Reklama

wszystkie artykuły z działu >> DESIGN
02 kwietnia 2016
wszystkie artykuły z działu >> DESIGN

Co okaże się ważniejsze: piękno czy pragmatyzm? Polskie wzornictwo na Triennale di Milano.

"Piękno i pragmatyzm | Pragmatyzm i piękno"

XXI International Exhibition of the Triennale di Milano "21st Century. Design After Design" -  ta nazwa rozbudza wyobraźnię niejednego europejskiego miłośnika designu. Trudno się temu dziwić - wydarzenie odbywające się w słynnym muzeum sztuki w Mediolanie - nie od dziś jest jedną z najważniejszych branżowych imprez tego typu w Europie. To jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych wzornictwu - Triennale designu wróciło do Mediolanu po ponad 10-cio letniej przerwie, najdłuższej w swojej historii. Triennale di Milano po raz pierwszy odbyło się w 1923 roku w Monza pod Mediolanem. W 1932 r. uzyskało swój własny gmach w centrum Mediolanu przy Viale Alemagna. Wydarzenie odbywa się nieregularnie, a ostatnie miało miejsce w latach 2001-2004. Polska wielokrotnie uczestniczyła w Triennale m.in. w 1925, 1957, 1960 i 1996 r.

Triennale (mediolańskie jest jedną z ponad 200 podobnych imprez na świecie) tym różni się od targów designu, że ma służyć refleksji, wymianie środowiskowych doświadczeń, ale nie handlowi. Od 1960 r. organizatorzy zadają więc temat, a wystawcy mają się z nim zmierzyć. Było już o domu i szkole, było o odpoczynku, o masowym społeczeństwie i miastach przyszłości, o ochronie środowiska, tożsamości i różnicach, pamięci i przyszłości. Tym razem temat jest szeroki: Design after Design. Czyli że niby wszystko się skończyło i trzeba to zdefiniować od nowa.

Podczas XXI edycji wydarzenia, w dniach 2 kwietnia - 12 września 2016 r. prezentowana będzie wystawa polskiego designu "Piękno i pragmatyzm | Pragmatyzm i piękno", która pozwoli przyjrzeć się dwóm aspektom projektowania - pięknu i użyteczności.

Projektanci odpowiadają za kreowanie naszej codzienności. To ich projekty, ich decyzje wpływają na jakość naszego życia. Choć nie myślimy o tym na co dzień, wszystko czym się otaczamy jest zaprojektowane. Od lustra, w którym się przeglądamy rano, przez krzesło, na którym siedzimy przy biurku, po lampkę na stoliku nocnym, którą wyłączamy przed snem. Niezaprzeczalnie są to rzeczy użyteczne – przedmioty codziennego użytku. Są to również często rzeczy piękne – specjalnie przez nas wybrane, wpisujące się w upodobaną przez nas estetykę. Użyteczne i piękne. Czy użyteczność jest źródłem piękna, czy dokładnie na odwrót? Czy wypada dziś mówić o designie w kontekście formy i funkcji?

„Piękno” lub „Pragmatyzm”- projekt scenografii Grupa projektowa CENTRALA

Dwuczłonowy tytuł wystawy nie jest przypadkowy. Kuratorzy zorganizowali ją tak, aby każdy widz mógł wybrać ścieżkę jej zwiedzania zaczynającą się od wejścia „Piękno” lub „Pragmatyzm”. „Pragmatyzm” lub „Piękno”

Niezależnie jaką ścieżkę zwiedzania wybiera widz - „Piękno” lub „Pragmatyzm”- odkrywa on, że polskie projektowanie jest zarówno piękne, jak i użyteczne. Takie "podwójne" doświadczenie wystawy jest możliwe dzięki scenografii zaprojektowanej przez grupę projektową CENTRALA. Przygotowany przez nich "przestrzenny relief" nawiązuje do eksperymentalnych projektów wystawienniczych Oskara Hansena i Wojciecha Zamecznika, które zrealizowali w Mediolanie w połowie XX wieku. Koncepcję graficzną wystawy przygotował Jakub Jezierski wykorzystując m.in. kontrastujące ze sobą kroje pisma – typografię epoki Art Nouveau połączył ze współczesnym, utylitarnym liternictwem.

