Reklama

wszystkie artykuły z działu >> INSTALLATION
19 lipca 2017
wszystkie artykuły z działu >> INSTALLATION

Królowa kropek Yayoi Kusama i jej intrygujące instalacje 'Infinity Mirrored Room'

Ekscentryczna japońska artystka, Yayoi Kusama (ur. 1929), jest szalenie twórcza i pomysłowa. Nic więc nic dziwnego, że kolejne wydarzenia sygnowane jej nazwiskiem są tak popularne. Jej ulubionym i powracającym od lat 50-tych XX wieku tematem są: zamknięte przestrzenie w różnych aranżacjach i kropki. Jej prace możemy oglądać w galeriach, muzeach i w przestrzeniach sklepowych na całym świecie.Jesienią 2013 roku Nowojorczycy mogli podziwiać, a mówiąc bardziej trafnie - wziąć aktywny udział - w dwóch intrygujących instalacjach Kusama w galerii David Zwirner w Nowym Jorku: Infinity Mirrored Room – The Souls of Millions of Light Years Away i Love Is Calling.

Infinity Mirrored Room jest genialnie prosta – w pomieszczeniu, w którym ściany, podłoga i sufit były lustrami, odbijają się setki kolorowych diod LED, zawieszonych na różnych wysokościach i zwisających z sufitu do podłogi.  Poprzez użycie migotających stroboskopowych świateł wnętrze wygląda jak galaktyka lub mgławica. Infinity Mirrored Room – The Souls of Millions of Light Years Away oferuwała odwiedzającym wejście w urokliwą i niekończącą się przestrzeń.

Infinity Mirrored Room – The Souls of Millions of Light Years Away, Yayoi Kusama, fot.: Yayoi Kusama

 [VIDEO] YAYOI KUSAMA : INFINITY MIRRORED ROOM

Infinity Mirrored Room – The Souls of Millions of Light Years Away, Yayoi Kusama, fot.: Yayoi Kusama

Infinity Mirrored Room – The Souls of Millions of Light Years Away, Yayoi Kusama, fot.: Yayoi Kusama

Najnowsza wystawa Yayoi Kusama 'Infinity Mirrors'  w SEATTLE ART MUSEUM w dniach 30 czerwca –10 września 2017 jest zorganizowana przez Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, gdzie wystawa miała swoją premierę. Kuratorem wystawy jest Mika Yoshitake. Wystawa po zakończeniu ekspozycji w Seattle Art Museum June 30–September 10, 2017, będzie podrózować po innych waznych muzeach USA i Kanady, takich jak The Broad w Los Angeles (October 2017–January 2018),  Art Gallery w Ontario (March–May 2018), Cleveland Museum of Art (July–September 2018) i High Museum of Art (November 2018-February 2019).

Yayoi Kusama 'Infinity Mirrors'  SEATTLE ART MUSEUM 30 czerwca –10 września 2017
Courtesy of the artist © Yayoi Kusama

Yayoi Kusama 'Infinity Mirrors'  SEATTLE ART MUSEUM 30 czerwca –10 września 2017
Courtesy of the artist © Yayoi Kusama

Yayoi Kusama 'Infinity Mirrors'  SEATTLE ART MUSEUM 30 czerwca –10 września 2017
Courtesy of the artist © Yayoi Kusama

Love Is Calling – choć wygląda na dużo bardziej skomplikowaną – też była niezwykle prosta w swoim zamyśle. Zaciemniony, lustrzany pokój oświetlony był przez dmuchane, przypominające macki surrealistyczne formy. Rzeźbiarskie elementy, rozciągając się od podłogi i sufitu, pokryte tak charakterystycznymi dla artystki  kropkami stopniowo zmieniały swoje kolory.  W tej instalacji oprócz wrażeń wizualnych dodatkowo można było również posłuchać dźwięku. Kusama recytowała poemat miłosny w języku japońskim, który odtwarzany był na okrągło przez cały czas trwania wystawy.

Love Is Calling, Yayoi Kusama, fot.: Yayoi Kusama

Love Is Calling, Yayoi Kusama, fot.: Yayoi Kusama

Love Is Calling, Yayoi Kusama, fot.: Yayoi Kusama

via [yayoi-kusama.jp]

Polecamy również inne Artykuły o Yayoi Kusama:

------------------------
Yayoi Kusama urodziła się 1929 roku, pół roku przed czarnym czwartkiem, w historycznej i zabytkowej miejscowości Matsumoto położonej w prefekturze Nagano w środkowej części głównej wyspy. Od początku interesowała się sztuką, a konkretnie malarstwem, dlatego w 1948 roku podjęła studia na jednym z uniwersytetów w Kioto. Nie spodobało jej się jednak akademickie malarstwo japońskie, które dominowało program nauczania. Fascynował ją natomiast świat kultury zachodniej i najnowsze trendy w sztuce. Z Kioto wyprowadziła się do Tokio, a następnie odbyła podróż za ocean do Stanów Zjednoczonych. To właśnie tam powstały pierwsze „groszkowe” obrazy, choć są one efektem choroby psychicznej, a nie inspiracji artystycznej. Piękna, egzotyczna i filigranowa Japonka bardzo szybko stała się rozpoznawalna w środowisku nowojorskiej bohemy. Stylistyka jej prac idealnie wpisywała się w kolorowy pop-art, który dominował salony artystyczne lat 60. Sztuka Kusamy pojawiała się na prestiżowych wystawach obok Warhola, George’a Segala i Claesa Oldenburga. Jednak sławę i rozgłos przyniosły Kusamie nie wystawy, lecz kontrowersyjne happeningi, podczas których paradowali ludzie ubrani w naklejone na ciało kropki. Na początku lat 70. Yayoi Kusama wróciła do Japonii ze względu na pogarszający się stan zdrowia psychicznego. Na własne życzenie poddała się badaniom i została zamknięta w ośrodku psychiatrycznym. Wkrótce szpital tokijski stał się jej domem i miejscem ukojenia. W niedalekiej odległości zorganizowała sobie pracownię oraz biuro. Zatrudniła menedżerów, który dbają o jej pozycję na światowym rynku sztuki – organizują wystawy, nadzorują aukcje, sprzedają prace na zamówienie. Wyróżniana prestiżowymi nagrodami (m.in. najważniejszą japońską nagrodą przyznawaną przez Japoński Związek Artystów Praemium Imperiale) Kusama to w pełni zorganizowana firma. Współpracowała z różnymi markami na całym świecie, m. in. Marca Jobsa i Lancôme, a niedawno stworzyła świetnie sprzedającą się kolekcję torebek, portfeli i innych damskich akcesoriów dla Louisa Vuittona. Jej indywidualne wystawy wisiały w Tate Modern w Londynie, Gagosian Gallery w Nowym Jorku, a nawet w Centrum Pompidou w Paryżu.

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.