Reklama

wszystkie artykuły z działu >> DESIGN
08 sierpnia 2018
wszystkie artykuły z działu >> DESIGN

Aż 11 kolekcji NOTI na wystawie „Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989”

W tym roku marka NOTI podjęła współpracę z Muzeum Narodowym w Krakowie, które zaplanowało wystawę Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989. Ma ona opowiedzieć o wzornictwie rozumianym nie tylko jako zaspakajanie potrzeb rynkowych, ale również jako działania kulturotwórcze. "Druga strona rzeczy" świadczy o kondycji społecznej – umiejętnościach technologicznych, zdolnościach marketingowych, możliwościach organizacyjnych, ale przede wszystkim o wartościach, wrażliwości, aspiracjach. Ekspozycja ukaże charakterystyczne tendencje, na który miały wpływ zarówno zmiany gospodarcze, jak i różne podejścia do projektowania w Polsce.

Jest nam niezmiernie miło poinformować, że na ekspozycji wystawy "Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989"  prezentowanych jest aż 11 kolekcji NOTI. Dodatkowo, data inicjatywy zbiegła się z Jubileuszem 40-lecia działalności gospodarczej założyciela NOTI i BALMA - Ryszardem Balcerkiewiczem

Wystawa" Z drugiej strony rzeczy. Polski design po '89 roku" (Fot. Mateusz Szczypiński, materiały prasowe)

Kolekcje pochodzą z różnych okresów i zostały zaprojektowane przez indywidualistów współpracujących z fabryką. Meble mają jednak wspólny mianownik - gen designu. W NOTI udało się stworzyć pewien rozpoznawalny kod stylistyczny, który można określić jako nowoczesny i elegancki.

Kolekcje NOTI prezentowane na ekspozycji:

Slim

design: Towarzystwo Projektowe (Jerzy Porębski i Grzegorz Niwiński), 2005

Fotele i sofy o finezyjnym kształcie i charakterystycznej smukłej linii. Nazwa kolekcji jest zarazem charakterystyką mebla, wygiętego w literę S.

wszystkie zdjęcia: materialy prasowe NOTI

JERZY PORĘBSKI, ur. 1955

Ukończył Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej (1980) oraz Wydział Wzornictwa ASP w Warszawie (1982), na którym od 30 lat prowadzi pracownię projektową. W latach 2005 - 2012 pełnił funkcję dziekana. W roku 1991 założył Towarzystwo Projektowe, które prowadzi obecnie z Grzegorzem Niwińskim. Zajmuje się wzornictwem, architekturą wnętrz, wystawiennictwem, projektowaniem przestrzeni publicznych oraz grafiką użytkową. Ważniejsze realizacje Towarzystwa: Miejski System Informacji w Warszawie, 1996-1998, wnętrza AGORY S.A., 1999-2001, meble SLIM, Noti, 2005, meble miejskie dla Traktu Królewskiego w Warszawie, 2005-2007, wiaty przystankowe dla Warszawy, 2006, projekt wnętrz Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, 2007-2010 oraz polskich placówek dyplomatycznych (Ambasada RP w Skopie, 2012, Instytut Polski w Tel Awiwie, 2013, Ambasada RP w Berlinie, 2013/2014).

Jest opiekunem artystycznym miesięcznika Architektura-murator.

Nagrody: ICSID KYOTO AVARD za System for Orientation in Cities, KAI World Scissors and Shears Design Competition, Nagoya, DESIGN THE FUTURE Competition za Personal Electronic Map, Tokyo, Design Distinction I.D., U.S.A. za projekt MSI, Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich za udządzenie do pakowania, nagroda Ministra Infrastruktury i nagroda „Życie w Architekturze” za projekt nowej siedziby Agory S.A. (wnętrza), 2003, Nagroda „Produkt roku 2006” za zestaw mebli SLIM dla firmy Noti, I nagroda w konkursie na wiaty przystankowe dla Warszawy, I nagroda za System Informacji Miejskiej w Bielsku-Białej w konkursie STGU, I nagroda w konkursie za System Informacji Miejskiej w Krakowie. 

