Reklama

wszystkie artykuły z działu >> INSTALLATION
31 maja 2017
wszystkie artykuły z działu >> INSTALLATION

Mistrzowie Instalacji: Claudia Fontes i jej gigantyczna rzeźba na Biennale w Wenecji 2017

The Horse Problem - Pawilon Argentyński na La Biennale di Venezia 2017

Każdego roku pawilony narodowe Biennale w Wenecji stanowią platformę dla prezentacji kultury i sztuki krajów z całego świata. 13 maja otwarto 57. Międzynarodowe Biennale Sztuki w Wenecji (La Biennale di Venezia), które potrwa do dnia 26 listopada 2017 roku. W ramach pawilonów narodowych powstają Instalacje i Wystawy projektowane i kuratorowane przez wielkie nazwiska świata sztuki. Tegoroczne Biennale Weneckie obejmuje 85 pawilonów narodowych, w tym cztery kraje wystawiające się po raz pierwszy.

Odwiedzający biegnąc od jednego pawilonu do drugiego zatrzymują się na dłużej przy wystawach, które wywołują zamieszanie wciągając widzów w swoją narracją. W takim natłoku wrażeń jedną z rzeczy najważniejszych wydaje się być atrakcyjna forma prezentacji.

Jednym z mistrzów, a raczej mistrzyń tegorocznej edycji Biennale jest argentyńska artystka Claudia Fontes i jej projekt Pawilonu Argentyńskigo, który mieści się w budynku Arsenalu w Mammothzie. Instalacja rzeźbiarską The Horse Problem, autorstwa mieszkającej od 10 lat w Anglii, Fontes szybko stała się też jednym z najczęściej fotografowanych dzieł artystycznych biennale.

Rzeźba przedstawia dziewczynkę łagodnie pieszczącą nos potężnego konia zamrożonego w ruchu. Fontes inspiracje dla swojej pracy czerpała z kilku źródeł. Po pierwsze kontekst budynku. Wenecki Arsenał, w którym przechowywano broń oraz sprzęt wojenny, niezbędnych dla potężnej floty laguny, zajmuje aż 15% powierzchni lądowej Wenecji i był największym kompleksem przemysłowym pre-Industrial Revolution w Europie. Jak zauważa Fontes: "drewno, cegły i żelazo musiały być transportowane w czasach budowy Arsenału przez konie".

photo © Argentina Ministry of Foreign Affairs

photo © Claudia Fontes

photo © Claudia Fontes

Drugi leżący u podstaw The Horse Problem aspekt dotyczy stworzenie sztuki dla swojego narodu. Biennale Weneckie to rzadka okazja, aby artyści mogli tworzyć dzieła mające reprezentować cały naród poprzez własne doświadczenia. "Reprezentowanie kraju ma wymiar etyczny, który musisz uwzględnić w swojej pracy, ponieważ praca jest finansowana z pieniędzy publicznych", wyjaśnia Fontes. "Więc powiedziałabym, że jest to bardzo duża odpowiedzialność."- dodaje.

Wreszcie trzeci aspekt: historia La Biennale di Venezia jako instytucji, która utrwala tradycje prezentowania kultury i sztuki narodu. Wydarzenie swoje początki miało w XIX wieku (pierwsze Biennale odbyło się w roku 1895). Nawiązując do wątku historycznego ​​Fontes skoncentrowała się na krytycznym podejściu do tego, jak narodziła się idea narodu w jej kraju. Nawiązała do obrazu z 1892 roku autorstwa Ángel Della Valle, "The Return of the Indian Raid", który jest uważany za pierwszą sztukę argentyńską zleconą do reprezentowania kraju za granicą. Artystka wybrała bierne postaci z pracy Della Valle: konia i porwaną dziewczynę i nadając im nowych znaczeń.

Kuratorem The Horse Problem jest Andrés Dupratktor dyrektor National Museum of Fine Arts of Argentina.

Jakie są Wasze ulubione Instalacje?

© Exspace.pl na podstawie materialów prasowych The Horse Problem 

Więce o Claudia Fontes: www.claudiafontes.com

photo © Argentina Ministry of Foreign Affairs

 

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.

Reklamy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.