Reklama

wszystkie artykuły z działu >> INSTALLATION
01 kwietnia 2017
wszystkie artykuły z działu >> INSTALLATION

TOP 10 Instalacji: znikająca piramida Luwru, chodzenie po wodzie, 120000 podwieszonych tarcz zegarków...

Odkryj najlepsze pomysły...

Co takiego jest w przestrzeni zbudowanej z 120 000 tarcz zegarków zbudowanej dla CITIZEN przez paryskie studio architektoniczne DGT? Po co nam plaża zbudowana z 750 000 białych kulek przez brooklyńskiego studio Snarkitecture w holu National Building Museum w Waszyngtonie, czy kołyszące się i wibrujące kwiaty wykonane z nici przez Beili Liu? Po co są instalacje pozwalające chodzić po wodzie zparojektowane przez Christo and Jeanne-Claude. "The Floating Piers" na Lake Iseo we Włoszech. Po co 15 000 ptaków umieszczone jest w największym muralu jaki kiedykolwiek zrealizowano w Paryżu?

Dlaczego to właśnie Instalacje przyciagają uwagę tłumów? Bo są to miejsca, gdzie czujemy się dobrze. Bo pędzimy każdego dnia nie mając czasu by się zatrzymać. Bo boimy się tematów, których nie rozumiemy. Wielu z nas pewnie by chciało, tylko jak to zrobić? Co musi się stać, żebyśmy oderwali się od naszej codzienności?

Reklama


Może jest tak, że dzięki Instalacjom hermetyczne tematy - skierowane do wybranych ludzi - stają się ciekawe dla osób mniej obytych z tematyką. Przestrzenie nie onieśmielają. One wręcz zapraszają - każdy może wpaść po drodze i dobrze się bawić, a przy okazji uczyć. Może chodzi o refleksje nad otaczającym nas światem, może o zachęcenie do sięgania „dalej”. A może to kolejny fajny sposób na ucieczkę od codzienności. Miejsca, gdzie miło spędzamy czas. Bez onieśmielenia tematami, które wydają się nam dalekie. 

Bo w tym pytaniu: "Dlaczego Instalacje przyciagają uwagę tłumów?" nie chodzi o odpowiedzi, które są gotowymi kalkami. Chodzi o to, żeby czuć się dobrze, bezpiecznie i u siebie ;-). Instalacje sprawiają, że otwieramy się na rzeczy/tematy/historie/sztukę/miejsca/architekturę, których wcześniej nie zauważyliśmy. Bo 'widzieć', a 'zobaczyć' to są dwie różne rzeczy.  

Okazuje się, że można się zatrzymać i pofrunąć myślami w iluzje - nawet w Centrum Handlowym, które odwiedzamy często. Można spojrzeć inaczej na architekturę Luwru, gdy znika szklana piramida. Usłyszeć lekki i kolorowy komentarz do najbardziej nawet tragicznych wydarzeń z przeszłości. Oglądać sztukę prezentowaną w przyjazny sposób tak, by hermetyczne tematy, skierowane do wybranych ludzi stawały się czytelne dla szerokiego frona odbiorców.

Jeżeli zatrudnia się najlepsze firmy na świecie i doskonałych projektantów – to najtrudniejsze zadanie staje się bardzo proste. Instalacje które prezentujemy poniżej to nic innego tylko jedna z wielu gotowych odpowiedzi na pytanie: „Czego potrzebujemy, żeby się zatrzymać?’" czy ”Co sprawia, że nasze myśli odrywają się od codzienności?

'The Floating Piers' / Christo and Jeanne-Claude

Długo czekaliśmy na kolejną realizację najbardziej na świecie znanego artysty Land Art Christo and Jeanne-Claude. "Floating Piers" jest pierwszym dużym projektem zewnętrznym od ponad 10 lat, od Instalacji The Gates w Central Parku w Nowym Jorku - 2005 i pierwszym od śmierci partnerki artysty Jeanne-Claude. I chociaż Jeanne-Claude zmarła w roku 2009 Christo kontynuuje ich wspólne projekty dalej. Pierwsze szkice "Floating Piers" Christo and Jeanne-Claude pojawiły się w roku 1970. "Floating Piers" to pływający chodnik o długość ponad 3 kilometrów, który łączy dwie małe wyspy ze stałym lądem. Przez szesnaście dni – od 18 czerwca do 3 lipca 2016 - można było chodzić po jeziorze Iseo. Brzmi jak żart? Nie. To kolejny spektakularny projekt artystów, którego celem jest po prostu: cieszyć oko widza.