Grupa projektowa CENTRALA - projektanci scenografii „Piękno” lub „Pragmatyzm” - to platforma wspólnych poszukiwań architektów, designerów i artystów min. Małgorzaty Kuciewicz, Jakuba Szczęsnego oraz Simone De Iacobis. Projektowanie to dla nich proces twórczy, który nie może odbywać się w oderwaniu od współczesnej myśli filozoficznej oraz innych dziedzin sztuki. Obok projektów ściśle architektonicznych i urbanistycznych CENTRALA tworzy projekty artystyczne służące krytycznej wypowiedzi na temat polskiej przestrzeni. CENTRALA otrzymała nagrody i wyróżnienia w wielu  konkursach, w których brała udział. Wiele ich projektów to próba wywołania dyskusji społecznej na temat ochrony i rewitalizacji dziedzictwa powojennej awangardy modernistycznej.

Wybierając ścieżkę „pragmatyzm” poznamy: system modułowych regałów Prom/Grynasz Studio, rodzinę siedzisk Prop/Nikodem Szpunar, karafki Tapio/Anna Łyszcz, system doświetlania fasad budynków Reflex/Asia Piaścik, maskę do snu polifazowego NeuroOn/Intelclinic, nożyczki kosmetyczne The Black/Renomed, uchwyty łazienkowe Diege/ToDo Product Design, przewodnik dla studentów Akademii Sztuk Pięknych/Zespół Wespół, stołek i lampa Uwolnić Projekt/Bunia projekt: AZE Design.

PROP - projekt Nikodema Szpunara dla Pagedu włączony został do części „Pragmatyzm”.

Siła projektu PROP wynika z pogodzenia klasycznego stylu z minimalizmem. Konstrukcję mebli tworzą toczone z drewna nogi oraz sklejkowe siedzisko i oparcie. Dodatkowym akcesorium stanowi tapicerowanie, które dodaje modelom miękkości, podkreśla jego unikalny charakter i sprawia, że staję się on komfortowym meblem do wyposażenia przestrzeni publicznych, takich jak hotele, restauracje czy nawet biura. W skład spójnej estetycznie kolekcji wchodzą cztery wersje fotela, krzesło oraz dwie wersje stołka barowego. Meble z tej linii produkowane przez Paged dostępne są w kolorze czarnym lub w wybarwieniu naturalnym.

Karafki "Tapio" Anny Łyszcz - włączone do części „Pragmatyzm”

Przewodnik dla studentów Akademii Sztuk Pięknych/Zespół Wespół - włączony do części „Pragmatyzm”

"Uwolnić projekt" / Lampa Bunia / projekt AZE design - włączone do części „Pragmatyzm” / photo DIANA LAPIN photo graphic design

Inspiracją dla nowego przedmiotu stała się buńka, czyli naczynie do przechowywania płynów. Punktem wyjścia dla projektantów z grupy AZE design był fakt, iż większość przedmiotów wciąż wytwarzanych w pracowniach garncarskich, przy użyciu tradycyjnych technik rzemieślniczych, dawno już przestała być potrzebna we współczesnych gospodarstwach domowych. Rzemieślnicy wciąż jednak wytwarzają tradycyjne wzory, które spełniają dziś funkcję dekoracyjno-kolekcjonerską. Jak zatem sprawić, żeby w prosty sposób w warsztacie garncarza ponownie powstawały potrzebne wytwory? Rozwiązaniem jest minimalna modyfikacja tradycyjnej buńki, która umożliwi całkowitą zmianę jego przeznaczenia. Tradycyjna forma pojemnika pozbawiona uchwytu i dna stanie się kloszem do lampy wiszącej. Zamawiający będzie miał wpływ na wielkość przedmiotu, rodzaj wypału oraz finalny kolor ceramiki. Przedmiot będzie można z powodzeniem pomalować, jeśli jego przyszły użytkownik będzie chciał zmienić gliniany charakter buńki-klosza.

„Uwolnić projekt”
to nowy model produkcji i dystrybucji dóbr materialnych w oparciu o wolne licencje Creative Commons oraz relacje jakie użytkownik nawiązuje z lokalnym rzemieślnikiem-wytwórcą. Punktem wyjścia jest refleksja nad koncepcją całościowego spojrzenia na rzemiosło, jego wytwory, twórców i użytkowników. Reprezentował ją Piotr Szacki, wieloletni pracownik naukowy Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, zgłębiając istotę ludowego rzemiosła i propagując je w formie autorskich wystaw, tekstów, filmów, wywiadów z badań terenowych. Interdyscyplinarny projekt UWOLNIĆ PROJEKT polega na opracowaniu współczesnych wersji dawnych, tradycyjnych wytworów rzemieślniczych znajdujących się w magazynie gospodarki podstawowej i rzemiosł Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.

