Reklama

wszystkie artykuły z działu >> TARGI
18 stycznia 2016
wszystkie artykuły z działu >> TARGI

Jak przygotowywać wystawy poświęcone trendom i wzorniczym osobowościom?

Wydarzenia, których zazdrościmy Światu.

Wystawy poświęcone trendom i wzorniczym osobowościom, towarzyszące największym światowym targom, skupiają na sobie uwagę całego świata i cieszą się niezwykłą popularnością wśród odwiedzających targi. Często mam wrażenie, że o wielkości targów świadczą właśnie te wydarzenia. Niebagatelnym jest fakt niezwykłego zaangażowania organizatorów imprez wystawienniczych w promocje wspomnianych wystaw, staranna selekcja prezentowanych projektantów i firm połączone z permanentnym wsparciem medialnym podczas trwania imprezy targowej. Fakt, że Kuratorami takich wystaw są znane na świecie osoby lub studia zajmujące się opracowywaniem nadchodzących trendów – sprawia, że pisze się o nich długo przed targami i długo po targach. Każda z wystaw ma przemyślaną koncepcje architektoniczną. Czytelnie prowadzona narracja i identyfikacja graficzna prowadzą odwiedzających przez kolejne strefy. Jakich wydarzeń zazdrościmy Światu?

IMM Cologne Special: Pure Talents Contest 2015

Strefa Pure Talents na targach IMM Cologne to ciekawy projekt, organizowany corocznie przez Koelnmesse we współpracy z German Design Council. Wystawa Pure Talents towarzysząca targom IMM Cologne i odbywającymi się naprzemiennie co dwa lata LivingKitchen/LivingInterior jest atrakcją nie tylko dla odwiedzających targi, ale dla każdego kto jest zainteresowany wzornictwem. Oferuje możliwość spotkania i poznania wschodzących projektantów i podziwiania ich projektów. Wystawa prezentuje szeroki wachlarz produktów młodych projektantów: prototypy, obiekty eksperymentalne i niekonwencjonalne rozwiązania. W ciągu dwunastu lat, od powstania konkursu w 2004 roku, zaprezentowano łącznie 355 produktów zaprojektowanych przez 448 projektantów z całego świata. Wiele z prezentowanych projektów, znajduje się już w kolekcjach znanych producentów. 

IMM Cologne Special: Pure Talents Contest 2015

Podczas ubiegłorocznej edycji kolońskich targów (2015) bardzo duże wrażenie zrobiły na mnie ekspozycje niemieckich szkół artystycznych. Studenci sami projektowali stoiska promujące ich uczelnie i sami je realizowali. Moim zdaniem - to bardzo mądry pomysł na zajęcia semestralne lub fajny pomysł dla dojrzalszych studentów, którym zależy na spotkaniu się i konfrontacji ich studenckich projektów z realnym życiem. Już na etapie studiów. Takie działania uczą pracy w grupie, partnerstwa, ustawiania priorytetów i co najważniejsze - ma odniesienie do realnego świata.

IMM Cologne Special: Pure Talents Contest 2015

 

IMM Cologne Special: Pure Talents Contest 2015

Heimtextil 2015 Frankfurt: The trends forum Well-being 4.0

Główną wizytówką targów Heimtextil we Frankfurcie jest jego coroczna prezentacja trendów. Każdego roku, show stawia hipnotyzującą instalację, która skupia się na aktualnych trendach branży wyposażenia wnętrz na sezon 2016/2017. W tym roku, Heimtextil Theme Park jest poświęcona Well-being 4.0 – czyli dobremu samopoczuciu. Za pomysł i realizację oraz opracowanie towarzyszącego „Theme Park” katalogu i nowej strony internetowej w roku 2016 odpowiedzialna jest amerykańska grupa WGSN, zajmująca się opracowaniem nadchodzących trendów.

Well-being 4.0', hala 6.0 Messe Frankfurt, WGSN Trends 2016- 2017, fot. materiały prasowe organizatora

Well-being 4.0', hala 6.0 Messe Frankfurt, WGSN Trends 2016- 2017, fot. materiały prasowe organizatora

Well-being 4.0', hala 6.0 Messe Frankfurt, WGSN Trends 2016- 2017, fot. materiały prasowe organizatora