GRZEGORZ NIWIŃSKI, ur. 1959

Ukończył Wydział Wzornictwa ASP w Warszawie (1984), na którym od 20 lat prowadzi pracownię projektową. W latach 2005 - 2012 pełnił funkcję prodziekana. W roku 1996 przystąpił do Towarzystwa Projektowego, które prowadzi obecnie z Jerzym Porębskim. Zajmuje się wzornictwem, architekturą wnętrz, wystawiennictwem oraz projektowaniem przestrzeni publicznych. Ważniejsze realizacje Towarzystwa: Miejski System Informacji w Warszawie, 1996-1998, wnętrza AGORY S.A., 1999-2001, meble SLIM, Noti, 2005, meble miejskie dla Traktu Królewskiego w Warszawie, 2005-2007, wiaty przystankowe dla Warszawy, 2006, projekt wnętrz Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, 2007-2010 oraz polskich placówek dyplomatycznych (Ambasada RP w Skopie, 2012, Instytut Polski w Tel Awiwie, 2013, Ambasada RP w Berlinie, 2013/2014).

Nagrody: Design Distinction I.D., U.S.A. za projekt MSI, Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich za udządzenie do pakowania, nagroda Ministra Infrastruktury i nagroda „Życie w Architekturze” za projekt nowej siedziby Agory S.A. (wnętrza), 2003, Nagroda „Produkt roku 2006” za zestaw mebli SLIM dla firmy Noti, I nagroda w konkursie na wiaty przystankowe dla Warszawy, I nagroda za System Informacji Miejskiej w Bielsku-Białej w konkursie STGU, I nagroda w konkursie za System Informacji Miejskiej w Krakowie.

Towarzystwo Projektowe stworzyło dla NOTI kolekcje: Slim oraz Gap.

Comfee

design: Anna Hrecka, 2007  

Kolekcja foteli Comfee, zainspirowana eterycznym dmuchawcem, to lekkie i bardzo wygodne siedziska budujące, we wnętrzu, atmosferę spokoju i wypoczynku. Wyjątkową wygodę użytkowania zapewnia nowatorska konstrukcja zawieszenia siedziska na metalowym stelażu.

ANNA HRECKA, ur. 1982. Studentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na kierunku Wzornictwo. Zdobyła wyróżnienia w konkursach: "Obsesja Papieru" 2007, "Art of Packaging" - Debiuty 2006, "Young Package" 2006.  III rok studiów zrealizowała w Poznańskiej ASP, gdzie brała udział w 6 edycji Programi Edukacyjno-Projektowego PE-P. W ramach zadań projektowych Programu opracowała dla NOTI fotel wypoczynkowy COMFEE, który uzyskał wyróżnienie podczas konkursu PRODECO 2007.

Termo 

design: Tomek Rygalik, 2008

Termo to nowoczesna interpretacja kształtu siedzisk do wnętrz publicznych. Użytkownik ma możliwość montowania różnych elementów systemu do formy w kształcie wanny wykonanej z włókna szklanego. Bogactwo wariantów ułożenia siedziska względem oparcia i połączenie ich z dodatkowymi elementami - pufem lub stolikiem - daje szerokie pole do tworzenia fantazyjnych kompozycji mebla modułowego.

Tomek Rygalik, ur. 1976.

