Reklama

wszystkie artykuły z działu >> TARGI
16 stycznia 2016
wszystkie artykuły z działu >> TARGI

Dlaczego warto odwiedzać targi we Frankfurcie - opowiadają Urszula Kałużna i Zdzisław Sobierajski

Tendence i Ambiente. Konglomerat wielu mód i trendów.

Targi Tendence i Ambiente to jedne z ważniejszych międzynarodowych targów dekoracji i wyposażenia wnętrz. We Frankfurcie nad Menem spotkają się przedstawiciele globalnego sektora dóbr konsumpcyjnych. Jako barometr aktualnych trendów, platforma zamówień i przegląd propozycji we wzornictwie to jedno z najważniejszych wydarzeń targowych w roku. Dlaczego warto pojechać do Frankfurtu opowiadają Urszula Kałużna i Zdzisław Sobierajski.

Urszula Kałużna:  Zdzisław. Widzę tu najróżniejsze produkty wykonane z materiałów, które zaskakują: widzę beton, a dotykam metalu…

Zdzisław Sobierajski: Dzięki współczesnym technologiom bardzo modny ostatnio beton można wydrukować na elementach wykonanych z różnych materiałów. Widać tu technologie, które pozwalają galwanicznie czy w sposób lakierniczy sprawić, że metalowa obudowa lampy wygląda jak betonowa, mamy betonową ornamentykę, betony polimerowe - od wielu lat beton jest trendy.

Metalowe elementy wyglądały kiepsko w postaci lakierowanej czy posrebrzanej, natomiast w betonowej estetyce bronią się doskonale. Jeżeli pójdziemy do następnego stoiska, to znowu zobaczymy betonowe misy - tu już mamy beton postarzany, który wygląda, jakby został wykopany z ogrodu. Widzimy pogoń za dosłownością i oryginalnością. Dlaczego dzisiaj produkujemy nowe rzeczy, które wyglądają jak rodzinne precjoza po babci? Pewnie dlatego, żeby wprowadzić element zaskoczenia. Lekkie betony polimerowe są ciepłe w dotyku, a ponadto, oprócz wrażeń estetycznych, współczesne betony niosą szereg wrażeń kinestetycznych. Nie wiem czy to już jest trend, ale na targach Tendence czy Ambiente można się zainspirować do woli.

A drewno? Jakie Twoim zdaniem kryje nieodkryte tajemnice?

Drewno jest materiałem, który zawsze był, jest i będzie. Drewno zastosowane w produktach codziennego użytku pozwala na bezpośrednie odniesienia estetyczne do natury. Mamy tu drewniane misy, w których projektanci podkreślili niepowtarzalność każdej sztuki. Pięknie usłojone drewno nigdy nie kojarzy się z ckliwą ornamentyką, a naturalność materiału zawsze jest bliska naszym emocjom.

Spotkasz takie akcenty w modelach stołów i mebli, gdzie zostawiono kawałek kory, żeby to wyglądało naturalne, jakby zrobione nie do końca, jakby posiadacz takiego przedmiotu sam to wystrugał, tak jak jego praprzodek zrobił sobie łódkę dłubankę.

Widać tu połączenie technik obróbki CNC z ręczna obróbką drewna. Dzieci lubią drewniane zabawki, a dzięki obróbce CNC dzisiejsze drewniane zabawki mogą być narzędziami: noże, topory, siekiery, pistolety, karabiny maszynowe. Według mnie to taki „holtz design”, ale to jest fajne i modne. Jest w tym jakaś ludyczność, jakaś  historia, niedopowiedziana opowieść.

Widzimy tu beton oraz drewno z pogranicza sztuki użytkowej i kiczu. To jest piękne w tych targach. Każdy znajdzie tu coś dla siebie.

Zdzisław Sobierajski

Na wielu stoiskach można zauważyć drewniane gadżety - czy to jest nowy trend?

Oglądamy litery wykonane na maszynach CNC, na kilku stoiskach było widać literki do składania różnych wyrazów - czyli znowu drewno i wycinanie. Gdzie indziej są zabawki kinetyczne, za którym niemowlak ma wodzić wzrokiem; takie maluchy, które leżą na plecach i patrzą w sufit, po prostu by zdurniały, a drewniane zabawki kinestetyczne dostarczają bodźców już na wczesnym etapie rozwoju dziecka. Wszystkie te produkty, które prezentuje duński Hoptimist, mają wspólną ideę: ruch.

Jeśli nadamy drewnu kształt, walory estetyczne, to nagle zaczyna być materiałem, który jest bardzo dizajnerski i dlatego jest zawsze trendy. Drewna nigdy nie zabraknie. Uczmy się od Duńczyków, którzy udowadniają, że szlachetne drewno obroni się w każdej postaci.

A tu z kolei jest „koronkowo”! To jest niesamowite, wszystko koronkowe, zupełnie inna technika, inne materiały.

