Reklama

wszystkie artykuły z działu >> FELIETON
15 grudnia 2018
wszystkie artykuły z działu >> FELIETON

Komfort po polsku. Co cenimy w naszych czterech kątach, a co najmocniej nas irytuje?

Większość Polaków jest zadowolonych z poziomu wygody ich mieszkań i domów – wynika z raportu przeprowadzonego przez serwis Homebook.pl. Co cenimy w naszych czterech kątach, a co najmocniej nas irytuje?

Wnetrza Dom Projektowy KASIAORWAT.DESIGN

Projekt Wnętrza KASIAORWAT.DESIGN, fot. Weronika Trojanowska

Architekci wnętrz często podkreślają, że ich zadaniem jest zaprojektowanie przestrzeni zarówno estetycznej, jak i funkcjonalnej. Obie wartości są przez nich traktowane na równi. Platforma wnętrzarska Homebook.pl sprawdziła jakie zdanie na ten temat mają sami mieszkańcy. W przeprowadzonym w trzecim kwartale badaniu wzięło udział 660 ankietowanych. Według wyników, Polacy najbardziej lubią w swoim domu styl, w którym został zaaranżowany (42%) i to właśnie do niego przywiązują największą wagę. Następne w kolejności są: funkcjonalność (28%), kolorystyka (13%), sentymentalne pamiątki (9%). Polacy, dzięki swej kulturze, przez lata byli postrzegani jako naród lubiący dużo dekoracji we wnętrzach. Raport Homebook.pl pokazał jednak bardzo ciekawą tendencję, w której aż 20% badanych zrezygnowało z ozdób na rzecz modnego minimalizmu, a pozostałe grupy badanych wskazały, że dobrze czują się w otoczeniu roślin (47%), sztuki (40%) i porcelanowych figurek (7%).

raport homebook.pl mieszkanie funkcjonalne

Komfort jako punkt odniesienia

Tak, jak projektanci często mówią o „funkcjonalności” wnętrz, tak mieszkańcy z równą intensywnością wspominają o „komforcie”. Komfortowe powinno być: łóżko, miejsce wspólnych posiłków, strefa pracy itd. Zaskakujące, że tak modna obecnie wartość, którą stawiamy na piedestał w domowych aranżacjach, ma niedługi rodowód. Słowo „komfortowy” zaczęło oznaczać „wygodny” w XVIII wieku, wraz z rozwojem mieszczaństwa. Dopiero, gdy podstawowe warunki życiowe zostały zapewnione, ludzie poczuli konieczność stworzenia specjalnego słowa, które odzwierciedlałoby ich potrzeby. Dziś wiemy, że komfort we wnętrzu to podstawa, lecz ile polskich gospodarstw domowych żyje w taki sposób? Jak wynika z badania Homebook.pl, ponad połowa ankietowanych jest zadowolona z poziomu wygody domów, ale wciąż widzi pole do poprawy. Zdecydowanie mniej, bo 22% badanych uważa, że musi wiele zmienić, aby żyć komfortowo. Z kolei 20% doskonale wypoczywa w swoich domostwach i chwali przemyślane rozwiązania, które są w nich obecne. Natomiast tylko 2% ankietowanych deklaruje, że wygoda w mieszkaniu nie jest ważna.

raport homebook.pl mieszkanie funkcjonalne

Trud okiełznania przestrzeni

Aranżacja domu nie należy do prostych zadań. Badanie Homebook.pl pokazuje, że największą trudność w stworzeniu funkcjonalnych rozwiązań sprawia nam kuchnia (54%), a następnie: salon (16%), łazienka, której najczęstszym ograniczeniem jest jej wielkość (12%), przedpokój (6%) i pokój dla dziecka (4%).

raport homebook.pl mieszkanie funkcjonalne

Co najbardziej irytuje Polaków w ich domach? Większość z nas (39%) denerwują nieustawne pomieszczenia, które ciężko zaaranżować według potrzeb. Nieco mniej osób jest niezadowolonych ze swoich kuchni, a konkretnie z niewystarczającej przestrzeni roboczej (27%). Uciążliwe są również błędy w wykonaniu lub konstrukcji budynku (22%). Wśród częstych odpowiedzi wskazywane są m.in. nieatrakcyjne meble i dekoracje (17%), nietrwałe materiały wykończeniowe (14%) czy obecność wanny zamiast prysznica lub odwrotnie (13%).

raport homebook.pl mieszkanie funkcjonalne

Wszechobecne w PRL meblościanki nie cieszą się dzisiaj popularnością. Tylko 0,5% preferuje ten typ mebli. Niemal na równi są wybierane meble modułowe (44%) z zabudową pod wymiar (43%). Badania pokazują przekonanie Polaków, że współczesne meble są bardziej funkcjonalne niż dawniej – taką odpowiedź zaznaczyło 76% badanych. Ich zdaniem użyteczne meble pochodzą ze Skandynawii (43%), Polski (16%) i Włoch (4%).

raport homebook.pl mieszkanie funkcjonalne

raport homebook.pl mieszkanie funkcjonalne

Producenci, analizując potrzeby klientów, poszukują złotego środka między atrakcyjnym wzornictwem a wygodnymi rozwiązaniami. Aż dla 90% badanych meble powinny być zarówno ładne i komfortowe w użytkowaniu. Natomiast 8% podczas zakupów zwraca uwagę tylko na funkcjonalność produktów, a dla 2% mieszkańców liczy się wyłącznie ich wygląd. Raczej nie kupujemy mebli spontanicznie. Polacy poszukują inspiracji przez cały rok, a nie tylko w momencie zakupu mieszkania lub pojawienia się pomysłu na remont. W sieci istnieje wiele społeczności skupionych wokół tematyki wnętrz – np. Homebook.pl gromadzi w mediach społecznościowych ok. 2 mln. użytkowników. Osoby należące do tych grup nie tylko inspirują się realizacjami biur projektowych, ale też chwalą się zdjęciami własnych domów – pięknych i wygodnych. A jest z czego być dumnym.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

W badaniu wzięło udział 660 ankietowanych: 91% kobiet, 9% mężczyzn, w tym 36% z miast powyżej 250 tys. mieszkańców. Badanie zostało opracowane w listopadzie 2018 r. wśród użytkowników serwisu Homebook.pl. W raporcie i infografice zostały podane najczęściej zaznaczane odpowiedzi. Część pytań ankiety było wielokrotnego wyboru.

--------------

Homebook  to polski lider rynku e-commerce w kategorii Dom i Wnętrze. Platforma kataloguje setki tysięcy produktów marek z różnych stron świata, zawiera niemal milion zdjęć aranżacji i udostępnia największą w Polsce bazę projektantów. Celem serwisu jest prezentowanie wyselekcjonowanych rozwiązań dla użytkowników o różnych gustach i potrzebach. Chcemy, aby zakupy stały się zajęciem twórczym, dlatego produkty są zawsze prezentowane w towarzystwie inspiracji, trendów czy porad ekspertów.

www.homebook.pl

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.