Projektant, wykładowca, kurator i doktor sztuki. Studiował architekturę na Politechnice Łódzkiej oraz wzornictwo na Pratt Institute w Nowym Jorku. Po kilku latach pracy dla firm projektowych w USA podjął studia na Royal College of Art w Londynie (MA), gdzie po otrzymaniu dyplomu został pracownikiem naukowym. Dziś ma na swoim koncie wiele międzynarodowych nagród i wdrożonych produktów. Prowadzi pracownię projektowania na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie oraz Studio Rygalik. Współpracuje m.in. z Moroso, NOTI, Profim, Ideal Standard, Siemens, Heineken czy Ikea. Realizuje wiele projektów dla instytucji kultury m.in. Instytutu Adama Mickiewicza, Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Muzeum Historii Żydów Polskich, BOZAR, Zachęty, Muzeum Fryderyka Chopina, Muzeum Narodowego, Instytutów Kultury Polskiej. Dla NOTI zaprojektował kolekcję Termo, fotel Tulli nagrodzony Red Dot Design Award w 2016 r., krzesła Mamu oraz system mebli akustycznych SoundRoom.

Comma

design: Renata Kalarus, 2009

Krzesło Comma nawiązuje profilem do interpunkcyjnego przecinka, znaku zatrzymania się na złapanie oddechu, w tym wypadku....przy stole. Usunięcie wybranej części z jednorodnej bryły pozwoliło zbudować siedzisko o optymalnych parametrach użytkowych z praktyczną, półokrągłą przestrzenią: miejscem dla lędźwi i grubszej garderoby.

RENATA KALARUS, ur. 1971. Ukończyła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Form Przemysłowych. otrzymała również stypendium w Akademii Sztuk Pięknych w Ljubljanie (Słowenia). 8 lat współpracowała z firmą IKER w zakresie budowy wizerunku firmy, tworzenia sieci salonów firmowych, opieki nad wdrożeniami nowych produktów w tym również swoich autorskich projektów mebli wypoczynkowych. Zdobyte nagrody: „Rzecz Doskonała 2001”, "Krzesło 94", w 2001 wyróżnienie za projekt sztućców dla firmy Gerlach.
Dla NOTI zaprojektowała różnorodną pod względem funkcjonalnym kolekcję sof BIBIK, sofy MELTEMI, wersalkę LCD, krzesło COMMA, nagrodzone wyróżnieniem RED DOT w 2009 roku oraz krzesła Mr&Mrs. SU.

Manta

design: Piotr Kuchciński, 2009/2016

Rodzina sof, foteli, krzeseł i stolików o wyróżniającym się kształcie inspirowanym zabawkami składanymi z papieru - origami. Kolekcję wyróżniają podłokietniki i oparcie w charakterystycznym kształcie trapezów  odchylonych na zewnątrz. Manta Lounge to ekskluzywny mebel z zagłówkiem i podnóżkiem, o wysokich walorach wzorniczych i dopracowanej ergonomii.

Piotr Kuchciński, ur. 1968.

Ukończył Architekturę na Wydziale Budownictwa Politechniki Poznańskiej. Z NOTI współpracuje od ponad 10 lat i, oprócz designu mebli, współtworzy wizerunek marki, projektując stoiska targowe, wystrój showroomów i materiały marketingowe.

Jest autorem wielu naszych kolekcji: Alter, Bloc, Clapp, King, Linar Plus, Manta, Mishell, Mula, Muse, Origono, Queen, Rosco, Sosa, Tritos, x40. Produkty autorstwa Piotra Kuchcińskiego otrzymały wiele prestiżowych nagród, w tym aż dwukrotnie nagrodę Red Dot Design Award (w 2013 r. za stolik H2 dla marki BALMA i w 2014 r. za sofę Clapp dla marki NOTI). W 2012 roku został laureatem nagrody specjalnej Prezesa IWP dla najlepszego polskiego projektanta roku. W 2016 otrzymał tytuł KREATORA od Kapituły konkursu magazynu DesignAlive.

Bouli

design: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu (Julia Czechowska, Olga Mężyńska, Urszula Burgieł) - współpraca w ramach Programu Edukacyjno-Projektowego (PE-P), 2011

Nieregularne amorficzne formy sof Bouli powstały, by zaskoczyć użytkowników przestrzeni niekonwencjonalną formą oczekiwania. Zróżnicowana powierzchnia brył umożliwia przyjmowanie wygodnych pozycji, sprawia wrażenie lekkości i miękkości formy. 

