Reklama

wszystkie artykuły z działu >> z HISTORII
17 grudnia 2016
wszystkie artykuły z działu >> z HISTORII

Wielka Światowa Wystawa w Nowym Jorku (1939 - 1940)

BUDOWANIE ŚWIATA JUTRA

New York World’s Fair in 1939 / Wielka Światowa Wystawa w Nowym Jorku 1939

Data: 30 IV – 31 X 1939, 11 V – 27 X 1940
Powierzchnia: 518 ha

Wystawcy: 55 państw
Liczba zwiedzających: 45 mln osób
Koszt: 125 mln $

Nowojorska Wystawa Światowa 1939 roku była trzynastą z kolei wystawą zorganizowaną w USA. Główną ideą Wielkiej Światowej Wystawy było pokazanie najnowszych osiągnięć techniki, nauki i sztuki - w aspekcie budowy  lepszej rzeczywistości – mimo trwającego od lat kryzysu.

Realizacja Wystawy była jednym z czynników zmniejszających bezrobocie poprzez zatrudnianie bezrobotnych artystów. Na miejsce wystawy wybrano położony w dzielnicy Queens teren zwany Flashing Meadows, gdzie wcześniej były wysypisko i bagno. Teren wystawy rozplanowano tematycznie wg klucza: rozrywka, komunikacja i handel, sprawy społeczne, żywność, strefa rządowa, produkcja i dystrybucja, transport.

Nowojorska Wystawa stała się świetnym miejscem, aby wypromować szybko postępujące najnowsze osiągnięcia Polski. Polskę przedstawiono z jednej strony jako kraj rolniczy, a z drugiej akcentowano tradycję polskiego przemysłu. To w Polsce narodził się przemysł naftowy i ówcześnie znajdowało się na terenie Rzeczypospolitej 27 rafinerii i wydobywano 530 m3 gazu. Efekty zaczął także przynosić COP (Centralny Okręg Przemysłowy) z świetnie rozwiniętym przemysłem metalurgicznym (2100 tys. ton stali, 100 tys. ton cynku), elektrotechniczny, chemiczny... Po inwazji Niemców na Polskę we wrześniu 1939-go roku, polski pawilonstał się miejscem kultu.

Widok New York World’s Fair z lotu ptaka

W architekturze Wystawy dominował – znany wcześniej z wystaw w Brukseli czy Paryżu – monumentalizm klasyczny, ale połączony z typowo amerykańskim linearno - opływowym streamlin’em. Powstały setki budowli z założenia nie wyższe niż 2 piętra, już bez kubistycznych kształtów ale z falującą, opływową linią.

Jednym z najbardziej oryginalnych przedsięwzięć Wystawy było Centrum Tematyczne, którego głównym elementem były Trylon i Perisfera. Trylon był trójkolorową iglicą o trzech bokach wysokości 212 m i wniesioną bezpośrednio na fundamencie. Perisfera natomiast byłą potężną kulą - globusem o średnicy 56 m, wzniesioną na stalowych kolumnach. Publiczność dostawała się do środka Perisfery szybkimi windami, skąd można było wyjść na most połączony z Trylonem.

Jednym z najbardziej oryginalnych przedsięwzięć Wystawy było Centrum Tematyczne, którego głównym elementem były Trylon i Perisfera (AP Photo)

We wnętrzu Perisfery prezentowano dioramę Democracity: wizję idealnego, milionowego miasta przyszłości, które widzowie podziwiali z obiegających wnętrze obrotowych galerii (wg projektu Harrisona i Foilhoux’a ). Tak relacjonowano to w wczesnej prasie: ,,(….) Żywa bajka rozpoczyna się zaraz na pierwszy stopniu schodów ruchomych wciągających tłum do wnętrza Perisfery, tam podsuwa się pod stopy wstęga obrotowa i wprowadza stopniowo 6 tysięcy widzów do 18 - to piętrowej kuli, w której połowie odwracają się w odwrotnym kierunku dwie galerie. (….) Oto wstaje świt i zaczynamy rozróżniać Miasto - Ogród, ośrodek przyszłej szczęśliwości.

Perisphere photo by Leo Husick. Jednym z najbardziej oryginalnych przedsięwzięć Wystawy było Centrum Tematyczne, którego głównym elementem były Trylon i Perisfera (AP Photo)

Viewing the World of Tomorrow, Futurama, New York World’s Fair, 1939 (AP Photo)

 

Futurama, Pawilon General Motors Building, New York World's Fair in 1939, architektura: Albert Kahn a, wnętrza: ner Norman Bel Geddes

Futurama 1939 (New York World’s Fair General Motors Pavilion)

Ford Pavilion (AP Photo)

Niestety, już w trakcie przygotowań do Wystawy odczuwało się atmosferę nadchodzącej wojny. Pawilon zaanektowanej przez Niemcy Czechosłowacji otwarto dzięki zabiegom dużej liczby czeskich emigrantów. W wystawie nie wzięły udziału Niemcy, a z chwilą wybuchu wojny kilka państw się wycofało.

Polski Pawilon na Wielkiej Światowej Wystawie w Nowym Jorku (30 IV – 31 X 1939, 11 V – 27 X 1940). Projekt autortwa Jana Cybulskiego i Jana Gralinowskiego, przy udziale malarza Felicjana Kowarskiego. Komisarzem polskiej ekspozycji został wybrany były dyrektor Targów Poznańskich Stefan Ropp.( AP Photo )

Po inwazji Niemców na Polskę we wrześniu 1939-go roku, polski pawilon stał się miejscem kultu. Światowa Wystawa w 1944 roku miała odbyć się w Warszawie. Tutaj znajdziecie Państwo więcej informacji o Firmach z Polski biorących udział w Nowojorskiej Wystawie Światowej 1939 i o Polskim Pawilonie na Wielkiej Światowej Wystawie w Nowym Jorku >>>

Four million people gave an almost hysterical welcome to the King and Queen in New York (AP Photo)

The PRR S1 on display at the fair. This engine ran continuously at 60 mph (on a dynamometer) while the fair was open, (AP Photo)

General view of the Russian pavilion, one of the last exhibits to be completed for opening of the exposition on April 30, 1939 (AP Photo)

The Brazilian building at World’s Fair named in New York, (AP Photo)

 

Więcej zdjęć w Galerii >>

Opracował: Krzysztof Szymkowiak

Bibliografia:

  • Official Catalogue of the Polish Pawilon At the Words Fair In New York 1939 r.  Warszawa 1939r.
  • Eksport Polski 6/7 1939 Warszawa
  • Arkady – miesięcznik    Warszawa 1939
  • Przegląd mięsny 27/35
  • Anna Drexlerowa, Andrzej K. Olszewski "Polska i Polacy na powszechnych wystawach światowych" Warszawa 2005
  • flashbak.com

Polecamy również Artykuł: 'Polska na New York World’s Fair 1939-1940' >>

 

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.