Christo and Jeanne-Claude The Floating Piers, Lake Iseo, Italy, 2014-16 Photo: Wolfgang Volz © 2016 Christo

'100 colors no.1' / Emmanuelle Moureaux

Czerpiąc inspirację z wielu warstw i kolorów miasta Tokio, Emmanuelle Moureaux dzieli i tworzy nowe przestrzenie za pomocą kolorów. ‘100 colors’ to seria niezwykłych instalacji realizowanych od 2013 roku przez Emmanuelle Moureaux. Francuska architektka, założycielka tokijskiego studia Emmanuelle Moureaux Architecture + Design, od 2013 aranżuje przestrzenie publiczne na świecie za pomocą 100 odcieni kolorów. Instalacje Moureaux pozwalają zobaczyć, dotknąć i poczuć kolory. Poprzez oddziaływanie na zmysły ‘100 colors’ sprawia, że ludzie mają się stać bardziej świadomi kolorów, które istnieją wokół. Seria instalacji kontynuuje podróż dookoła świata.

100 colors no.7 / Shinjuku Mitsui Building by emmanuelle moureaux [VIDEO]

'100 colors no.1' Shinjuku Mitsui Building 2013 Tokyo / Photo Daisuke Shima / Nacasa & Partners

Wystawa "Plakat – remediacje" / Emilka Bojańczyk Podpunkt

Wystawa jubileuszowego Biennale Plakatu w Warszawie „Plakat – Remediacje” za którą dpowiedzialna jest Emilka Bojańczyk założycielka warszawskiego Studia Graficznego Podpunkt w przyjazny sposób prezentuje hermetyczne tematy, skierowane do wybranych ludzi. Dzięki takim instalacjom trudne tematy stają się ciekawe dla osób mniej obytych z tematyką. Kameralne, przyjazne przestrzenie dla ekspozycji nie onieśmielają. One wręcz zapraszają - każdy może wpaść do muzeum i dobrze się bawić, a przy okazji uczyć. Jeżeli chcemy rozwijać społeczeństwo, jeżeli chcemy, żeby za kilka/kilkanaście lat nasze dzieci były otwarte i bardziej rozumiały otaczający świat to między innymi: oprawy wystaw muszą być przyjazne.

25. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie "Plakat – remediacje", Koncepcja architektoniczna i projekt graficzny wystawy: Emilka Bojańczyk / Podpunkt, Kurator: David Crowley z Royal College of Art , Fot. Michał Drabik / Podpunkt

JR Artist

Piramida Luwru znikająca za gigantycznymi wydrukami JR Artist. Najnowsza realizacja JR próbuje ukryć szklaną piramidę paryskiego Luwru wykorzystując ogromne złudzenie optyczne. Piramida - Ikona architektoniczna Paryża, zaprojektowana przez I. M. Pei’a w roku 1989 - została owinięta tysiącami arkuszy papieru, które po złożeniu razem, odtwarzały zabytkowy pałac Luwru stojący tuż za nią. Patrząc z pewnego punktu widzenia, szklana piramida zasadniczo znika zlewając się z fasadą.

Louvre 5 maja do 27 czerwca 2016 / Photo JR-Artist www.jr-art.net

‘Our Colour Reflection’ / Liz West

Instalacje Liz West to mix: kolorów, światła i odbicia światła. I chociaż projekty West wyglądają lekko, czy wręcz żartobliwie, celem artystki jest obserwowanie tego jak wpływają one na psychologiczne i fizyczne reakcje uczestników na kolor. ‘Our Colour Reflection’ nabiera szczególnego znaczenia również dzięki miejscu. Wystawa mieści się w zdesakralizowanym XIX-sto wiecznym Kościele, które ok kilku lat jest Centrum Sztuk Wizualnych 20-21 w North Lincolnshire, w środkowej Anglii.

Liz West ‘Our Colour Reflection’ Centrum Sztuk Wizualnych 20-21 North Lincolnshire Photo Hannah Devereux

"The Beach" National Building Museum / Snarkitecture

National Building Museum w Waszyngtonie zaprezentował instalację jedyną w swoim rodzaju - przenosząc kwintesencję letniego doświadczenia do centrum Waszyngtonu. 750.000 plastikowych kulek to scenografia dla instalacji "The Beach" autorstwa brooklyńskiego studia Snarkitecture obejmująca całą przestrzeń holu National Building Museum. „The Beach”, cała w kolorach jaskrawej bieli, składa się z leżaków i parasoli porozrzucanych wzdłuż ‘linii brzegowej’ otoczonej ośmioma olbrzymimi korynckimi kolumnami muzelanego holu.