JULIA PAWLIKOWSKA, OLGA MĘŻYŃSKA, URSZULA BURGIEŁ, ur. 1988. Studentki (obecnie już absolwentki) Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, brały udział w 10 edycji Programu Edukacyjno-Projektowego (PE-P). W wyniku współpracy w ramach projektu uczelni i firmy NOTI powstały i zostały wdrożone dwie kolekcje mebli - BOULI i CUBBER.

Stone 

design: Tomasza Augustyniak, 2011

Kolekcja Stone charakteryzuje się oryginalnym i nowoczesnym kształtem, nawiązującym do klasyki Bauhaus. Rodzina składa się z sof i foteli w kilku wariantach, z podłokietnikami lub bez oraz podnóżka, tworzącego wraz z fotelem ciekawą wersję szezlongu.  

TOMASZ AUGUSTYNIAK, ur. 1967. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego. W 1993 r. otrzymał dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Interpretacji Produktu. Od 1993 r. pracuje jako niezależny projektant. W latach 1997-2005 współpracował z Autorskim Bankiem Projektów WZORNIK, projektując wiele kolekcji mebli wypoczynkowych dla firmy COM40. Dla NOTI zaprojektował kolekcję stolików PLUM, foteli i sof STONE, TUKAN i IGLO.

Trefle

design: Piotr Kuchciński, 2012 

Trefle to wyjątkowa interpretacja zwykłego stołka. Fantazyjna forma pufa, taboretu i hokera kształtem przypomina czterolistną koniczynę przynoszącą szczęście. Puf może pełnić funkcję stolika dzięki niezależnemu, nakładanemu blatowi, który może służyć jako taca.

Piotr Kuchciński, ur. 1968.

Ukończył Architekturę na Wydziale Budownictwa Politechniki Poznańskiej. Z NOTI współpracuje od ponad 10 lat i, oprócz designu mebli, współtworzy wizerunek marki, projektując stoiska targowe, wystrój showroomów i materiały marketingowe.

Jest autorem wielu naszych kolekcji: Alter, Bloc, Clapp, King, Linar Plus, Manta, Mishell, Mula, Muse, Origono, Queen, Rosco, Sosa, Tritos, x40. Produkty autorstwa Piotra Kuchcińskiego otrzymały wiele prestiżowych nagród, w tym aż dwukrotnie nagrodę Red Dot Design Award (w 2013 r. za stolik H2 dla marki BALMA i w 2014 r. za sofę Clapp dla marki NOTI). W 2012 roku został laureatem nagrody specjalnej Prezesa IWP dla najlepszego polskiego projektanta roku. W 2016 otrzymał tytuł KREATORA od Kapituły konkursu magazynu DesignAlive.

Clapp 

Design: Piotr Kuchciński, 2013

Kolekcja nagrodzona Red Dot Product Design Award, odwołująca się do lat 60-tych, szczególnie do fotela '366' Józefa Chierowskiego. To połączenie estetyki vintage i współczesnych kształtów - formę wyróżniają mocno zarysowane krawędzie drewnianych podstaw i tapicerowanych siedzisk.

Kolekcja Clapp zaprojektowana dla marki Noti przez Piotra Kuchcińskiego otrzymała wyróżnienie w konkursie Must Have organizowanym przez Łódź Design Festiwal.

Teddy Bear 

design: Mikołaj Wierszyłłowski i Projektanci, 2013

Inspiracją dla formy Teddy Bear była sentymentalna podróż w przeszłość, do "złotego" okresu polskiego wzornictwa (lata 50/60) i klimatu lat dziecięcych. Użytkownik, w zależności od swoich upodobań i wymagań bawi się bryłami, zestawia budując fotele, sofy - większe, mniejsze, niższe, wyższe. To niczym zabawa klockami.

