Reklama

wszystkie artykuły z działu >> INSTALLATION
30 kwietnia 2018
wszystkie artykuły z działu >> INSTALLATION

Typecasting Vitra: nowa perspektywa projektowa

Targi iSaloni 2018, które odbyły się w dniach 17-22 kwietnia w Mediolanie, podobnie jak w latach poprzednich pokazały, że w branży designu i projektowania są wydarzeniem na skalę światową. W iSaloni 2018 uczestniczyło ponad 2,5 tysięcy wystawców i ponad 430 tysięcy odwiedzających.

Ale Milan Design Week to nie tylko stoiska. To tysiące wydarzeń i setki Instalacji, z których wiele to fascynujące widowiska. Jednym z najciekawszych i najbardziej unikalnych była Instalacja Typecasting Vitra opowiadająca w innowacyjny sposób o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości marki Vitra. Ikoniczne, zapomniane i nowe meble z Vitry pokazane zostały wewnątrz starej hali sportowej La Pelota, w centrum Brera Design Distrct.

Typecasting Vitra Milan Design Week 2018 Kurator i projektant: Robert Stadler photo Julien Lanoo

Typecasting Vitra Milan Design Week 2018 Kurator i projektant: Robert Stadler photo Julien Lanoo

Typecasting Vitra Milan Design Week 2018 Kurator i projektant: Robert Stadler photo Julien Lanoo

Robert Stadler, kurator i projektant wystawy, stworzył rozległą panoramę około 200 obiektów, korzystając z obszernych archiwów Vitry, aby zestawić aktualne produkty z klasykami, prototypami, specjalnymi wydaniami i przyszłymi wizjami. Scenografia kładzie główny nacisk na społeczną funkcję mebli w społeczeństwie - a szczególnie krzeseł jako kluczowego tematu.

Wystawa jest zbiorem różnych projektów, które pozwoliły odwiedzającym w pełni doświadczyć złożonego świata Vitry. Projektant scenografii Robert Stadler chciał zmniejszyć dystans między producentem, a konsumentem. Wystawa pozwala zrozumieć, w jaki sposób Vitra zmieniła się wraz z przemianami społecznymi.

Typecasting Vitra Milan Design Week 2018 Kurator i projektant: Robert Stadler photo Julien Lanoo

Typecasting Vitra Milan Design Week 2018 Kurator i projektant: Robert Stadler photo Julien Lanoo

Typecasting Vitra Milan Design Week 2018 Kurator i projektant: Robert Stadler photo Julien Lanoo

Typecasting Vitra podczas Milan Design Week 2018 nie prezentuje mebli w tradycyjny sposób. Kurator wykracza poza komercyjną i funkcjonalną klasyfikację mebli, która postrzega ją jako podzieloną na krajową, biznesową i publiczną. Stadler postanowił nadać meblom Vitra bardziej "ludzkie" cechy, takie jak kruchość, próżność, oszczędność i niepokój, tworząc w ten sposób nowe spojrzenie na design. Decyzja o zaprezentowaniu katalogu Vitra w ten sposób polegała na podkreśleniu faktu, że mebel nie jest po prostu przedmiotem, ale jego istota zależy również od właściciela. Dzięki temu obiekt ma nie tylko wartość funkcjonalną, ale także społeczną, ponieważ staje się fizycznym przedłużeniem emocji i indywidualności właściciela. W projekcie Typecasting Vitra Robert Stadler skupia się na roli, jaką mebel ma w naszych zwyczajach i tradycjach, na naszym życiu domowym i na sposobie, w jaki się wyrażamy.

Typecasting Vitra Milan Design Week 2018 Kurator i projektant: Robert Stadler photo Julien Lanoo

Wśrórd prawie 200 ikonicznych siedzisk zaprezentowanych na Typecasting Vitra jest polska projektantka.W tak doborowym towarzystwie zagościła Maria Jeglińska i zaprojektowane przez nią donice i stołki The Portable Landscape.

The Portable Landscape projekt Maria Jeglińska dla Vitra Typecasting Vitra Milan Design Week 2018 Kurator i projektant: Robert Stadler photo Maria Jeglińska

Wystawa eksploruje czas i historię Vitry, ale nie w klasycznej sekwencji czasowej. Kolekcja zawiera kilka niepublikowanych prototypów, kilka kultowych przedmiotów i kilka mniejszych, mniej znanych produktów, aby przedstawić całą historię firmy w sposób transtemporalny - naruszający tradycyjną i linearną percepcję czasu. Stworzyło to bezprecedensowe powiązania, które wynoszą na przykład niektóre projekty z lat trzydziestych czy gloryfikują kreatywną różnorodność lat siedemdziesiątych.

Typecasting Vitra Milan Design Week 2018 Kurator i projektant: Robert Stadler photo Eduardo Perez

Instalacja artystyczna zaprojektowana przez Roberta Stadlera dla Vitra na Milan Design Week 2018 to miejsce, w którym ekspozycja jest czymś więcej niż tylko jej produktami: oddaje hołd tożsamości i historii marki. Eklektyzm wystawy tworzy nowy, własny świat, z zamiarem poznania, a nie dydaktyki. Pozwala to każdemu odwiedzającemu na nieoczekiwane połączenia i stworzenie jednolitego obrazu Vitra przez lata.

Vitra na Milan Design Week 2018 na swoim stoisku4 Collages, 5 News, 6 Windows…*and a Whale’ przedstawiła przegląd aktualnej kolekcji Vitra Home Collection oraz nowe i zaktualizowane produkty wraz z reedycjami klasycznych wzorów. Odwiedzający mogli podziwiać meble Charlesa i Ray Eamesa, Jaspera Morrisona, Maartena Van Severen i Helli Jongerius. Więcej o stoisku, kolekcjach i produktach Vitra piszemy tutaj.

Hella Jongerius - Vitra Milan Design Week 2018 Architecture & Scenography: Katharina Hennen, Connie Hüsser i Till Weber Photo Courtesy by Vitra

photos Eduardo Perez

Więcej informacji o Vitra znajdzesz tutaj
Więcej informacji o Robert Stadler znajdzesz tutaj

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.