"The Beach" National Building Museum w Waszyngtonie, photo: Noah Kalina

Roma Arte Aperta "Paradiso Inclinato" / Edoardo Tresoldi

W malowniczych przestrzeniach rzymskiej Ex-Dogana zagościła wystawa "Paradiso Inclinato" prezentująca twórczość włoskich artystów z różnych obszarów sztuki i różnych pokoleń. Wśród 40 zaprezentowanych artystów znalazł się Edoardo Tresoldi (1987), włoski rzeźbiarz i scenograf, znany ze swoich zadziwiająco realistycznych rzeźb wykonanych z metalowej siatki. Jego prace wykorzystują umiejętnie formowania siatki drucianej w skomplikowane rzeźby budynków, ludzi i zwierząt. Instalowane w strategicznych miejscach obiekty architektoniczne Tresoldi są doskonale zintegrowane z otoczeniem. Eteryczna „bazylika” Tresoldi, nawiązując formą do architektury rzymskich kościołów, jest niezwykłym kontrapunktem dla przemysłowej przestrzeni Ex-Dogana. I chociaż druciana rzeźba wygląda lekko i transparentnie, robi monumentalne wrażenie.

Roma Arte Aperta "Paradiso Inclinato", Eteryczna „bazylika” Edoardo Tresoldi postawiona na dziedzińcu Ex Dogana w Rzymie, photo Fabiano Caputo

‘Forest of Light’ COS na Salone del Mobile / Sou Fujimoto

‘Forest of Light’ to las zupełnie jak ze snu. Podczas mediolańskiego Salone del Mobile szwedzka marka COS zaprezentowała instalację stworzoną przez japońskiego architekta Sou Fujimoto. Minimalistyczna i wyrafinowana ‘Forest of Light’ wygląda zupełnie jak ze snu. Instalacja cały czas zmienia się w czasie. Zmysłowe wrażenie teatru wywołane jest przez grę „poruszających” się w przestrzeni świateł i cieni. Mrok, minimalistyczne oświetlenie i dźwięk przestrzenny. Wyłożone lustrami ściany i odbijający się w nich ‘las’, spływających z góry do dołu, jasnych aureoli dają odwiedzającym możliwość zanurzenia się w instalacji sprawiając, że odwiedzający czują się jej współtwórcami. „Reflektor staje się interfejsem, który łączy modę, przestrzeń i las, jako formy architektury." – mówi Sou Fujimoto

"Forest of Light" COS x Sou Fujimoto na Milan Design Week 2016 Photo: Laurian Ghinitoiu

‘Floating Flower Garden’ Maison & Objet 2015 / TeamLab

Nadzwyczajną instalacje mogli oglądać odwiedzający wrześniowe targi Maison & Objet w Paryżu. ‘Floating Flower Garden’ to pływający ogród, zbudowany z 2300 kwiatów. Piękno instalacji polega na tym, że kwiaty cały czas są w ruchu, unosząc się i opadając. Kinetyczna instalacja tworzy niezwykłe, osobliwe i niespotykane doświadczenie zmysłowe. Pływający ogród z 2300 kwiatów. Nadzwyczajną instalację mogli oglądać odwiedzający wrześniowe targi Maison & Objet w Paryżu. ‘Floating Flower Garden’ to pływający ogród, zbudowany z 2300 kwiatów. Piękno instalacji polega na tym, że kwiaty cały czas są w ruchu, unosząc się i opadając. Kinetyczna instalacja tworzy niezwykłe, osobliwe i niespotykane doświadczenie zmysłowe.

'Floating Flower Garden’ TeamLab, image: TeamLab MAISON&OBJET PARIS 2015

HARMONY DIVERSITY Pawilon Japonii na Expo 2015 / Teamlab

Pawilon Japonii na Expo 2015 w Mediolanie to dwie fantastyczne Interaktywne Instalacje, zaprojektowane przez Teamlab pod hasłami: HARMONY DIVERSITY - przedstawiające odwiedzającym japońską kulturę żywienia. Są to instalacja 'przejścia'. Dwa oddzielne pomieszczenia zaaranżowane ekranami przypominającymi pola ryżowe, interaktywnym wodospadem i lustrzanymi ścianami - wciągając odbiorcę w niesamowitą przestrzeń -  zderzają go z licznymi informacjami dotyczącymi japońskiej żywności.

HARMONY Pawilon Japonii na Expo 2015 projekt: TeamLab

 

 

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.

Reklamy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.