Reklama

wszystkie artykuły z działu >> WYDARZENIA
03 maja 2019
wszystkie artykuły z działu >> WYDARZENIA

„LOT” Romana Stańczaka wywróci świat na drugą stronę w Polskim Pawilonie na Biennale Sztuki w Wenecji — La Biennale di Venezia

Lot / Flight, rzeźba Romana Stańczaka, będzie prezentowana w Pawilonie Polskim podczas 58 Międzynarodowej Wystawy Sztuki — La Biennale di Venezia. Zwiedzający doświadczą niezwykłej formy i skali obiektu – przenicowanego samolotu – ale też efektu nieoczekiwanej zmiany wywrócenia świata na drugą stronę. Projekt ma być komentarzem do sytuacji transformacji. Wystawa, której kuratorami są Łukasz Mojsak i Łukasz Ronduda, a organizatorem Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, zostanie otwarta 11 maja 2019 roku.

„Nicowanie jest o nadziei” — mówi Roman Stańczak w jednym z wywiadów poświęconych projektowi Lot. Zabieg nicowania ma tu wymiar duchowy — to „przygotowanie do umierania”, przechodzenia na drugą stronę, tworzenia przez niszczenie, a zarazem docierania do istoty obiektu. To także komentarz do skutków transformacji ustrojowej i gospodarczej, widocznych zarówno w przestrzeni kultury materialnej, jak i w społeczeństwie.  W Pawilonie Polskim stanie samolot potraktowany zgodnie z artystyczną praktyką Stańczaka, polegającą na dekonstruowaniu materialnego porządku przedmiotów — pozbawiania ich dotychczasowej funkcji, wartości estetycznej oraz nadawania im nowej formy i znaczenia. Maszyna zostanie przecięta i odwrócona na drugą stronę tak, by wnętrze, czyli elementy kokpitu i pokładu oraz siedzenia pasażerów, stały się widoczne na zewnątrz. Z kolei skrzydła wraz z poszyciem samolotu będą zwinięte do wnętrza rzeźby.

Pomysł wywrócenia samolotu na drugą stronę to kolejny etap pracy twórczej Romana Stańczaka. Powstał blisko 30 lat temu lecz nie doczekał się wówczas realizacji. Z biegiem lat zyskał nowe konteksty, które nadają Lotowi wielowymiarowość i uniwersalny charakter. Dziś samolot postrzegany jest jako symbol pęknięcia polskiego społeczeństwa. Ale też uniwersalnie, jako jedno z największych osiągnięć techniki i maszyna, której powierzamy swoje życie. To punkt wyjścia do interpretacji i stawiania pytań o kondycję społeczeństwa po przełomowym wydarzeniu. Prywatny samolot to także symbol statusu, środek transportu, który służy tzw. jednemu procentowi, czyli najbogatszej klasie społecznej. Zdekonstruowanie tej ucieleśniającej akumulację kapitału figury jest krytycznym komentarzem do rzeczywistości naznaczonej rozwarstwieniem i nierównościami. Praca Stańczaka uzmysławia również konflikt między nowoczesnością a duchowością — gdy rozpad jednej z tych sfer prowadzi do tworzenia drugiej. Podobnie jak we wcześniejszych realizacjach, artysta dowodzi, że ludzie potrzebują duchowej przemiany i doświadczają jej w momencie zetknięcia z sytuacją negującą porządek, zaburzającą bezpieczne funkcjonowanie w świecie.

Flight_Roman_Stanczak_La_Biennale_di_Venezia_Exspace

Łukasz Ronduda, Roman Stańczak, Łukasz Mojsak, 2019, photo by Weronika Wysocka

exhibitors_from_poland_exspace

Flight_Roman_Stanczak_La_Biennale_di_Venezia_Exspace

Roman Stańczak przy pracy nad rzeźbą Lot, kadr z filmu Lot Anny Zakrzewskiej i Łukasza Rondudy, 2019, Kijora Film

Flight_Roman_Stanczak_La_Biennale_di_Venezia_Exspace

Roman Stańczak at work on the sculpture Flight, film still from Anna Zakrzewska’s and Łukasz Ronduda’s film Flight, 2019, Kijora Film

Flight_Roman_Stanczak_La_Biennale_di_Venezia_Exspace

Roman Stańczak, Lot, 2018, szkic do projektu Lot, kol. Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki,fot. Marek Krzyżanek

Stańczak jest absolwentem słynnej „Kowalni”, pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Prof. Kowalski – uczeń Oskara Hansena, wizjonerskiego architekta i twórcy Teorii Formy Otwartej – kształcił w tym samym czasie w swojej pracowni m.in. Katarzynę Kozyrę, Pawła Althamera, Artura Żmijewskiego i Jacka Adamasa. Stańczak zadebiutował w latach 90. XX w, a jego prace powstały na marginesie formującego się wówczas nurtu sztuki krytycznej. Jak sam przyznaje: „moje rzeźby mówią o życiu, ale nie pośród przedmiotów, tylko pośród duchów”.

