Reklama

wszystkie artykuły z działu >> FIRMY
04 lipca 2016
wszystkie artykuły z działu >> FIRMY

„Plakat - remediacje” – doskonała identyfikacja i projekt architektury wystawy!

Our Favourite Design Moments

25. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie
Plakat – remediacje
Muzeum Plakatu w Wilanowie

Stanisława Kostki Potockiego 10/16
12 czerwca- 25 września 2016
Kurator: David Crowley z Royal College of Art

Koncepcja architektoniczna i projekt graficzny wystawy: Emilka Bojańczyk / Podpunkt

Wystawę 25. Międzynarodowe Biennale Plakatu, zatytułowaną „Plakat - remediacje” można oglądać do 25 września bieżącego roku w warszawskim Muzeum Plakatu. W ostatnich latach wiele się mówi na temat śmierci plakatu. Wiszące na ścianach wydruki są zastępowane przez ekspresyjne animowane obrazy, a głównym źródłem pilnych wiadomości stają się media społecznościowe. Te zjawiska nie oznaczają jednak, że plakat jest skończony. Świadczą tylko o jego remediacji. Plakatów nie widuje się wyłącznie na ścianach. Wiele z nich zyskało przecież sławę dzięki temu, że zostały dostrzeżone przez media i trafiły na pierwsze strony gazet lub do filmów. Ekspozycja z okazji 25-lecia Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie skupia się właśnie na sposobie ukazania plakatu w sztuce, w mediach oraz na wszechobecnych ekranach cyfrowych, zgłębiając jego przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.

Za oprawę graficzną jubileuszowego Biennale Plakatu w Warszawie oraz projekt architektoniczny i graficzny wystawy głównej Biennale „Plakat – Remediacje” odpowiedzialna jest Emilka Bojańczyk założycielka warszawskiego Studia Graficznego Podpunkt, które specjalizuje się w multimediach, brandingu, wystawiennictwie, drukach i opracowywaniu koncepcji kreatywnych.” Praca nad projektem wymagała koordynacji kilkunastoosobowego zespołu. Poza projektem samej wystawy, powstała identyfikacja wydarzenia, seria plakatów promujących wystawę główną oraz wystawę na ASP w Warszawie – „Wierzchołek papierowej Wieży Babel”, projekt i skład wydawnictw (Tom 1 – katalog wystawy głównej pod redakcją kuratora Davida Crowleya oraz tom 2 – katalog wystawy na ASP autorstwa Zdzisława Schuberta), strona konkursu „Plakat – remediacje”, projekt wystawy i animacji galerii Miejskiej Warexpo oraz druki towarzyszące: zaproszenie, program, dyplomy. Prace toczyły się od listopada 2015 roku i od początku polegały na ścisłe współpracy z kuratorem wystawy Davidem Crowleyem.

REKLAMA

Projekt architektoniczny wystawy „Plakat – remediacje” jest graficznie idealnie dopasowany do tematu ekspozycji, którą jest przedstawienie głębokiej i zarazem zrozumiałej analizy zjawisk obecnych we współczesnej kulturze przekazu wizualnego. Geometryczna estetyka wolnostojących konstrukcji stanowi doskonałe tło dla tematu wystawy. Zarówno ekspozycja jak i elementy architektury stanowią współgrający organizm. Mamy wrażenie jakby jedno bez drugiego nie mogło już istnieć.

Kameralne przestrzenie pozwalają w spokoju kontemplować prezentowane dzieła. Goście mogą chodzić pomiędzy. Układ ten przenosi zrozumienie przestrzeni na różne aspekty wystawy, pozwalając zapamiętać na długo to, co widziało się wewnątrz i na zewnątrz boxów.

Soczyste i kontrastowe kolory ścian oraz wyraźna i czytelna identyfikacja graficzna Instalacji powodują, że ekspozycja jest spójna, czytelna i ponadczasowa. Prezentowana w takiej scenerii sztuka wydaje się być bardziej przyjazna. Ma się ochotę wędrować po tak przygotwanej ścieżce cały czas od nowa. Nie musimy nikomu mówić, że tych kilka wolnostojących form to „Serce Wystawy”. To: widać, słychać i czuć ;-) Jak dodamy do tego kolorowe zadaszenia wolnostojących konstrukcji, pięknie widoczne z piętra, to robi się instalacja doskonała.

25. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie "Plakat – remediacje"
Koncepcja architektoniczna i projekt graficzny wystawy: Emilka Bojańczyk / Podpunkt
Kurator: David Crowley z Royal College of Art

Fot. Michał Drabik / Podpunkt

Dzięki takim instalacjom – hermetyczne tematy, skierowane do wybranych ludzi stają się ciekawe dla osób mniej obytych z tematyką. Kameralne, przyjazne przestrzenie dla ekspozycji nie onieśmielają. One wręcz zapraszają - każdy może wpaść do muzeum i dobrze się bawić, a przy okazji uczyć. Jeżeli chcemy rozwijać społeczeństwo, jeżeli chcemy, żeby za kilka/kilkanaście lat nasze dzieci były otwarte i bardziej rozumiały otaczający świat to między innymi: oprawy wystaw muszą być przyjazne.

