wszystkie artykuły z działu >> TARGI
13 maja 2017
wszystkie artykuły z działu >> TARGI

Raport: Tendence 2016 to konglomert wielu mód i trendów

UWAGA: Nowy termin targów Tendence 2017: 24-27.06.2017

Wystawcy targów Tendence zawsze zaskakują swoją pomysłowością - o nowościach i o tym co nas zaskoczyło na Tendence 2016 opowiadają Zdzisław Sobierajski i Urszula Kałużna

Targi Tendence 2016, które odbyły się w dniach 27-30.08.2016 we Frankfurcie nad Menem pokazują jak zmienia się i w którą stronę ewoluuje rynek upominków i dekoracji wnetrz. Organizatorzy zadbali o bardzo czytelny podział sekcji targów – 'Living' i 'Giving'. W sekcji 'Living', wystawcy z całego świata zaprezentowali wszelkie nowości dotyczące projektowania wnętrz oraz akcesoriów i dekoracji sezonowych. W sekcji 'Giving' wystawcy przedstawili przeróżnego rodzaju upominki na każdą okazję, stylowe akcesoria oraz dodatki odzieżowe, modną i oryginalną biżuterię, zegarki i papeterię. Nowością był dział 'Culinary Gifts', który pojawił się w prestizowej hali 11.1. 'Culinary Gifts' zdecydowanie będzie się rozwijał w kolejnych edycjach Tendnece. I tutaj widzimy w przyszłości miejsce dla polskich firm, które w swojej ofercie mają dobrze opakowane produkty spożywcze.

UWAGA! Wszystkim zainteresowanych ofertą prezentowaną na targach Tendence 2017 polecamy zorganizowany wyjazd na targi Tendence 2017 do Frankfurtu nad Menem. Więcej przeczytacie tutaj.

Wśród 955 wystawców Tendence 2016 wystawiło sie 12 firm z Polski, wśród których były: Hoom, Crystal Deco, Bertoni ® bags (ARCO), Marcin Zaremski, Eva Stone, Pure-Home, Epoglass, Promo-Art, Villa Verde, dotMedia Jacek Bieliński, Batek Poland i Slowroom.

Nasza opowieść o tym co nas zachwyciło zaczynamy od przeglądu propozycji 'opakowania' roślin. Modułowe pojemniki na rośliny sprawdzą się jako kuchenna uprawa bazylii, ściana w salonie, aż po dekoracje wnętrza publicznego. Wertykalne uprawy roślin ozdobnych coraz częściej pojawiają się w realizacjach architektów wnętrz. Na targach Tendence można było znaleźć wiele przykładów takich produktów.

Naturalne materiały przetwarzane w nowych technologiach. Ceramika, papier czy filc są dzisiaj przetwarzane w najróżniejszy sposób. Daje się zauważyć odejście od symetrycznych kształtów, które były charakterystyczne dla produkcji wielkoseryjnej, na rzecz form nieregularnych, sprawiających wrażenie rękodzielnictwa. Króluje design doskonale trafiający w emocje i gusta użytkowników.

Króluje drewno. Drewno surowe, woskowane, lakierowane, inkrustowane metalem, złocone, srebrzone. Jest to piękny materiał towarzyszący ludzkości od zarania dziejów. Aż dziw bierze, że w dzisiejszych czasach drewno jeszcze się nam nie znudziło.


 

Do łask wraca korzenioplastyka i łączenie drewna z odzysku ze szkłem. Cenione są przedmioty, które mają już swoją historię. Historię, którą możemy odczytać z ich powierzchni. Którą możemy sobie dopowiedzieć. Blaty wykonane z drewna z rozbiórki starych konstrukcji, naturalne resztki kory na obrzeżach i tym podobne akcenty podnoszą emocjonalną wartoścć tych przedmiotów


Uprawy hydroponiczne doskonale sprawdzają się w małych mieszkaniach. Jest to wyraźny trend widoczny już od kilku lat. Doniczki na parapecie odchodzą już do lamusa. Nawet jeśli donica wykonana jest z syntetycznego betonu czy ceramiki, to jej kształt obowiązkowo nawiązuje do natury. Umożliwiają takie nawiązanie nowoczesne technologie formowania, stosowane przez producentów oraz wykorzystanie syntetycznych elastomerów do konstrukcji form o nieosiągalnych  tradycyjnymi metodami kształtach.