Flight_Roman_Stanczak_La_Biennale_di_Venezia_Exspace

Tydzień przed otwarciem La Biennale di Venezia praca nad "Lotem" Romana Stańczak jest w pełni. Zapraszam do środka Polish Pavilion at the Venice Biennale/Pawilon Polski na Biennale w Wenecji, Zdjęcie: Kijora Film

Flight_Roman_Stanczak_La_Biennale_di_Venezia_Exspace

Tydzień przed otwarciem La Biennale di Venezia praca nad "Lotem" Romana Stańczak jest w pełni. Zapraszam do środka Polish Pavilion at the Venice Biennale/Pawilon Polski na Biennale w Wenecji, Zdjęcie: Kijora Film

Flight_Roman_Stanczak_La_Biennale_di_Venezia_Exspace

Tydzień przed otwarciem La Biennale di Venezia praca nad "Lotem" Romana Stańczak jest w pełni. Zapraszam do środka Polish Pavilion at the Venice Biennale/Pawilon Polski na Biennale w Wenecji, Zdjęcie: Kijora Film

Flight_Roman_Stanczak_La_Biennale_di_Venezia_Exspace

Tydzień przed otwarciem La Biennale di Venezia praca nad "Lotem" Romana Stańczak jest w pełni. Zapraszam do środka Polish Pavilion at the Venice Biennale/Pawilon Polski na Biennale w Wenecji, Zdjęcie: Kijora Film

Flight_Roman_Stanczak_La_Biennale_di_Venezia_Exspace

Tydzień przed otwarciem La Biennale di Venezia praca nad "Lotem" Romana Stańczak jest w pełni. Zapraszam do środka Polish Pavilion at the Venice Biennale/Pawilon Polski na Biennale w Wenecji, Zdjęcie: Kijora Film

[VIDEO] Roman Stańczak: Spotkanie z prawdziwą materią

"W połowie lat 90. Roman Stańczak, wówczas młody absolwent "Kowalni" na stołecznej Akademii Sztuk Pięknych, zaczął przenicowywać przedmioty codziennego użytku. Wywracał na lewą stronę metalowy czajnik i wannę, odzierał z politury meble. Po kilku latach rzeźbiarz zniknął z pola sztuki na niemal 20 lat. Kilka lat po swoim powrocie ożywił pomysł, który przed laty pozostawał w sferze fantazji i przenicowuje zupełnie inny przedmiot – samolot. Kuratorowany przez Łukasza Rondudę i Łukasza Mojsaka "Lot" prezentowany będzie w pawilonie Polski na tegorocznym Biennale w Wenecji.: - czytaj więcej Artyście tutaj https://culture.pl/pl/tworca/roman-stanczak 


Pawilon Polski na 58 Międzynarodowej Wystawie Sztuki — La Biennale di Venezia

Wenecja, 11 maja–24 listopada 2019

"Lot"

artysta: Roman Stańczak

kuratorzy: Łukasz Mojsak, Łukasz Ronduda

współpraca ze strony Zachęty: Ewa Mielczarek

komisarz Pawilonu Polskiego: Hanna Wróblewska

organizator: Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki

Udział Polski w 58 Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji finansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej

Wystawę w Pawilonie Polskim wspiera Instytut Adama Mickiewicza

Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją, której misją jest prezentowanie polskiej kultury i dziedzictwa w środowisku międzynarodowym, także poprzez stronę Culture.pl – codziennie aktualizowany serwis informujący o najciekawszych wydarzeniach artystycznych. W ramach dotychczasowych działań na całym świecie Instytut zrealizował ponad 8 tysięcy wydarzeń, które obejrzało blisko 60 milionów widzów. Program VISUAL POLAND służy wspieraniu międzynarodowego dialogu w dziedzinie sztuk wizualnych. Wydaje się to szczególnie istotne w czasach, kiedy obecność i rozpoznawalność artysty w świecie stanowi nie tylko o wartości jego sztuki, ale i jej bezpośrednim oddziaływaniu. Działania w ramach VISUAL POLAND obejmują inicjatywy wystawiennicze, szeroko rozumianą promocję wydarzeń artystycznych, inicjowanie i skuteczne prowadzenie projektów badawczych oraz – we współpracy z międzynarodowymi wydawnictwami – wspieranie publikacji. To również stała i aktywna współpraca z partnerami zagranicznymi: kuratorami, krytykami, galeriami, czego bezpośrednim efektem jest obecność polskich artystów w uznanych wydarzeniach artystycznych oraz umożliwienie im udziału w zagranicznych rezydencjach.

