Rainbow Church, jest pełna kolorów, które powstają poprzez rozszczepianie światła przechodzącego przez pryzmaty. (Chapelle du Rosaire w Vence we Francji, zaprojektowana przez Henri Matissa, zwana jest "kaplicą Matisse'a", ponieważ cały jej wystrój został zaprojektowany przez malarza, na przełomie lat 40. i 50. XX wieku, w podzięce za opiekę, jaką sprawowały nad nim siostry dominikanki w czasie jego choroby.)

Tokujin Yoshioka, Waterfall 2010 and Rainbow Church 2006, photo © MOT  Museum of Contemporary Art Tokyo.

Tokujin Yoshioka, Waterfall 2010 and Rainbow Church 2006, photo © MOT  Museum of Contemporary Art Tokyo.

Tokujin Yoshioka, Rainbow Church 2006, photo © MOT  Museum of Contemporary Art Tokyo.

Tokujin Yoshiokato Steve Job japońskiego wzornictwa. 

Stałe ekspozycje projektanta można oglądać w MoMa w Nowym Jorku, Centrum Pompidou w Paryżu, Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie, Cooper Hewitt National Design Museum w Nowym Jorku i Muzeum Vitra Design w Weil am Rhein w Niemczech.

Tokujin Yoshioka znany jest ze współpracy z wielkimi markami. Pracował dla Hermesa, Swarovski, Cartiera, Toyoty, BMW czy KDDI. Najczęściej tworzy projekty i instalacje przestrzenne oraz meble. Charakter jego prac zachwyca pięknem i prostotą. Został wyróżniony tytułem "Now! Design à Vivre 2012 Creator of the Year" podczas targów Maison & Object 2012.

Czytaj też:
Subtelne tchnienie życia. Tokujin Yoshioka dla Hermes
34000 ciętych kryształów. ‘Wings of Sparkle’ Tokujin Yoshioka

via [Tokujin Yoshioka]

 

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.