Wizytówki

Reklama

wszystkie artykuły z działu >> TARGI
24 stycznia 2015
wszystkie artykuły z działu >> TARGI

Polskie stoiska na IMM Cologne 2015

Czy w końcu przełamiemy stereotypy?

IMM Cologne to jedno z najważniejszych wydarzeń w świecie designu. Targi skupiają się przede wszystkim na projektowaniu mebli oraz wnętrz, ale prezentują także nowoczesne materiały i innowacyjne technologie, będące podstawą współczesnego wzornictwa. Wśród tegorocznych propozycji, przygotowanych z myślą o licznych gościach i partnerach biznesowych z całego świata dominował nurt nowoczesnego designu bliskiego naturze.

Polska jest drugim w Europie producentem mebli. Niestety - żadna z polskich marek nie przebiła się na świecie. Jesteśmy postrzegani w większości przypadków jako świetni podwykonawcy, tania siła robocza. Meble naszych producentów jeżeli sprzedawane są w hurtowych ilościach - to zwykle pod markami firm z Zachodu. Kiedy przełamiemy stereotypy, że Polska to kraj świetnych rzemieślników i tanich podwykonawców?

IMM Cologne 2015 w liczbach: - 1209 wystawców - 146,000 odwiedzających z 138 krajów - 260,000 mkw.

Na targach prezentowało się 48 firm z Polski. Jest to wzrost o ponad 200% w stosunku do roku 2014, gdzie liczba wystawców z Polski wynosiła 15 (piętnaście firm). Dodatkowo osiem projektowych marek pokazało aktualne trendy w polskim wzornictwie. W tym Maciej Karpiak, młody polski projektant prezentujący swoje, wzbudzające zachwyt od kilku lat na Zachodzie, kuchnie w Galerie Ruttkowski68. Po raz pierwszy w historii targów IMM polskie wzornictwo pokazane zostało w tak szerokim zakresie.

Wśród polskich wystawców znalazły się min.: Akpo (stoisko A027 hala 4.1), Ciarko (stoisko B028a hala 4.1), Ideal Stones (stoisko C033 hala 4.1), IKER (stoisko K008 hala 2.2), Intermeble (stoisko C046 hala 8.1), Krismar (stoisko C012 hala 5.1), Multi Stone - moje odkrycie, polecam architektom*, Steinpol (stoisko K019, K021, L021, L015 hala 10.2), Suszek Design (stoisko P030 hala 10.2), Tabanda (stoisko O008 hala 2.2), Meble VOX (stoisko A018 hala 5.1) czy Zięta Prozessdesign (stoisko M039 hala 2.2).

Kilka polskich marek, bardzo dobrze znanych w Polsce, wystawiało sią pod szyldem firmy niemieckiej, min.: KLER. Nazwa główna stoiska była odrobinę "zniemczona". O tym też mało się pisze - ale wiele polskich firm i projektowych marek, żeby zaistnieć na zachodnich rynkach, zmienia adresy na niemieckie (lub inne, byle nie polskie) i często nazwy na bliższe uchu zachodniemu odbiorcy. W wielu przypadkach wpływa to również na lepszą lokalizację stoiska na targach.

To jak jesteśmy postrzegani w świecie ma dzisiaj wiele przykrych konsekwencji dla nowych firm/marek. Czesto przebijają się przez ścianę. Żenująco niski poziom całościowych wystąpień targowych Polski na targach na Świecie - jaki prezentujemy od dziesiątków lat - ma i będzie miał jeszcze przez lata bardzo przykre konsekwencje dla polskiej gospodarki.