- W tym roku, Heimtextil Theme Park jest poświęcona Well-being 4.0 i składa się z czterech grup koncepcyjnych: -'Protect: To, co dobre dla nas'. Ten kierunek w trendach jest zapowiedzią czystej, minimalistycznej estetyki. -'Energise: Cyfrowe marzenia'. Aby poprawić jakość swojego życia, człowiek jest dziś coraz bardziej związany z technologią. Zanikają granice między światem offline i online. Ta cyfrowa przestrzeń przenika też do świata naszej psychiki. Nowym materiałem staje się tu światło, które tworzy formy niematerialne i oświetla dynamiczne kontury. -'Nourish: Wzornictwo sensoryczne'. To tu spotykają się krajobrazy miejskie i dziewicze, tworząc nowy świat pełen równowagi. Uwagę przykuwa od razu wszechobecna zieleń. - 'Enrich: Praca wszystkich zmysłów'. Obfitość i niezwykle bogate zdobienia, które łączą elementy z przeszłości i przyszłości, grają w tym trendzie pierwsze skrzypce.

Ambiente 2015 Frankfurt: Talents 2015

Targi Ambiente to barometr trendów w branży dóbr konsumpcyjnych. Jednym z najważniejszych wydarzeń targów jest Wystawa Talents. Projektantów do stref Talents na Ambiente wybiera Nicolette Naumann, Vice President Ambiente. Wystawa Talents, inicjatywa Messe Frankfurt, została zapoczątkowana w 2001 roku. Staranna selekcja kandydatów - projektantów wybiera Nicolette Naumann, Vice President Ambiente - połączona z permanentnym wsparciem medialnym podczas trwania imprezy targowej ma zaowocować ciekawymi kontaktami młodych projektantów na przyszłość. 

Ambiente 2015 Frankfurt: Talents 2015

 

Ambiente 2015 Frankfurt: Talents 2015

Ambiente 2015 Frankfurt: Talents 2015, Ewelina Wiśniowska i Urszula Kałużna (www.ewelina-ceramics.co.uk) Ewelina Wiśniowska jest projektantem, ceramikiem. Licencjat z ceramiki uzyskała na Camberwell College of Art (Londyn) oraz ukończyła Royal College of Art osiągając dyplom Master of Arts in Ceramics and Glass. Na Ambiente 2015 zaprezentowała współczesne, funkcjonalne formy użytkowe przeznaczone dla młodego pokolenia.

Ambiente 2015 Frankfurt: Talents 2015, Lampa YOY, projekt: Naoki Ono i Yuki Yamamoto, Japan (yoy-idea.jp) Pamiętacie tą lampę? Miałam niezwykłą przyjemność  rozmawiać z jednym z projektantów - Naoki Ono - współzałożycielem studio projektowego YOY z Tokio. Lampa YOY to laureat ELLE DECO International Design Awards 2014 !

Organizatorzy targów bardzo dbają o promocję stref Talents. Usytuowanie stoisk młodych projektantów w towarzystwie światowych marek dodatkowo daje możliwość przenikania się nowych, świeżych idei z tym co jest na rynku. Taka formuła – włączenie Talents do stref biznesowych promocji firm i marek – daje odwiedzającym targi we Frankfurcie (135,000), wystawcom (4,700) i prasie branżowej niepowtarzalną okazje spotkania się z projektantami i ich pomysłami. A młodym zdolnym ludziom możliwość nawiązania kontaktów biznesowym.

“Das Haus” IMM Cologne

Co roku targi IMM Cologne zapraszają inną pracownię lub projektanta do wypowiedzenia się na temat przyszłości przestrzeni domowej i stworzenia wizji domu w instalacji Das Haus. W 2015 roku swoją wizję domu zaprezentowało studio Neri&Hu z Szanghaju.

“Das Haus”, projekt: Neri&Hu, IMM Cologne 2015 (19-25.01.2015)

“Das Haus”, projekt: Neri&Hu IMM Cologne 2015 (19-25.01.2015)

Das Haus”, projekt: Neri&Hu IMM Cologne 2015 (19-25.01.2015)

Zeszłoroczna  instalacja miała kwestionować sposób w jaki ludzie zapełniają swoje domy meblami i przedmiotami. Założyciele studia: Lyndon Neri i Rosanna Hu, wypełniając przestrzeń instalacji rzeczami - spróbowali porównać środowiska życia przeszłych i przyszłych pokoleń – na podstawie swojego rodzinnego miasta - Szanghaju. Więcej >>>

W 2016 roku Gościem Honorowym kolońskich targów IMM (18-24 stycznia) będzie Sebastian Herkner. Instalacją “Das Haus – Interiors on Stage” Sebastian Herkner zapowiada dom, który jest zmysłowym doświadczeniem - dom, który jest miękki i aromatyczny, kolorowy i komunikatywny, i który jest w stanie zmieniać swoją formę jak kameleon. Okrągła forma, otwarta ze wszystkich stron nie ma prawie żadnych elementów ścian. O tej instalacji będziemy pisać wkrótce więcej – wybieramy się do Kolonii.