Pojawiają się oferty firm, które zaopatrzą nas w odpowiednie do domowych upraw wertykalnych rośliny. To będzie rosnący rynek dla dostawców. Domowa oprawa ziół rozwija się z roku na rok. Pojawiają się również systemy uprawy drobnych warzyw w kuchni. Ten trend jest wyraźnie widoczny już od kilku lat, a wspierają do medialne  audycje kulinarne, prowadzone przez znanych kucharzy.

Natura. Naturalne materiały i powrót do prastarych technologii. Aż trudno dostrzec, że dzisiaj takie donice dłubane w pieńkach, produkujemy w ciągu kilku minut na frezarkach numerycznych.


Drewno dominuje również w ofercie wyposażenia wnętrz. Łączone z kaflami, metalem czy tekstyliami nabiera nowych znaczeń, zarówno jako dodatki i główne elementy wystroju. Produkty są sztucznie postarzane, by wyglądały jakby były wyciągniete z babcinego strychu.

 

 


Wiele przedmiotów i eksponatów prezentowanych we Frankfurciwe ma funkcje czysto dekracyjną. Dla każdego coś miłego. Ceramiczne ptaki domowe w różnych kolorach i w różnych wielkościach czy gumowe kaczuszki. Kilka stoisk, całkiem sporych, wystawiało tylko jednego ptaka. W różnych kolorach czy z różnymi minami. Umówmy się, że kaczka to też ptak ;-) Drobne bibeloty, których jedyna funkcją jest upiększanie otoczenia. Tworzenie klimatu wnętrz. W tym sektorze dominuje ceramika i tekstylia.

Obłe nieproporcjonalne postaci nawiązujące do abstrakcji organicznej, która harmonijnie współistnieje z kompozycjami figuralnymi.

 

Duże rzeźby, wykonane z postarzanego metalu przygotowane tak żeby wyglądały na zardzewiałe i stare. To jest popularny trend także w architekturze wnętrz.

Wiele rzeźb, szczególnie tych przedstawiających zwierzeta, wykonanych było w bardzo elegancki sposób. Większe do postawienia na podłodze i mniejsze do dekorowania stołu czy szafek.

Wiele z tych przedmiotów i rzeźb należy traktować z przymróżeniem oka. Figurki kobiet w zabawnych pozach mówią same za siebie.

Aniołki, są chętnie kupowane na wielu rynkach Europy. W sektorze bibelotów, to już „klasyki”.


Podobnie, lalki ubrane w stroje jak z salonów mody. Na lato i od świeta. Na niemieckim rynku nie zabraknie na nie popytu. Dlatego co roku pojawiają się nowe wzory. Pomimo, ze Tendence odbywają się w sierpniu, można spotkać tam wiele produktów na które sezon będzie dopiero przed świętami Wielkiej Nocy. Zające i króliki mają się dobrze w towarzystwie kurczaków.

 

  


Na prawie każdym stoisku obowiązkowo zając.


 


I jak co roku liternictwo na tabliczkach i wycinane na maszynach CNC.



Kolory tego sezonu to pastele, wśród których dominowały błekit, mięta i róż.





Wielu producentów oferowało mydełka. Dobry gadżet na prezent, szczególnie gdy mydełko jest pięknie opakowane. Mydełka w każdej postaci jaką sobie wymarzycie: kurki, serduczka, motyle, świnki, misie, zajączki, w formie pralinek, z dzwoneczkami, bez dzwoneczków, z kokardkami, bez kokardek...