A Polska słynęła kiedyś designem wystawinniczym. I nie mam na myśli naszych wielkich osiągnięć sprzed 1940 roku. O tym możecie Państwo przeczytać w naszym cyklu: Z Historii [http://exspace.pl/articles/index/24]. Tutaj wspomnę tylko dwa wybitne powojenne nazwiska: Oskar Hansen (rocznik 1922), architekt i malarz, Wojciech Zamecznik (1923–1967) grafik, projektant plakatów, fotograf, projektant wystaw. Współautor pawilonów targowych na Międzynarodowych Targach: Targi żywnościowe, Londyn 1954; Paryż 1955 (wspólnie z H.enrykiem Tomaszewskim) czy Pawilon Polski w Turynie 1961 (wspólnie z Janem Lenicą).

Meble VOX (stoisko A018 hala 5.1)  IMM Cologne 2015
Projekt pawilonu: mode:lina architekci
Aranżacja wnętrza: Małgorzata Bernady / Katarzyna Bryze
fot. VOX Meble

IKER (stoisko K008 hala 2.2 IMM Cologne 2015

Suszek Design (stoisko P030 hala 10.2) IMM Cologne 2015, Anna Suszek, Urszula Kałużna

Ciarko (stoisko B028a hala 4.1) IMM Cologne 2015

Zięta Prozessdesign (stoisko M039 hala 2.2), IMM Cologne 2015 Oskar Zięta, Tom Dixon

Dodatkowo 7 wybitnych marek prezentowało najnowsze trendy w polskim wzornictwie: Tabanda (stoisko O008 hala 2.2), Zięta Prozessdesign (stoisko M039 hala 2.2), Ćmielów Design Studio, Kafti, Kosmos, Malafor, jeszcze raz Tabanda i Vzór. Po raz pierwszy w historii IMM Cologne polski design pokazany został w tak szerokim zakresie.

Żeby zaistnieć w świecie - podejście do designu musi być niepowtarzalne, tak samo jak wzornicze produkty. Skupienie się na funkcjonalności i 100-procentowej jakości, to jest to, co buduje markę. Jednak budowanie własnej marki zajmuje dużo czasu. Dlatego z uwagą śledzimy każdą kolejną prezentacje polskich projektantów na prestiżowych biznesowych imprezach na Świecie.

W strefie Pure Startup w sektorze 2.2 po raz pierwszy na biznesowej imprezie samodzielnie wystawiała się Tabanda, popularne trio współpracujące z przemysłem, lokalnymi wytwórcami i projektantami. Cechami charakterystycznymi ich projektów są minimalizm i nowoczesność.

Najważniejszym elementem ekspozycji był DYNKS: półka modułowa, oparta o ciekawy i prosty system montażu. Studio prezentuje także kolejną odsłonę stolika kawowego MOBIUSH i rozbudowaną rodzinę stołów jadalnych MACIEK. Oprócz nowych kształtów, projektanci wprowadzili do oferty nowe kolory, w tym limonkową zieleń, z której są nadzwyczaj dumni.

Tabanda (stoisko O008 hala 2.2) IMM Cologne 2015 Megi Malinowska, Urszula Kałużna

W strefie Pure Talents w ramach The Spirit of Poland, wystawy promującej polskie marki, zaprezentowano 6 firm: Ćmielów Design Studio, Kafti, Kosmos, Malafor, Tabanda i Vzór.  Wystawa Pure Talents towarzysząca targom IMM Cologne i LivingKitchen jest atrakcją nie tylko dla odwiedzających targi, ale dla każdego kto jest zainteresowany wzornictwem. Oferuje możliwość spotkania i poznania wschodzących projektantów i podziwiania ich projektów. Wystawa prezentuje szeroki wachlarz produktów młodych projektantów: prototypy, obiekty eksperymentalne i niekonwencjonalne rozwiązania.

The Spirit of Poland w strefie Pure Talents IMM Cologne 2015, fot. The Spirit of Poland

Podczas IMM Cologne miała również miejsce wystawa dwóch polskich projektantów w Galerie Ruttkowski68: Macieja Karpiaka oraz Oskara Zięty. Maciej Karpiak, młody polski projektant kuchni opanował rynki Europy, uczestnicząc w wielu targach wzornictwa. Oprócz kuchennej rewolucji Macieja Karpiaka, goście mogli zapoznać się z produktami sygnowanymi marką Zięta: metalowe obiekty z kolekcji FiDU (głównie rodzina stołków Plopp) oraz Pakiet, czyli kolejna odsłona ekspansji wolumetrycznej w postaci drewnianych elementów, z których konstruuje się stół oraz krzesła.