Nożyczki kosmetyczne "The Black" projektu Renomed - włączony został do części „Pragmatyzm”

System modułowych regałów "Prom" Grynasz Studio - włączony został do części „Pragmatyzm”

"Pierwsze trzy zasady dobrego designu Dietera Ramsa odnoszą się do innowacyjności, funkcjonalności i estetyki" – tłumaczy kuratorka Magdalena Kochanowska w rozmowie z Culture.pl - "Polska wystawa opowie o tym, że projektowanie poza tym, że wchodzi w relacje z całym spektrum współczesnych problemów, ma pewne cechy stałe: piękno i użyteczność. Dzięki nim projektanci mogą "przemycać" do naszej kultury codziennej nowe zachowania i wartości: dbałość o tradycję, indywidualizm, trwałość, bardziej świadomy i zrównoważony tryb życia" 

"Niezależnie, od której strony rozpocznie się zwiedzanie, odkryjemy, że polskie projektowanie jest zarówno piękne, jak i użyteczne – choć równowaga między tymi pojęciami bywa zróżnicowana i nie zawsze oczywista." dodaje.

Wybierając hasło „piękno” zobaczymy: dekoracyjne poroże My Dear/Agnieszka Bar, ceramiczną lampę Cyclone/Bartosz Mejor, FIDU Alphabet/Oskar Zięta i Marian Misiak, zestaw talerzy Od dobrobytu, przez odbyt, w niebyt/Karina Marusińska, dekoracyjną tkaninę żakardową Ład/Wiktoria Nowak, fotel RM57/projekt Roman Modzelewski, produkcja VZÓR, lampę LED-ową ze szkła/Jeremi Nagrabecki, zestaw Tripod/Bartosz Mucha, stół Deska do deski/Malafor, młynki do pieprzu Totem/Krystian Kowalski dla tylko.

"My Dear" / Agnieszki Bar (2012), szkło ręcznie formowane - projekt włączony został do części „Piękno”

stół Deska do deski / Malafor - projekt włączony został do części „Piękno”

stół Deska do deski / Malafor - projekt włączony został do części „Piękno”  / phpto DIANA LAPIN photo graphic design

"Tripod" / Bartosz Mucha - projekt włączony został do części „Piękno”

"Tripod" / Bartosz Mucha - projekt włączony został do części „Piękno” / / phpto DIANA LAPIN photo graphic

"Cyclone Fabbian" / Bartek Mejor - projekt włączony został do części „Piękno”

Młynki do pieprzu Totem / Krystian Kowalski dla Tylko (2015) - projekt włączony został do części „Piękno”

XXI International Exhibition of the Triennale di Milano
"21st Century. Design After Design" / Szczegółowe informacje znajdziecie tutaj www.triennale.org

Piękno i pragmatyzm | Pragmatyzm i piękno
2 kwietnia – 12 września 2016

Museo della Permanente / Via Turati, 34, 20100 Mediolan, Włochy

Organizator: Culture.pl www.culture.pl
Kurator: Magdalena Kochanowska www.magdakochanowska.pl
Projekt ekspozycji: grupa architektoniczna CENTRALA www.centrala.net.pl
Projekt identyfikacji wizualnej: Kuba Jezierski www.jakubjezierski.com
Produkcja wystawy: Michał Nowakowski i Marta Piechocka-Nowakowski / ArtConnection

źródło: Culture.pl, Gazeta Wyborcza
zdjęcia: materiały orgnizatora

---------------------------
Projektanci/firmy biorący udział w wystawie:

Nikodem Szpunar www.nikodemszpunar.com

Grynasz Studio www.grynaszstudio.com

Anna Łyszcz www.annalyszcz.com

Asia Piaścik www.dingflux.com

Interclinic www.inteliclinic.com

Renomed www.renomed-tm.pl

ToDo Product Design www.to-do.com.pl

ZespółWespół www.zespolwespol.org

Uwolnić projekt www.uwolnicprojekt.org

AZE design www.azedesign.pl

Bartek Mejor www.bartekmejor.com

Oskar Zięta i Marian Misiak www.zieta.pl

Karina Marusińska www.marusinska.pl

Wiktoria Nowak

fotel RM57/projekt Roman Modzelewski www.vzor.pl

Jeremi Nagrabecki www.velt.pl

Bartosz Mucha www.poor.pl

Malafor www.malafor.co

Krystian Kowalski www.krystiankowalski.com

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.