Instalacja “Das Haus – Interiors on Stage” imm cologne 2016 (18-24.01.2016), projekt Sebastian Herkner

I na koniec: Dubai Design Week - ABWAB - nowa jakość prezentacji sztuki, kultury i designu

Dubai Design Week, odbywający się, w dniach 26-31 października 2015 roku, prezentował Dubaj jako światową stolicę sztuki, kultury i designu, wspierającą zarówno lokalne talenty jak międzynarodowe marki projektowe. Mieszanka światowych marek i lokalnych talentów była doskonałą okazją do zaprezentowania miasta jako miejsca spotkań międzynarodowej społeczności projektantów.

To co wyróżnia Dubaj Design Week na tle podobnych wydarzeń na świecie to - pokazanie w nowej jakości tego, co ważne i ciekawe w sztuce, kulturze i designie wybranych krajów. Główną i najbardziej nowatorską w skali światowej inicjatywą Dubai Design Week był ABWAB ("drzwi" w języku arabskim) – sześć identycznych pawilonów wybudowanych specjalnie na  Dubai Design Week, by zaprezentować prace najciekawszych projektantów, studia i kuratorów z sześciu różnych krajów w regionie MENASA (region: Środkowej, Wschodniej i Północnej Afryki oraz Południowej Azji). Tematem przewodnim każdego pawilonu były: Gry jako element zabawy i integracji w kulturze kraju.

W 2015 roku, do zaprezentowania prac i projektantów zostały zaproszone: Jordania, Kuwejt, Pakistan, Arabia Saudyjska, Tunezja i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Kurator z każdego kraju, uczestniczącego w wystawie, miał za zadanie zaprezentować projektantów i projekty pod jednym hasłem - Games: The Element of Play in Culture.

Sześć, 50-cio metrowych pawilonów, identycznych w rozmiarze i kształcie, zaprojektowanych przez dubajską firmę LOCI architecture + design zostało zintegrowane z przejściami i otoczeniem d3.

Kuratorka Tunisian Pavilion Chacha Atallah, założyciela firmy architektonicznej Fleury atalah, zaprosiła dwóch projektantów: Haytham Zakaria i Karim Ben Amor do stworzenia przestrzeń dla aktywności społecznej. "999" to instalacja, gdzie odwiedzający mogą zmontować elementy 2D w kształcie owalu w trójwymiarowe układanki. System pozwala na tworzenie wielu kształtów, stymulując umysł do innowacji.

Kuratorki Pawilonu Arabii Saudyjskiej siostry Basma i Noura Bouzo – założycielki Oasis Magazine zaprosiły czterech projektantów: Ayah Al Bitar, Abdulaziz Al-Azem, Khaled S. AlTassan i Alaa Alghufaili do interpretacji motywu gry znanej jako ‘UM TS’ w aktywnej zabawie osadzonej w lokalnej kulturze. Pawilon, zatytułowany "JM TS", dzięki połączeniu tekstury, interakcji, oświetlenia i dźwięku, tworzy wciągającą i interaktywną przestrzeń pomiędzy projektantami i zwiedzających.

Kluczowym elementem Dubai Design Week, obok ABWAB i d3, było 13 instalacji, umieszczonych w strategicznych miejscach w całym mieście - zaprojektowanych przez znanych projektantów, międzynarodowych i lokalnych. Dubajskie Instalacje pokazują, że design to nie pognieciona lampa czy krzywy talerzyk... Wiele z nich porusza tematy głęboko ludzkie, a czasami ważne tematy społeczne. A Place to Departure to odpowieść o tym, jak wyrazić intymność. Soundweaving to tkanina ubrana w dźwięk – zainspirowana dywanami afgańskich rzemieślników, którzy pracują w fundacji Fatima Bint Mohammeda Initiative (FBMI) - pomagającej afgańskim kobietom. Earth Hives wyglądająca jak las grzybów lub małych ludzi, odnosząc się do najstarszej tradycji garncarskiej Emiratów, tworzy kapryśny krajobraz. Untitled (Archway) rośnie każdego dnia. Detritus Wall widzi piękno w odpadach. LUZ pokazuje jak można poprawiać i przekształcić układ przestrzenny. Yaroof inspiruje się tradycyjnym rybołówstwem.

___________ Urszula Kałużna

foto: www.dubaidesignweek.ae

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.