Galerie Ruttkowski68, otwarcie wystawy Macieja Karpiaka oraz Oskara Zięty, fot.: Galerie Ruttkowski68

Polskie firmy zaprezentowały się na IMM Cologne w większości na światowym poziomie. Zarówno oferta produktowa jak i poziom estetyczny ekspozycji - co jest niezwykle ważne na tak prestiżowych imprezach - nie różnił sie od wielu najlepszych światowych marek. 

Z jednym, a właściwie dwoma niechlubnymi wyjątkami. Z wielką przykrością o tym piszemy - najbrzydszymi stoiskami pod względem estetycznym na IMM Cologne były dwa polskie rodzynki: 

1. Stoisko Ministerstwa Gospodarki [Polska]

Ministry of Economy [Poland], IMM Cologne 2015, fot. Kasia Świętek

2. Wspólne wystąpienie 20 firm zorganizowane przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. w ramach „Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej”. 20 polskich firm, sprzedających swoje produkty do wielu krajów na świecie, zostało zaprezentowanych na tzw.  W Y S P I E  B I E D Y w ramach wspólnego wystąpienia Polski na targach w Kolonii. Poczynając od koloru ścian - sraczkowaty beż, a kończac na obrzydliwym kasetonie wykonanym z oktanormy - jedyna! obok stoiska Ministerstwa Gospodarki [też nomen omen Polska], oktanorma na targach - z wielkimi napisami POLSKA na czerwonym tle. Do tego niezbyt kompetentna obsługa: młode osoby na stoisku organizatora, które nie miały zbyt dużego pojęcia o tym, co prezentuje się na poszczególnych stoiskach.

Patrząc na całość zajwiska przypomniałam sobie jeden z tekstów Z Archiwum, opisujący wystąpienie Polski na Wielkiej Światowej Wystawie w Nowym Jorku. 1939-1940: "Obok Pawilonu umiejscowiono restaurację w kształcie rotundy łącząc ją z prostokątną główną częścią. Specjalności kuchni polskiej było niewiele, za to usługiwały piękne Krakowianki, prosto z Brooklynu." Krakowianki w Kolonii to może trochę przesadzone wymagania, chociaż na pewno wyglądałyby świetnie, ale profesjonalna obsługa z reprezentacyjnymi, pięknymi kobietami to standard na każdej imprezie targowej, szczególnie jeżeli są to wystąpienia całościowe kraju na największych imprezach na świecie.

Organizatorzy w ramach projektu oferowali 100% dofinansowania kosztów z funduszy UE. Warunkiem niezbędnym było posiadanie firmy wraz z siedzibą w sektorze meblowym przez minimum 18 miesięcy na terenie województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko – mazurskiego.

Organizatorzy tak opisali swoją misję: "Jest to znakomita okazja dla lokalnych producentów do poszerzenia profilu działalności z uwzględnieniem rynku niemieckiego, a także do nabycia kontaktów biznesowych".

Czy na takim stoisku można zrobić dobry biznes? Jak myślicie?