O Wystawie 25. Międzynarodowe Biennale Plakatu opowiada sama autorka identyfikacji i projektu architektury wystawy:

„Jeśli chodzi o przystępność wystawy dla osób mniej obytych z tematyką, myślę, że nie sposób przecenić zasługi kuratora Davida Crowleya. Praca z nim nad wystawą była bardzo inspirująca. Jego założeniem było przedstawienie głębokiej i zarazem zrozumiałej analizy zjawisk obecnych we współczesnej kulturze przekazu wizualnego i dobór treści wyznaczył też kierunek dla oprawy graficznej i architektonicznej wystawy

Decyzja o podziale przestrzeni ekspozycyjnej na labirynt pomieszczeń podyktowana była scenariuszem wystawy, w którym wyraźnie wyłaniały się osobne narracje. Założeniem projektu było oddanie zwiedzającemu inicjatywy w poznawaniu tych wątków, bez narzucania mu kolejności poznawanych historii czy ścieżki zwiedzania.

Identyfikacja wizualna wystawy nawiązuje do ruchu, zmiany, animacji – czyli sił, które oddziaływają na przekaz wizualny w czasach cyfrowych. Stąd wynika pomysł na poszatkowaną, przestrzenną typografię. Również żywa kolorystyka wystawy odwzorowuje pulsujące barwy cyfrowych mediów. Ponieważ tematem wystawy jest remediacja, postanowiliśmy jako nośniki informacji wykorzystać elementy konstrukcyjne wystawy – podłogę, ściany.”

Opracowała: Urszula Kałużna

25. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie "Plakat – remediacje"
Koncepcja architektoniczna i projekt graficzny wystawy: Emilka Bojańczyk / Podpunkt
Kurator: David Crowley z Royal College of Art

Fot. Michał Drabik / Podpunkt

25. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie "Plakat – remediacje"
Koncepcja architektoniczna i projekt graficzny wystawy: Emilka Bojańczyk / Podpunkt
Kurator: David Crowley z Royal College of Art

Fot. Michał Drabik / Podpunkt

25. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie "Plakat – remediacje"
Koncepcja architektoniczna i projekt graficzny wystawy: Emilka Bojańczyk / Podpunkt
Kurator: David Crowley z Royal College of Art

Fot. Michał Drabik / Podpunkt

25. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie "Plakat – remediacje"
Koncepcja architektoniczna i projekt graficzny wystawy: Emilka Bojańczyk / Podpunkt
Kurator: David Crowley z Royal College of Art

Fot. Michał Drabik / Podpunkt

25. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie "Plakat – remediacje"
Koncepcja architektoniczna i projekt graficzny wystawy: Emilka Bojańczyk / Podpunkt
Kurator: David Crowley z Royal College of Art

Fot. Michał Drabik / Podpunkt

25. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie "Plakat – remediacje"
Koncepcja architektoniczna i projekt graficzny wystawy: Emilka Bojańczyk / Podpunkt
Kurator: David Crowley z Royal College of Art

Fot. Michał Drabik / Podpunkt

 

---------------------

Podpunkt to obecnie kilkunastoosobowy zespół. Tworzy projekty z zakresu kultury, edukacji i współczesnych technologii, łącząc nowe media i wymagania nowoczesnego marketingu. Multimedia obsługuje dzięki firmie „córce” – agencji designu interaktywnego Superskrypt. Superskrypt odpowiada za koncepcje kreatywne w sieci, programuje, tworzy UX, animuje. Łącząc design z technologią, zapewnia czytelny i wyrazisty wizerunek wszystkiemu, co wyświetlane na ekranie: interfejsom, stronom, sklepom, multimedialnym wystawom, aplikacjom i prezentacjom. Znajomość nowych technologi pozwala przenosić do sieci również wystawy. Pierwszą zaprojektowaną przez Podpunkt wirtualną wystawą był wyjątkowa praca dla Biblioteki Narodowej i Bibliothèque Nationale de France – wystawa prezentująca blisko 250 rycin Norblina pochodzących ze zbiorów obu Bibliotek oraz bogatą część opisową, poświęconą twórczości artysty. Do innych podobnych projektów należą multimedialna wystawa Freedom Express czy jubileuszowa prezentacja Stołecznej Estrady.

Podpunkt posiada doświadczenie w projektowaniu wystaw. Jest między innymi autorem wystawy stałej Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego, czy projektu wyróżnionego Projektem Roku 2013 – wystawy poświęconej Januszowi Korczakowi w Muzeum Historii Medycyny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. To nie przypadek, że obydwa powyższe projekty związane są z instytucjami edukacyjnymi. Od samego początku (2010 rok) Podpunkt specjalizował się w designie edukacyjnym, współpracując z takimi klientami, jak Francuska Akademia Nauk, Ecole Nationale des Chartes czy czołowe polskie uczelnie (Politechnika Warszawska, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Wrocławski, Warszawski Uniwersytet Medyczny). Projekty edukacyjne są wyjątkowe – wymagają od projektanta dobrego i niebanalnego pomysłu. Kierowane są do szczególnie wymagającego odbiorcy, który ponad względy estetyczne ceni myślenie.

www.podpunkt.pl
www.superskrypt.pl

Emilka Bojańczyk jest absolwentką ASP w Warszawie oraz Wydziału Matematyki Uniwersytetu Warszawskiego. Takie artystyczno-ścisłe wykształcenie na pewno znajduje odbicie w portfolio studia – wyróżnia je matematyczna, poukładana i linearna estetyka.

---------------------

Więcej informacji:

25. Międzynarodowe Biennale Plakatu "Plakat – remediacje"/ www.biennale.postermuseum.pl

Muzeum Plakatu w Wilanowie / www.postermuseum.pl

PODPUNKT / www.podpunkt.pl

Konkurs „Plakat – remediacje” / www.poster-remediated.tumblr.com

 

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Ale że o co chodzi? Przecież te projekty to bieda na maksa.
skomentowany przez    HuCzar    15 wrzesień 2016, 13:12 obserwuj post

Reklamy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.