MIKOŁAJ WIERSZYŁŁOWSKI / Pracownia Wierszyłłowski i Projektanci, ur. 1971. Mikołaj Wierszyłłowski skończył Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu - Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa. Pracował jako asystent w pracowni designu poznańskiej ASP. W 2001 roku wspólnie z Robertem Nowakowskim założył studio projektowe. Dziś razem z Dorotą Jaśkiewicz, Anną Winną, Piotrem Banachem, Anną Kolesińską, Krzysztofem Posmykiem i Kingą Knajp projektuje wnętrza i produkty w pracowni Wierszyłłowski i Projektanci.

Prace powstające w pracowni prezentowane były na wielu wystawach polskiego wzornictwa. Projekty wielokrotnie publikowały magazyny o architekturze i designie: Architektura, Elle Decoration, Dobre Wnętrze itp. Klientami pracowni są zarówno klienci indywidualni jak i znane polskie marki i korporacje. Autorstwa Wierszyłłowskiego i Projektantów są 2 kolekcje mebli dla NOTI – Teddy Bear z 2012 r. (nagrodzony Top Design 2013 oraz Interior Innovation Award Selection 2014) oraz meble miękkie i twarde EASY z 2014 r.

Tulli

design: Tomek Rygalik, 2015

Kolekcja siedzisk nagrodzona Red Dot Product Design Award, odnosi się do fotela Tulipan projektu Teresy Kruszewskiej z 1973 roku. Forma Tulli jest jednocześnie efektowna, a zaraz nieskomplikowana. Charakterystyczne są subtelnie rozchylone podłokietniki oraz technologia pozwalająca na użytkowanie zarówno na zewnątrz, jak i wewnętrz obiektów.

--------------------------------

Trzeba pamiętać, że nad dobrym produktem firma pracuje latami, bo stoi za tym nie tylko praca projektantów wzornictwa, ale też konstruktorów, technologów, marketingowców – wysiłek rzeszy ludzi! – wyjaśnia Prof. dr hab. Czesława Frejlich, kuratorka wystawy – Bez dizajnerów, co prawda, nie byłoby tych produktów, ale to o wiele za mało, by znaleźć się wśród klasyki światowego wzornictwa. 

Wystawa trwa do 19.sierpnia 2018 roku. Zapraszamy do Krakowa i życzymy kulturalnego "po godzinach".

----------

„Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po 1989 roku”
Kurator: prof. dr hab. Czesława Frejlich
Muzeum Narodowe w Krakowie
Wystawa czynna: od 6. kwietnia do 19.sierpnia 2018 roku

Prof. dr hab. Czesława Frejlich – projektantka grafiki użytkowej i wzornictwa przemysłowego. Jest autorką wdrożonych projektów m.in. czujników temperatury i wilgotności, gogli, czy dyktafonu. Kieruje Katedrą Projektowania Ergonomicznego na krakowskiej ASP i wykłada na Wydziale Wzornictwa warszawskiej ASP. Autorka publikacji z zakresu wzornictwa m.in. „Rzeczy pospolite. Polskie wyroby 1899-1999”, „Zaprojektowane. Polski dizajn 2000-2013”. W latach 2001-2017 redaktor naczelna ogólnopolskiego kwartalnika projektowego "2+3D". Kuratorka wystaw, m.in.: „Rzeczy pospolite”, Muzeum Narodowe w Warszawie 2000; „Dealing with Consumption”, Biennale w St-Étienne 2004; „Connecting. Design from Poland”, Istambuł 2014 i trwającej właśnie wystawy „Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po 1989 roku” w Muzeum Narodowym w Krakowie. 11 maja 2018 roku w Warszawie w Galerii Salon Akademii otwarto wystawę „Projektowanie Wszędzie”, której jest współkuratorką (wraz z Magdą Kochanowską).

www.mnk.pl

NOTI Webside | Facebook | Instagram

 

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.

Reklamy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.