Wspólne wystąpienie 20 polskich firm zorganizowane przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. w ramach „Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej” IMM Cologne 2015

Więcej zdjęć ekspozycji polskich wystawców w galerii >>

Urszula Kałużna
fot.: Urszula Kałużna

arch. Urszula Kałużna - projektant stoisk targowch w latach 1993-2014 (68 nagród #AcanthusAureus, najbardziej prestiżowych nagród w Polsce przyznawanych przez MTP za stoiska najlepiej zaprojektowane i przygotowane do realizacji strategii marketingowej firmy podczas targów) Referencyjni klienci: Giorgio #Armani. #Honda, #Toyota, #Hochland Polska, #XL Energy Drink, #Husqvarna, #Busch, #Danfoss. Pomysłodawca portalu EXSPACE |BEYOND FAID DESIGN [http://exspace.pl/]

______________________________________

Polecamy więcej reportaży z IMM Colgne 2015:

Najnowsze trendy na IMM Cologne 2015 [ZDJĘCIA] >>
IMM Cologne.“Das Haus” >>
Interior Innovation Award 2015 – the Winners >>
Interior Innovation Awards - Best of Best 2015 >>
The Spirit of Poland w Kolonii >>
Suszek Design na IMM Cologne 2015 >>

wizytówki

1 | 2

Komentarze:

loading
jak już rozmawiamy o designie stoisk, przypomniałam sobie o tym jaką byliśmy przed wojną potęgą, pawilony narodowe z nagrodami. Wiadomo system wszystko załamał. Ale w latach 50-70 XX w.(była to odskocznia od realiów komunizmu) wśród nazwisk projektantów narodowych pawilonów wspomina się min.: Jana Lenice, Henryka Tomaszewskiego, Wojciecha Zamecznika i tak dzisiaj chętnie przypominanego Oskara Hansena. Wie Pan świat zachodu funkcjonuje wg logiki - najlepsi projektanci i firmy (w sensie oferowanej zaawansowanej technologii i prezentowanych osiągnięć) pracują dla instytucji. U nas ludzie decyzyjni nie wiedzą nic o najnowszych trendach w designie i mam tu na myśli wszystko: wystawy na biennale w Wenecji, targi czy instalacje z okazji wielkich, głównie martyrologicznych rocznic. Wracając do imm - jestem pod wrażeniem poziomu większości polskich wystąpień. Ale niestety obraz Polski w oczach świata budują Pawilony Narodowe lub wystąpienia zbiorowe. I dlatego warto o tym rozmawiać. Żenująco niski poziom całościowych wystąpień targowych Polski ma dzisiaj wiele przykrych konsekwencji dla nowych firm/marek, czyli w konsekwencji dla polskiej gospodarki. Tak mi się wydaje.
skomentowany przez    Urszula    30 styczeń 2015, 10:41 obserwuj post
pomijając wyspy biedy, to mam pozytywne wrażenia co do polskich firm
skomentowany przez    Tomasz    30 styczeń 2015, 09:14 obserwuj post
owszem pustaka dookoła jest ok ale tu w przypadku prezentacji krzeseł które na tych podestach nie miały żadnej przestrzeni miedzy drugim krzesłem stwarzały plątaninę nóg krzeseł i nie było możliwości właściwego odbioru kształtu ich bardzo ładnych krzeseł, więc w efekcie odbierało sie to stoisko obojętnie. (bo produkty same w sobie maja dobre). Tak Ciarko bardzo mila obsługa, też się zgadzam (okapy na światowym poziomie). Vox nie wiem bo w tym momencie gdy byłem nie zauważyłem nikogo z obsługi, ale tez ładne produkty (ciepłe miłe wnętrza).
skomentowany przez    Tomasz    30 styczeń 2015, 09:02 obserwuj post
a jeżeli chodzi o stoisko IKERA - bardzo lubię pustkę wokół ;-)- dla mnie to stoisko miało klasę.
skomentowany przez    Urszula    29 styczeń 2015, 23:04 obserwuj post
Nasza wyspa biedy nawet między Rumunią a Bułgaria wypadła beznadziejnie (przepraszam te kraje za porównanie z Polską, bo tak naprawdę to ich oferta zaskoczyła miło nie tylko mnie) Ale przecież obok była Portugalia. Profesjonalna, biznesowa obsługa, uśmiech. Zainteresowanie. Nikt nie siedział znudzony przy stolikach. Wie Pan jeszcze jedna rzecz mnie uderzyła. A przyglądałam się polskim stoiskom przez dłuższą chwilę, zanim podeszłam. Brak kultury obsługi. Na większości polskich stoisk. Siedzący Panowie z nogą na nodze tzn. butem na kolanie i komóra ! Zero uwagi ku przechodzącym. Jakby przyjechali przez pomyłkę. Na tym tle świetnie wyróżniło się Ciarko. Ma Pan rację. Tutaj było jak w ulu. Zięta wiadomo... VOX też z dużą kultura biznesową podchodził do klientów. To jest kolejny temat do opisu! Zachowanie obsługi stoisk. I to takie "nonszalanckie" zero zainteresowania przechodzącymi ludźmi.
skomentowany przez    Urszula    29 styczeń 2015, 22:58 obserwuj post
z Ikerem bez przesady - dobrze wyszło to stoisko na zdjęciu ale na żywo było poprawne, przeciętne (przetłoczone podesty i pustka dookoła), z kolei stoiska Voxa, Ciarko czy też Zięty znacznie lepiej sie prezentowały na żywo niż tak jak widać na zdjęciach, Polskie stoiska były bardzo ładne. Co do wysp biedy to owszem były straszne ale ten konkretny pawilon (piętro) gdzie były te polskie wyspy biedy w całości nie robił furory - ogólnie było tam marnie
skomentowany przez    Tomasz    29 styczeń 2015, 15:21 obserwuj post
Gdyby nie Zięta, wystawa The Spirit of Poland, Iker i Tabanda to na prawdę byłby wstyd. Zgadzam się z końcówką artykułu, dodałbym koniecznie do tego grona firmę Krismar (jestem stuprocentowo pewny, firmę założył Krzysiek i Marek, albo Marcin, albo Mariusz), jest to tak złe, tak polskie, tak kompletnie nie adekwatne do miejsca, w którym się znalazło, że aż przykro, co polskiego promuje się na tak ważnych wydarzeniach. Jest tyle zdolnych Polaków, młodych projektantów, których nie stać na uczestnictwo w takich targach, a ktoś śmie wywalać obrzydliwy (oczywiście na czerwonym tle) napis POLAND i prezentować te straszące bezmyślnie przedmioty niemające nic wspólnego z tego rodzaju eventem.
skomentowany przez    MT    27 styczeń 2015, 00:30 obserwuj post
Portal źle jest zaprojektowany od początku i dlatego: "Nie bardzo wiadomo o co mi chodzi". Osobiście mam bardzo jasną i czytelna koncepcję. Niestety pierwsi projektanci tak zaprojektowali layout Exspace.pl - że dzisiaj każdy się gubi i jest zimno i kompletnie nie sprzedaje on potencjału i rzetelnego materiału, który publikujemy. Nie trafiłam w punk z projektantami na początku. Dzisiaj rebranding portalu jest w bardzo dobrych rękach. Jeżeli poczeka Pan pół roku (może trzy miesiące ;-)) - z przyjemnością będzie Pan spędzał u mnie czas... PS.: Uzupełniłam galerie o zdjęcia stoisk z "wysp biedy" Bardzo lubię konstruktywne i krytyczne komentarze. Pozdrawiam Pana serdecznie i dziękuję UK
skomentowany przez    Urszula Kałuzna    26 styczeń 2015, 13:01 obserwuj post
Skoro Pani pisze cytuję,,Nie bardzo wiadomo o co mi chodzi." To jak Pani sobie wyobraża stworzenie profesjonalnego portalu branżowego ?. Uważam że trzeba mieć jakąś jasną i czytelna koncepcję. Pozdrawiam serdecznie.
skomentowany przez    Janko    26 styczeń 2015, 11:54 obserwuj post
przytaczam jeden z moich wcześniejszych tekstów na temat "wysp biedy" http://exspace.pl/articles/show/824
skomentowany przez    Urszula Kałuzna    25 styczeń 2015, 18:37 obserwuj post
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.