Reklama

wszystkie artykuły z działu >> WYDARZENIA
26 maja 2019
wszystkie artykuły z działu >> WYDARZENIA

Warszawiacy dominują w finale prestiżowego konkursu „Renault Easy City. Design the Future”

Wśród pięciu prac, które znalazły się w finale prestiżowego konkursu „Renault Easy City. Design the Future” aż trzy zostały przygotowane przez osoby związane z Warszawą. Wśród finalistów znaleźli się m.in. studenci wzornictwa przemysłowego warszawskiej ASP i absolwenci Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Zadaniem uczestników było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla elektrycznego, współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO.

exhibitors_from_poland_exspace

Podczas uroczystości wręczenia nagród 5 czerwca br. na Placu Defilad w Warszawie jury ogłosi zwycięzców, którzy zostaną wyłonieni spośród autorów finałowych prac. Częścią wydarzenia będzie także panel dyskusyjny z udziałem ekspertów oraz ekspozycja i pokazowe przejazdy Renault EZ-GO.

System „Ez Puls”

Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński są studentami wzornictwa przemysłowego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Razem prezentują szerokie doświadczenie w dziedzinach od inżynierii przez grafikę i projektowanie produktu po projektowanie interakcji i badania socjologiczne.

W konkursie „Renault Easy City. Design the Future” przedstawili koncepcję systemu „Ez Puls”. Składa się on z trzech modułów: stacji organizujących korzystanie z elektrycznych samochodów autonomicznych na żądanie, zlokalizowanych w pobliżu węzłów komunikacyjnych, zatoczek dla pojazdów EZ-GO oraz aplikacji mobilnej umożliwiającej rozpoczęcie podróży tym samochodem. Pojazdy EZ-GO w tym projekcie przechowywane są pod ziemią, w specjalnych magazynach buforowych. Tam również odbywa się ładowanie samochodów, a jednocześnie pojazdy stanowią element systemu energetycznego, magazynując energię.

Wiktor Szulfer_Julia Kazimierska_Olek Kępiński__Renault Easy City_ Design the Future Exspace

System „Ez Puls”, projekt: Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska, Olek Kępiński - finaliści „Renault Easy City. Design the Future”, wszystkie zjęcia materiały prasowe Renault Easy City. Design the Future

Projekt przedstawia wizję miasta, w którym chcielibyśmy żyć, wizję, w której samochody nie dominują, lecz są schowane przed naszym wzrokiem. Możemy się nimi dzielić i żyć w zielonym mieście. Ulice są nieco zwężone, dostosowane do potrzeb samochodów autonomicznych, elektrycznych, współdzielonych. To jest ta droga, którą chcemy iść – chcemy, żeby wszystkim nam się żyło w mieście coraz lepiej i wygodniej, przy czym ta wygoda nie musi polegać na tym, że będziemy mieć bardzo szerokie ulice, na których jest dużo samochodów. W tym projekcie wygoda jest budowana w zupełnie inny sposób: bliżej dobrej przestrzeni publicznej, natury – mówi Krzysztof Herman, juror konkursu.

Moduły i specjalna aplikacja mobilna

W finale konkursu „Renault Easy City. Design the Future” znalazła się również praca autorstwa Aleksandry Dentkowkiej, Anny Kowalczyk i Aleksandry Zawady. Aleksandra Dentkowska ukończyła Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej. Obecnie jest architektem w trakcie zdobywania praktyki. Chętnie podejmuje się udziału w konkursach i posiada osiągnięcia w tym zakresie – ostatnio pierwsze miejsce w konkursie na zagospodarowanie terenów dawnego dworca autobusowego w Puławach (wraz z zespołem).

Przedstawiony projekt opiera się na ośmiu modułach, które pozwalają wkomponować przystanek w różne miejskie przestrzenie i dopasowanie ich do potrzeb – od małej, jednomodułowej wiaty przystankowej aż po wielofunkcyjny obiekt. Częścią projektu jest też prototyp aplikacji umożliwiającej zamówienie autonomicznego pojazdu Renault EZ-GO.

Aleksandra Dentkowska_Anna Kowalczyk_Aleksandra Zawada_Renault Easy City_ Design the Future Exspace

Moduły i specjalna aplikacja mobilna projekt Aleksandra Dentkowka, Anna Kowalczyk i Aleksandra Zawada - finaliści „Renault Easy City. Design the Future”

Projekt kładzie nacisk na modułowość rozwiązania, co pozwala na elastyczne dostosowanie go do różnych miejsc i różnych potrzeb w mieście. Jest to jedna z niewielu prac konkursowych, w której wzięto pod uwagę nowe technologie i ich połączenie z usługą współdzielenia aut. Koncept przedstawia raczej rozwiązanie przejściowe, nie docelowe, warto jednak podkreślić widoczny w nim aspekt wygody użycia, kluczowy dla rozpowszechnienia nowej formy komunikacji – mówi Iga Mościchowska, jurorka konkursu.

