Reklama

wszystkie artykuły z działu >> INSTALLATION
10 czerwca 2017
wszystkie artykuły z działu >> INSTALLATION

Modne kropki u Louis’a Vuitton'a. Yayoi Kusama – najdroższa artystka świata

Słynąca z instalacji opartych na motywie różnobarwnych kropek artystka Yayoi Kusama z charakterystyczną dla siebie śmiałością, a zarazem taktem wkroczyła w przestrzenie najbardziej prestiżowych sklepów Louisa Vuittona na całym świecie. W maju 2012 Louis Vuitton ogłosił nawiązanie współpracy ze słynną japońską artystką. Nadzieje publiczności na niezwykły owoc tej kooperacji zdecydowanie nie zostały zawiedzione.Kusama przeniosła groszkowy wzór ze swoich rzeźb i instalacji na wzór tkanin i wnętrz. Każda kropka jest nieskończona i ponadczasowa, dokładnie tak jak sztuka przez duże „S” oraz prawdziwa moda. Niekwestionowaną dominantę stanowią biel i czerwień. W porównaniu do innych realizowanych przez Kusamę projektów, zastosowana gama barwna jest niezwykle wąska, co podkreśla ekskluzywność aranżowanej przestrzeni. Kusama zrezygnowała też z przypadkowego rozmieszczania elementów instalacji. Przemyślane rytmy potęgują wrażenie harmonii. Przyglądając się uważnie tej serii projektów scenograficznych widzimy jak zastosowanie silnych kontrastów może zredefiniować postrzeganie danej przestrzeni – płaszczyzny ścian ulegają roztopieniu w ciszy bieli. Stworzona iluzja świadczy o mistrzostwie, które z biegiem lat osiągnęła w swoich pracach Kusama. 

Louis Vuitton store in Paris, photo © Yayoi Kusma Studio

Louis Vuitton store w Paryżu, photo © Yayoi Kusma Studio

Louis Vuitton store w Londynie, photo © Yayoi Kusma Studio

Limitowana kolekcja odzież i akcesoriów zaprojektowana przez Yayoi Kusama trafiła do butików zaraz przed otwarciem wystawy artystki w Whitney Museum w Nowym Jorku.

Słynne groszki Japonki Yayoi Kusamy podbiły cały świat pop-artu, inspirowały wielu twórców w tym i Andy’ego Warhola, który nieoficjalne przyznał się do kopiowania pewnych pomysłów Kusamy. W 2008 roku jej najdroższa praca została sprzedana za 5,1 mln dolarów, co stanowi rekordową cenę za pracę żyjącej artystki.

Yayoi Kusama zaczęła tworzyć w wieku dziesięciu lat. Nazywa swoją twórczość „sztuką obsesyjną”. Od 1977 roku mieszka w tokijskim szpitalu psychiatrycznym i otwarcie mówi o swoich problemach psychicznych. Jej znakiem rozpoznawczym są krzykliwe wzory (najczęściej kropki), którymi pokrywa swoje dzieła (instalacje, kolaże, obrazy, rzeźby). W roku 1957 wyjechała do Nowego Jorku. W 1965 roku stworzyła pracę Infinity Mirror Room – Filled with the Brilliance of Life – lustrzany pokój wypełniony refleksami i różnokolorowymi światłami. W 1993 roku była pierwszą Japonką reprezentującą swoje państwo na Biennale w Wenecji. W 2006 roku została nagrodzona Praemium Imperiale, nazywanym Noblem w dziedzinie sztuki, przez Japoński Związek Artystów.  

Wystawa 'IN INFINITY' Yayoi Kusama w Louisiana Museum of Modern Art, w terminie 17.9.2015 - 24.1.2016 jest jedną z wielu tak charakterystycznych dla japońskiej artystki.

Yayoi Kusama 'IN INFINITY' Louisiana Museum of Modern Art 17.9.2015 - 24.1.2016
photo © Louisiana Museum of Modern Art

Yayoi Kusama 'IN INFINITY' Louisiana Museum of Modern Art 17.9.2015 - 24.1.2016
photo © Louisiana Museum of Modern Art

www.yayoi-kusama.jp

Polecamy również inne Artykuły o Yayoi Kusama:

-------------------------
Yayoi Kusama urodziła się 1929 roku, pół roku przed czarnym czwartkiem, w historycznej i zabytkowej miejscowości Matsumoto położonej w prefekturze Nagano w środkowej części głównej wyspy. Od początku interesowała się sztuką, a konkretnie malarstwem, dlatego w 1948 roku podjęła studia na jednym z uniwersytetów w Kioto. Nie spodobało jej się jednak akademickie malarstwo japońskie, które dominowało program nauczania. Fascynował ją natomiast świat kultury zachodniej i najnowsze trendy w sztuce. Z Kioto wyprowadziła się do Tokio, a następnie odbyła podróż za ocean do Stanów Zjednoczonych. To właśnie tam powstały pierwsze „groszkowe” obrazy, choć są one efektem choroby psychicznej, a nie inspiracji artystycznej. Piękna, egzotyczna i filigranowa Japonka bardzo szybko stała się rozpoznawalna w środowisku nowojorskiej bohemy. Stylistyka jej prac idealnie wpisywała się w kolorowy pop-art, który dominował salony artystyczne lat 60. Sztuka Kusamy pojawiała się na prestiżowych wystawach obok Warhola, George’a Segala i Claesa Oldenburga. Jednak sławę i rozgłos przyniosły Kusamie nie wystawy, lecz kontrowersyjne happeningi, podczas których paradowali ludzie ubrani w naklejone na ciało kropki. Na początku lat 70. Yayoi Kusama wróciła do Japonii ze względu na pogarszający się stan zdrowia psychicznego. Na własne życzenie poddała się badaniom i została zamknięta w ośrodku psychiatrycznym. Wkrótce szpital tokijski stał się jej domem i miejscem ukojenia. W niedalekiej odległości zorganizowała sobie pracownię oraz biuro. Zatrudniła menedżerów, który dbają o jej pozycję na światowym rynku sztuki – organizują wystawy, nadzorują aukcje, sprzedają prace na zamówienie. Wyróżniana prestiżowymi nagrodami (m.in. najważniejszą japońską nagrodą przyznawaną przez Japoński Związek Artystów Praemium Imperiale) Kusama to w pełni zorganizowana firma. Współpracowała z różnymi markami na całym świecie, m. in. Marca Jobsa i Lancôme, a niedawno stworzyła świetnie sprzedającą się kolekcję torebek, portfeli i innych damskich akcesoriów dla Louisa Vuittona. Jej indywidualne wystawy wisiały w Tate Modern w Londynie, Gagosian Gallery w Nowym Jorku, a nawet w Centrum Pompidou w Paryżu.


fot. Yayoi Kusama

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.