Profesor Michael Fleischer kiedyś powiedział, że ornamentyka jest emanacją bezradności projektanta. To „złota myśl”, której powinniśmy się na tych targach trzymać. Jak już nie wiem co zrobić to zrobię szlaczek, zrobię dziurki. I tu na tych targach charakterystyczne jest to, że one są nastawione na te 90% rynku, który kupi bibeloty, jakieś takie rzeczy, które są ckliwe, ale ładne i dobrze zaprojektowane.

Ale jest również wiele stoisk, gdzie są rzeczy wartościowe, bardzo piękne oraz mądrze i  dobrze zaprojektowane. Targi Tendence i Ambiente to targi rzeczy pięknych, funkcjonalnych i miłych, więc warto do Frankfurtu przyjechać i popatrzeć, żeby coś zamówić, kupić, nawet w ilościach hurtowych. Na pewno są to rzeczy, które dają się sprzedać, bo po prostu taki mamy target na rynku. Z punktu widzenia kogoś, kto zajmuje się wyszukanym designem, to są bibeloty, ale niektóre z nich są lepiej zaprojektowane i wykonane niż wiele sławnych, dizajnerskich dzieł. Czy coś jest czy nie jest dobrym dizajnem to zwykle sprawa kontekstu, a nie samego przedmiotu.

Te precyzyjnie wykonane zabawne, ale jednocześnie proste lampy mają bardzo atrakcyjną cenę - co na nią wpływa?

Tu masz ornamentykę zrobioną prawdopodobnie przez chińskie rączki małych dzieci z patyczków - to musi być hand made - i to kosztuje 49 euro. Popatrz: 49 euro, stojąca lampa wysokości 1metra, ulepiona z kilkuset patyczków. 49 euro!

Albo cierpliwie nawijany na balon kolorowy sizal utwardzony żywica poliestrową. Tego nie da się wyprodukować w Europie.

No to jest nieopłacalne wręcz…

To jest nieopłacalne, musi być zrobione tanimi wyrobnikami z Bangladeszu, taką daninę płacą ci ludzie za zaspokojenie naszej potrzeby taniości. Te rzeczy są  rzeczywiście ładne, ale jest to design, który wymusza wyzysk w krajach taniej siły roboczej.

Teraz te lampy wyglądają na drewniane czy marmurowe, ale gdy ich dotkniemy okazuje się, że to tylko iluzja, zabieg estetyczny.

Oko jest narządem, który najłatwiej oszukać. Tu jest materiał z nadrukowaną fotografią drewna i chociaż dla oka sprawia wrażenie drewna, okazuje się on być z metalu. Widzimy dobrze wymyślone, bardzo proste projekty. Podobnie ich opakowanie,  właśnie ono jest jak bombonierka - ta firma myśli o tym, jak podnieść wartość sprzedażową swojego produktu przez fajne opakowanie. Dzięki temu, że produkt ma takie opakowanie i możesz go komuś sprawić na prezent, prawda? Warte podpatrzenia i stosowania.

Widzimy dobrze wymyślone, bardzo proste projekty. Opakowanie również. To opakowane, jest jak bombonierka. Ta firma myśli o tym, jak podnieść wartość sprzedażową swojego produktu przez fajne opakowanie. To można dać komuś w prezencie. Dzięki temu, że produkt ma takie opakowanie i nie masz kłopotu z prezentem, prawda? Warte podpatrzenia i stosowania.

Na kolejnym stoisku wszystkie produkty są robione przez ludzi niepełnosprawnych; jest to produkt taki projekt społeczny.

Rzeczywiście tak jest. Mamy tutaj bardzo prostą formę lampy. Dla firm, które zatrudniają niepełnosprawnych musimy projektować rzeczy, które oni potrafią wyprodukować. Projektowanie produktów dla ludzi niepełnosprawnych ruchowo, którzy nie mają standardowej robotniczej wydajności, jest bardzo trudne. Każdy projekt musi zapewniać ekonomię i rentowność produktu.

Jesteśmy na stoisku firmy Umbra i mamy modułowe stoliki: z prostych okrąglaków i złożonych metalowych narożników przykrytych szklanym blatem tworzymy różnej wielkości stoły. Ten czarno-biały wieszak to też bardzo prosty zabieg, ale jakże skuteczny, prawda? Jeszcze dalej jest stojące lustro, które jednocześnie jest wieszakiem. Tutaj także pojawia się czyste, żywe drewno - to kolejny przykład, że ten materiał broni się w każdej postaci.

Zauważyłeś brak symetrii? Spójrz, są tutaj również miski Koziel, które dostały nagrodę „German Design Award”.

 

Mało tego, to wchodzi jedno w drugie, czyli miski mają swoje stacje dokujące do łyżek i to wygląda niemalże jak dzieło sztuki! Zwróć uwagę, jak ten projekt jest świetne przemyślany. Te łyżki są krótsze tylko dlatego, żeby zawsze można było którąś złapać. Tutaj też nie ma symetrii, asymetryczność występuje w służbie ergonomii. 