 


Oprócz dużej reprezentacji bibelotów było również wiele stoisk, gdzie spotykaliśmy rzeczy wartościowe, bardzo piękne oraz mądrze i dobrze zaprojektowane. Targi Tendence i Ambiente to targi rzeczy pięknych, funkcjonalnych i miłych, więc warto do Frankfurtu przyjechać i popatrzeć, żeby coś zamówić, kupić, nawet w ilościach hurtowych. Na pewno są to rzeczy, które dają się sprzedać, bo po prostu taki mamy target na rynku. Z punktu widzenia kogoś, kto zajmuje się wyszukanym designem, to są bibeloty, ale niektóre z nich bywaja doskonale zaprojektowane i wykonane.. Czy coś jest czy nie jest dobrym dizajnem to zwykle sprawa kontekstu, a nie samego przedmiotu.





Warto wspomnieć o trendach w dekoracjach stołów. Co roku prezentowane są nowe wzory serwetek, obrusów i dodatków. Wiele ekspozycji poświęconych jest sezonowym dekoracjom oraz zestawom piknikowym.


Ponad 15% wystawców to producenci i projektanci unikatowej biżuterii. Jeżeli producent/projektant bizuterii decyduje sie na udział w targach to może być... ciągle w podóży: Berlini, Hamburg, Hanower, Kolonia, Wiedeń, Dusseldorf, Monachium, Kopenhaga, Bruksela, Amsterdam, Paryż, Barcelona, Londyn, Rzym, Frankfurt, Genewa, Ateny, Philadelfia, Nowy Jork, Jerozolima czy Gdańsk. Sierpniowe targi Tendence we Frankfurcie były jednym z ważnych przystanków. Tutaj zbierało się zamówinia na jesień. Nie wiemy co sie stanie z tym działem jak targi bedą odbywać sie pod koniec czerwca. A taki jest nowy termin targów na rok 2017: 24–27 czerwca.

"My w czerwcu, lipcu i sierpniu realizujemy zamówienia z I półrocza, nowe jesteśmy w stanie przyjmować od końca sierpnia. Więc prawdopodobnie w przyszłym roku nas tutaj nie będzie" - tak powiedział nam obecny na Tendence od ponad 15 lat, weteran targów, Maciej Zaremski, fizyczny i duchowy spadkobierca Jerzego i Jadwigi Zaremskich, którzy uznani są za prekursorów i twórców współczesnej polskiej szkoły złotnictwa.





Szeroko była prezentowana oferta do ogrodu. Coraz więcej czasu spędzamy na zewnątrz. Obszar życia: ogród, balkon i taras stają się coraz ważniejsze. Potrzeba relaksu i wypoczynku blisko domu sprawia, że wyposażenie ogrodu, tarasu czy ogrodu zaczyna wyglądać jak meble do wewnątrz. Pojawia się też niezliczona ilość akcesoriów, takich jak dywany i oświetlenie, które mogą szybko stworzyć atmosferę wypoczynku. Wystawcy proponowali ciekawe formy półek na donice, pojemniki na zioła, małe szklarnie czy tak popularne zewnętrzne rzeźby ogrodowe. Konewki w każdym kształcie, a najlepiej wyglądające njakby były z ogrodów naszego dzieciństwa. To są bibeloty mające cieszyć oko i sprawiać, że poczujemy się przytulnie.







Nowością w sekscji Giving był dział Culinary Gifts, który pojawił się w prestiżowej hali 11.1. Culinary Gifts zdecydowanie będzie się rozwijał w kolejnych edycjach Tendnece. I tutaj widzimy w przyszłości miejsce dla polskich firm, które w swojej ofercie mają dobrze opakowane produkty spożywcze.

Firmy prezentowały produkty spożywcze w formie degustacji i na ekspozytorach. Każdy z produktów miał pięknie zaprojektowane opakowanie. Smaczne prezenty przyciagały tłumy degustatorów.



