wszystkie artykuły z działu >> INSTALLATION
24 czerwca 2016
wszystkie artykuły z działu >> INSTALLATION

Olafur Eliasson: 'Contact' w Fondation Louis Vuitton

Trudno jest odróżnić,

gdzie kończy projekt i zaczyna złudzenie.

W instalacji 'Riverbed' Olafur Eliasson odwracał relacje między naturą a sztuką, przenosząc kamienisty krajobraz koryta rzeki do wnętrza Louisiana Museum of Modern Art w Danii.

'Contact' to najnowsza, indywidualna wystawa Olafura Eliassona w Fondation Louis Vuitton (17.12.2014-16.02.2015) w Paryżu. Tytuł instalacji mówi dokładnie o tym, czemu jest ona poświęcona. Eliasson pozwala nam nie tylko kontemplować. Odwiedzający mogą spełniać podstawowe pragnienie człowieka: dotknąć rzeczy, które budzą ciekawość. "Moja wystawa odnosi się do tego, co leży na skraju naszych zmysłów i wiedzy, naszej wyobraźni i naszych oczekiwań" - wyjaśnia Eliasson, duńsko-islandzki artysta.

W nieregularnych przestrzeniach nowo wybudowanego muzeum, zaprojektowanego przez Gehrego, Eliasson stworzył szereg instalacji karmiących zmysły. Artysta bada "stosunki między człowiekiem, przestrzenią i wszechświatem" poprzez tworzenie surrealistycznych, alternatywnych rzeczywistości.

Site specific pozwala zanurzyć się odwiedzającym w interakcje pomiędzy ruchomym światłem i cieniem. Idea "dotykania niedotykalnego" pozwoliła artyście stworzyć szereg miejsc interakcji, wciągających widza w przestrzenie, które w zaskakująco prosty sposób kwestionują dotychczasowe myślenie: "Nie dotykać sztuki".

Olafur Eliasson, 'Contact', 2014
image © iwan baan

Olafur Eliasson, 'Contact', 2014, image © iwan baan

Główny kurator i dyrektor artystyczny Fondation Louis Vuitton Suzanne Pagé: "Olafur Eliasson analizuje sytuację człowieka w świecie. Artysta stara się włączyć ich do udziału w swoje multi-sensoryczne doświadczenia. Działania: cień / światło, obecność / nieobecność, i afirmacji / zwątpienia mają skłaniać nas do pytania o nasze wizualne percepcje oraz, w konsekwencji, o nasze przekonania."

W ‘Map for unthought thoughts’ publiczność jest środkiem, centrum. Cienie sunął wzdłuż półkola przedłużonego po całym obwodzie i odbijaja sie jak w lustrze. Wykorzystując pochyłą podłogę, lustra i horyzontalne pomarańczowe światło - tworzy wrażenie jakbyśmy wpatrywali się w przestrzeń bieguna planety. Często trudno jest odróżnić, gdzie kończy projekt i zaczyna złudzenie.

Olafur Eliasson, 'Contact', 2014, image © iwan baan
Olafur Eliasson, 'Contact', 2014, image © iwan baan

Olafur Eliasson, 'Contact', 2014, image © iwan baan

W "Parallax Planet", wypukła krzywizna kulistego okna przekształca tryskającą z węża ogrodowego wodę w hipnotyczny obraz, przypominający „pętle Mobiusa” (Boska nieskończoność, Alfa i Omega... ).

Olafur Eliasson, 'Contact', 2014, image © iwan baan

Olafur Eliasson, 'Contact', 2014, image © iwan baan

 

Olafur Eliasson, 'Contact', 2014, image © iwan baan

Olafur Eliasson, 'Contact', 2014, image © iwan baan

Na dachu, Eliasson ma zainstalowane urządzenie, które śledzi słońce i, w określonych godzinach dnia, kieruje promienie świetlne na wieloaspektowe, geometryczne rzeźby zawieszone w budynku. Jednocześnie, wystawa oferuje dynamiczny choreografię światła dziennego, żółtym świetle, cienie i odbicia, które stale zmienia perspektywę architektury muzeum

Olafur Eliasson, 'Contact', 2014, photo by maría del pilar garcía ayensa, studio olafur eliasson

Olafur Eliasson, 'Contact', 2014, image © iwan baan

Olafur Eliasson, 'Contact', 2014, image © iwan baan

Olafur Eliasson, 'Contact', 2014, photo by maría del pilar garcía ayensa, studio olafur eliasson

+ [olafureliasson.net]

 

 

więcej Instalacji Olafur'a Eliasson'a:

 

 

 

 

 

 

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.

Reklamy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.