A tu wszystko jest z drewna i papieru.

Ceramika, papier, szkło, drewno - to są surowce które nigdy się nie zestarzeją. Łączymy różne rodzaje drewna; kiedyś robiono intarsję wycinając inny kolor forniru, dzisiaj możemy robić rysunki i ornamentykę przy pomocy lasera. Mamy tutaj tekstylia nasączone żywicą - naturalne włókna przesączone żywicą nabierają sztywności. To jest robota spółdzielni socjalnej.

W tych lampach znajdziesz połączenie kilku trendów, które tutaj na Tendence czy Ambiente widziałaś: ornamentyki, naturalnych włókien i syntetycznej żywicy polimerowej, które to wszystko spajają. Te same kule raz są lampami stojącymi, raz wiszącymi. Jest to moja ulubiona  modularność.

Tu jest tego więcej.

Wglądają jak produkty ze spółdzielni socjalnej: bardzo proste lampy z elementami fornirowymi, dziadek do orzechów jako strzelarka, taka z gumą. Praktyczne „przydasie” rzeźbimy z drewna, to się zawsze sprzeda.

Zaskakujące - ogromne kamienne donice, które są lekkie?

Spójrz na ten wazon czy donicę - widać w środku charakterystyczny wzór włókna szklanego. Taki obiekt ceramiczny ważyłby sto kilo, a przy kompozycie możesz to wziąć i unieść. Bardzo piękne kształty uzyskane z materiałów kompozytowych, proste formy i konstrukcja. Nic więcej nie trzeba. Oczywiście można sobie freestylować i zrobić dodatkowa ornamentykę, ale to wtedy zrobi się  kiczowate. 

Natomiast te misy i wazony są bardzo eleganckie, to jest jak prawdziwy kamień. Takich produktów nie ma jeszcze na rynku. Coraz częściej ktoś się odważa projektować z kompozytów w trójwymiarze tego typu dekoracje. Ja też zrobiłem trochę takich projektów - to były dekory rozpraszające dźwięk w dużych pomieszczeniach i elewacje budynków.

Mamy tu bardzo dużo naturalnych materiałów.

To, co tutaj widzimy to jeden pomysł na wiele produktów: filc - bardzo dobry, naturalny materiał! Z filcu zrobisz prawie wszystko - od prostych kapci po szykowną torebkę, w filc się ubierzesz i zrobisz z niego domek dla kota.

Na tym surowcu można zbudować dizajnerską markę. Ale też zwróć uwagę, że te filcowe produkty grają kolorem. To nie jest zwyczajny filc, prawda? Tutaj się odważyli na jakieś grafitowe, pastelowe, zielone, pomarańczowe kolory. Zobacz, to nie jest zwykła czerwień. Te barwy, są bardzo energetyczne, one promieniują energią i mówią do ciebie.

A tutaj znowu są twoje ulubione kompozyty.

Piękne lampy. Widzisz tu nie tyle źródło światła, co szykowną oprawę do niego.  To tak jak malowany obraz: zapakujesz w piękne ramy i dopiero masz całość, komplet. I ta lampa ma wyróżnienie German Design Award – bardzo zacna nagroda.

A

Tutaj z kolei jest więcej różnych elementów - dzbany i wielkie donice z kompozytów?

Tak. Wyglądają lekko i ważą niedużo, to jest ich podstawowa zaleta. Są rzeczy, które wykonane w tych rozmiarach z kamienia trzeba by transportować dźwigiem, albo czterech ludzi musiałoby je nosić, a tu masz po prostu nieduży ciężar. No właśnie - ciężar nieduży, za to efekt już tak. No i pełna gama kolorów! Nawet nie zdajemy sobie sprawę z tego, że nasze otoczenie jest coraz bardziej kompozytowe.

Urszula Kałużna

A jak byś podsumował to co widzieliśmy na tych targach?   

Te targi są konglomeratem wielu mód i trendów. Znajdziesz tu producentów z całego świata, którzy oferują rzeczy niecodzienne,  wykonane przy użyciu ciekawych technologii, z przeróżnych materiałów. Warto przyjeżdżać do Frankfurtu. Można zbierać inspiracje. Zwłaszcza projektantom bym polecał raz-dwa razy do roku taką wizytę. Nazwa tych targów jest bardzo adekwatna do zawartości, pokazują w jakim kierunku ewoluuje nasze codzienne otoczenie. Znajdziemy tutaj tysiące dobrze zaprojektowanych przedmiotów ułatwiających nasze życie, jest też trochę zabawnych bibelotów, ale przecież i te funkcjonują w naszym otoczeniu. Na Tendence i Ambiente zawsze spotkasz różnorodność. To bardzo cenne i niezwykłe doświadczenie dla każdego dizajnera, producenta i handlowca. Warto przyjeżdżać do Frankfurtu.

Dziękuję za rozmowę.

fot. Urszula Kałużna, Zdzisław Sobierajski

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.