____________

Roman Stańczak

Roman Stanczak, 2019, Flight Exspace.pl

Roman Stańczak, 2019, photo by Weronika Wysocka

Roman Stańczak - ur. w 1969 roku w Szczecinie. Absolwent „Kowalni” – pracowni Grzegorza Kowalskiego na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Po studiach, w latach 1994–1997, prezentował prace na wystawach indywidualnych w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie i Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, po czym zniknął ze sceny artystycznej. Powrócił w 2013 roku, kiedy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprezentowało jego wczesne prace na pokazie kolekcji, a w Parku Rzeźby na warszawskim osiedlu Bródno, zrealizował rzeźbę Anioł Stróż.

Indywidualne wystawy artysty miały miejsce m.in. w: CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, PGS w Sopocie, Galerii Stereo w Warszawie oraz na Frieze Art Fair w Londynie. Stańczak uczestniczył w wystawach zbiorowych organizowanych m.in. w Saatchi Gallery i The Sunday Painter w Londynie, galerii Bureau w Nowym Jorku i Künstlerhaus Bethanien w Berlinie, oraz w czołowych instytucjach sztuki w Polsce, m.in. w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Współczesnym Wrocław, Galerii Labirynt w Lublinie. Jego prace znajdują się w kolekcjach Muzeum Sztuki Nowoczesnej i CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Saatchi Collection w Londynie. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Łukasz Mojsak

lukasz mojsak Flight exspace.pl

Łukasz Mojsak, 2019, photo by Weronika Wysocka

Łukasz Mojsak ukończył historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i teorię sztuki współczesnej na Goldsmiths, University of London. W latach 2011–2016 związany z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, gdzie współtworzył archiwum filmowe Filmoteka Muzeum i Archiwum Performance. Współpracownik Fundacji Arton w Warszawie. Kurator wystaw m.in. w Galerii Labirynt w Lublinie (Communis – Renegocjacje Wspólnoty, wraz z Szymonem Maliborskim, 2016) i w Fundacji Arton (Across Realities. Wojciech Bruszewski/Mateusz Sadowski, wraz z Mariką Kuźmicz, 2014; Ludmiła Popiel, 2016; Formy Nikłe. Ludmiła Popiel/Jerzy Fedorowicz, wraz z Mariką Kuźmicz, 2018). Kurator pokazów filmowych m.in. w Tate Modern (2013, 2014) i Whitechapel Gallery (2017) w Londynie oraz na festiwalu Internationale Kurzfilmtage w Oberhausen (2014). Wraz z Mariką Kuźmicz współredaktor książek Wojciech Bruszewski. Across Realities (2015) i Ludmiła Popiel/Jerzy Fedorowicz (2019, w przygotowaniu). Autor licznych przekładów książek i tekstów o sztuce. Mieszka i pracuje w Londynie i Warszawie.

Łukasz Ronduda

Lukasz Ronduda, flight exspace.pl

Łukasz Ronduda, 2019, photo by Weronika Wysocka

Łukasz Ronduda – historyk sztuki, kurator, reżyser. Kurator w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Adiunkt Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną ASP w Warszawie. Autor książek: Polska Sztuka lat 70. Awangarda (2009), Strategie subwersywne w sztukach medialnych (2006), Warpechowski, Konieczny, Bodzianowski, Uklański. Warpechowski, Dawicki (2011). Redaktor publikacji, m.in.: Warsztat Formy Filmowej (wspólnie z Mariką Kuźmicz, 2017), Kino-Sztuka, zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej (wspólnie z Jakubem Majmurkiem, 2016), Oskar Hansen Opening Modernism (wspólnie z Aleksandrą Kędziorek, 2014), KwieKulik (wspólnie z Georgiem Schoolhammerem, 2013). W 2011 opublikował powieść W połowie puste napisaną wspólnie z Łukaszem Gorczycą.

Kurator wystaw m.in.: Precz z Alfonsami Sztuki, relacje pomiędzy sztuką a punkiem (wspólnie z M. Wolińskim, Warszawska Giełda Papierów Własnościowych, 2006); Nowa Sztuka Narodowa (wspólnie z Sebastianem Cichockim, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie 2012), Co Widać. Polska Sztuka Dzisiaj (wspólnie z Sebastianem Cichockim, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie 2014), Chleb i Róże (wspólnie z Natalią Sielewicz, Muzeum Sztuki Nowoczesnej 2016). Czym jest Oświecenie (wspólnie z Gośką Macugą i Tomaszem Szerszeniem, Muzeum Sztuki Nowoczesnej 2018).

Reżyser filmów fabularnych: Performer (2015) oraz Serce Miłości (2017)

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.