 

 



Do oferty przedstawionej przez wystawców doszły niezwykle inspirujące wydarzenie towarzyszące targom: Ethical Style Guide, Tendence Academy z bogatym programem wydarzeń towarzyszących dla przedstawicieli handlu detalicznego i inspirujące strefy FORM# i NEXT, gdzie prezentowały się firmy i projektanci z całego świata - zaproszeni przez Nicolette Naumann, wicedyrektor targów Ambiente oraz Tendence.

W tym roku młodzi projektanci w ramach wystawy FORM# i NEXT także zaprezentują swoje dzieła. Projekty działu FORM# były zlokalizowane w halach 9.0 („Modern Crafts” czyli ręcznie wykonane, limitowane produkty) oraz 9.2, poświęconej designowi biżuterii. Zobaczyć można było tam wystawy autorów najlepszych pomysłów.





Po zakończonym sukcesem wprowadzeniu przewodnika Ethical Style na targach Ambiente 2016, dział produktów ekologicznych oraz etycznie wyprodukowanych był także częścią Tendence 2016. W katalogu zostały wyszczególnione takie kategorie jak: „Eco-Friendly Materials”, “Fair & Social Production”, “Re-/Upcycling Design”, oraz “Handmade Manufacturing”. O przyjęciu przedsiębiorstwa do działu Ethical Style zadecydowało jury, składające się między innymi z przedstawicieli Światowej Organizacji Handlu, CBI (Centre for the Promotion of Imports from developing countries) oraz rady niemieckiego designu.




Tendence Academy to bogaty program wydarzeń towarzyszących Tendence dla przedstawicieli handlu detalicznego.Inspiracje na skompletowanie asortymentu, pomysły na dekoracje wystaw sklepowych oraz porady dotyczące handlu online – to wszystko w ramach konferencji oraz warsztatów oferowanych na targach. Na Tendence Academy odbyły się wykłady skierowane zarówno do florystów jak i handlarzy akcesoriami osobistymi oraz biżuterią. Dodatkową atrakcją była Webchance Academy, podczas której na scenie w hali 9.2 zostały omówione kwestie związane z tematyką działu ‘Accessories & Jewellery’. Aktualne zagadnienia dotyczące trendów we florystyce były poruszone w hali 11.1 (Florist’s Academy). Detaliści i usługodawcy chcący poszerzyć swoją wiedzę w temacie marketingu on-line byli zaproszeni do udziału w konferencjach. 




Targi Tendence są konglomeratem wielu mód i trendów. Znajdziecie tu producentów z całego świata, którzy oferują rzeczy niecodzienne, wykonane przy użyciu ciekawych technologii, z przeróżnych materiałów. Można zbierać inspiracje. Nazwa tych targów jest adekwatna do zawartości, pokazują w jakim kierunku ewoluuje nasze codzienne otoczenie. Znajdziemy tutaj dobrze zaprojektowane przedmioty ułatwiających nasze życie, jest też bardzo dużo zabawnych bibelotów, ale przecież i te funkcjonują w naszym otoczeniu. Na Tendence zawsze spotkacie różnorodność. To bardzo cenne i niezwykłe doświadczenie dla każdego dizajnera, producenta i handlowca.

opracowali: Urszula Kałużna i Zdzisław Sobierajski

photos: Urszula Kałużna

---------------

Kolejna edycja targów Tendence: 24–27.6.2017
Więcej informacji: www.tendence.messefrankfurt.comPhoto Exspace

wizytówki

Komentarze:

loading
szkoda, że nie opublikowaliście zdjęć stoisk ;-)
skomentowany przez    julita    06 wrzesień 2016, 13:48 obserwuj post
jadę w przyszłym roku z Wami na Tendence ;-)
skomentowany przez    emilka    04 wrzesień 2016, 17:36 obserwuj post
mydło i powidło ;-)
skomentowany przez    anka    04 wrzesień 2016, 10:43 obserwuj post

Reklamy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.