Miejsce przesiadkowe zainspirowane przez bobry

Jan Heymer jest absolwentem Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej (studia inżynierskie) i Politechniki Warszawskiej (studia magisterskie). Obecnie pracuje w małym, warszawskim biurze nad projektami w różnych skalach architektoniczno-urbanistycznych. Za swój największy dotychczasowy sukces uważa wejście do finału konkursu na Plac Centralny w Warszawie. Współtwórcą pracy konkursowej nadesłanej na konkurs „Renault Easy City. Design the Future” jest Wacław Marat.

W swojej pracy konkursowej Jan Heymer i Wacław Marat przedstawili koncepcję miejsca przesiadkowego zainspirowaną strukturami tworzonymi przez… bobry. Ważnym aspektem tej koncepcji jest uspokojenie ruchu oraz tworzenie miasta o bogatych relacjach wewnętrznych, przyjaznego mieszkańcom. Projekt opiera się na modułach łączonych łukowymi przegubami. Pozwala to na dostosowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla pojazdu EZ-GO do potrzeb mieszkańców i połączenie go z przestrzenią dla miejskiej aktywności – może się tam znaleźć np. boisko, plac zabaw, niewielki sklep spożywczy, sala wspólnotowa czy scena.

Jan Heymer_Wacław Marat_Renault Easy City_ Design the Future Exspace

Miejsce przesiadkowe zainspirowane przez bobry projekt Jan Heymer i Wacław Marat - finaliści „Renault Easy City. Design the Future”

Uważam tę pracę za ciekawą, ponieważ proponuje ona modularność i dzięki temu projekt może być dostosowany do bardzo wielu miejsc. W małym miasteczku czy na niewielkim placu kompleks może cechować nieduże zróżnicowanie, ale im więcej będzie wykorzystywanych środków transportu i potrzebnych funkcji, tym bardziej system modularny może być rozbudowany. W tym projekcie ważne było dla mnie też to, że stawia on na pierwszym miejscu miejskie życie i traktuje usługę transportową właśnie jako usługę, która ma to życie obsługiwać. Samochód nie jest tu na pierwszym planie – mówi Radosław Gajda, juror konkursu.

Pięć najlepszych projektów w finale

Spośród 13 prac nadesłanych na konkurs „Renault Easy City. Design the Future” do finału przeszło pięć najlepszych projektów miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla pojazdu autonomicznego EZ-GO. Finalistów wybrało jury w składzie: Vincent Carré (przewodniczący), Wojciech Drzewiecki, Radosław Gajda, Krzysztof Herman, Małgorzata Kuciewicz, Iga Mościchowska i Agata Szczech.

Renault Easy City. Design the Future Exspace

Jury konkursu „Renault Easy City. Design the Future” od lewej: R.Gajda I.Mościchowska M. Kuciewicz V.Carre A. Szczech K. Herman

Do finału wybraliśmy pięć wspaniałych projektów reprezentujących różnorodne wizje mobilności. To bardzo ciekawe, jak rozwój samochodów autonomicznych może zmienić miasta na lepsze. Mają one szansę stać się bardziej inteligentne i lepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców. Projekty konkursowe mogą stanowić źródło refleksji zarówno dla nas – twórców samochodów – jak i urbanistów oraz mieszkańców miast – mówi Vincent Carré, przewodniczący jury.

W gronie finalistów znaleźli się również Marek Szlęk (student Politechniki Śląskiej) oraz zespół złożony z Jakuba Jedynaka (student Politechniki Krakowskiej) i Radosława Domżoła.

Renault Easy City. Design the Future Exspace

Obrady jury konkursu „Renault Easy City. Design the Future”

Zadanie konkursowe

Zadanie konkursowe nie należało do łatwych. Należało zaprojektować miejsce przesiadkowe z infrastrukturą dla elektrycznego, współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO, a swój pomysł przedstawić nie tylko w formie plansz łączących grafikę i opis, lecz także stworzyć krótki film na temat projektu. W pracy konkursowej uczestnicy mieli uwzględnić trendy w projektowaniu miast i usług mobilnych oraz potrzeby konkretnych użytkowników (tzw. person).

Finał konkursu w Warszawie

Zwycięzcy konkursu zostaną ogłoszeni podczas uroczystego finału 5 czerwca br. w Warszawie. Pula nagród dla laureatów wynosi aż 35 tys. zł: 20 tys. zł za zdobycie pierwszego miejsca, 10 tys. zł za drugie miejsce i 5 tys. zł za trzecie. Oprócz podsumowania konkursu częścią wydarzenia będzie również panel dyskusyjny z udziałem ekspertów oraz ekspozycja i pokazowe przejazdy Renault EZ-GO.

Jury konkursu:

Vincent Carré – dyrektor w Grupie Renault odpowiedzialny za samochody elektryczne i nową mobilność

Wojciech Drzewiecki - Prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Radosław Gajda – wykładowca historii architektury, autor wideobloga „Architecture is a good idea”

Krzysztof Herman – architekt krajobrazu, wykładowca akademicki

Małgorzata Kuciewicz – architektka, współtwórczyni grupy projektowej Centrala

Iga Mościchowska - Managing Partner i UX Director w firmie WitFlow, socjolożka, projektantka interakcji i badaczka użyteczności

Agata Szczech - Dyrektor Komunikacji Terytorium East Renault

renaulteasycity.pl 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.