Reklama

wszystkie artykuły z działu >> ROZMOWY
09 lipca 2019
wszystkie artykuły z działu >> ROZMOWY

Z Gdańska przez Frankfurt do Dubaju – po sukces. Rozmawiamy z Katarzyną Krystian-Browalską, wiceprezes HeatQ Technology

Z Gdańska przez Frankfurt do Dubaju – po sukces!                  

O znaczeniu estetyki produktów, roli narządów w przedsiębiorstwie, pasji, sprzyjaniu losu, a także o podboju świata rozmawiamy z Katarzyną Krystian-Browalską, wiceprezes HeatQ Technology.

Przed Wami nowe perspektywy. A jak się to wszystko zaczęło?

Katarzyna Krystian-Browalska: Od mojego męża, Tomasza Browalskiego, prezesa HeatQ HEATQ_TECHNOLOGY_Katarzyna_Krystian-Browalską-exspaceTechnology. Od zawsze był typem naukowca, przy czym znacznie bliżej było mu do szalonego wynalazcy niż do akademickiego wykładowcy. Pasję do techniki, elektroniki, majsterkowania stopniowo przekuwał w biznes. A jest to pasja zupełnie autentyczna, szczera, pełna energii, radości. Taka pasja promieniuje na świat i łatwo się nią zarazić. Taki jest prawdziwy fundament i geneza naszej firmy: “pasja zakaźna przenoszona drogą zawodową”.

Jest zatem pasja, ale i potrzeba jej urealnienia. Mąż – wizjoner, wynalazca i żona – menadżer, osoba odpowiedzialna za rozwój? Jak serce i rozum?

Tak, to dobra analogia. Przy czym my jesteśmy organizmem o dość nietypowych właściwościach biologicznych, bo serce i rozum potrafią się zastępować, wymienić funkcjami życiowymi gdy zachodzi taka potrzeba. Jedno kreuje i wymyśla, drugie próbuje wcielić w życie, poruszając się mniej w świecie idei, a bardziej wśród materii. Ale gdy jedno potrzebuje słowa otuchy, wsparcia, dodania odwagi, to któż lepiej niż nie serce potrafi wzmocnić na duchu? Poza tym w HeatQ jesteśmy wszyscy trochę ludźmi renesansu: mnogość zainteresowań i zdolności jest nie tyle pożądana, co wręcz niezbędna, by odnaleźć się w świecie. Business development, sprzedaż, marketing, analiza rynku, optymalizacja produkcji… nic co związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa nie jest nam obce. I naturalnie lejtmotyw: technologia, która jest wpisana w nasze firmowe DNA.

Czym zatem zajmuje się przedsiębiorstwo z technologią w kodzie genetycznym?

Zacznę od końca. A na samym końcu jest maksymalny komfort zarządzania energią. To jest to, co chcemy dawać klientom i światu poprzez nasze produkty. To nasz „święty Graal”, cel celów, zresztą wpisany w misję HeatQ. Jest to zadanie niełatwe, czasami wręcz żmudne, ale zawsze godne poszukiwań i wyrzeczeń.

To mówi, zdaje się, serce. A co powie rozum?

Rozum powie, że projektujemy i produkujemy grzałki elektryczne ze sterownikiem mikroprocesorowym, wdrażamy obsługiwane przez urządzenia mobilne systemy automatyki do inteligentnej dystrybucji ciepła w pomieszczeniach, działamy na zasadzie OEM i ODM.

Rozmawialiśmy o misji HeatQ Technology. Jest w niej zapisana chęć zostania „liderem rynku międzynarodowego w zakresie dostarczania nowych rozwiązań opartych na układach elektroniki”. Trzeba przyznać, że to ambitne.

Powiem więcej: to nawet zuchwałe. A może i trochę szalone. Ale takie powinny być marzenia, prawda? W biznesie ludzie zbyt często popadają w skromność i samoograniczenie, nie pozwalając sobie na odrobinę fantazji czy rozmachu. A nawet jeśli zdobędą się na tą odrobinę szaleństwa, to szybko pojawia się grobowe pytanie: czy to aby rozsądne? W słynnym przemówieniu podczas rozdania dyplomów na Uniwersytecie Stanforda w 2005 roku Steve Jobs złożył absolwentom ostatnie życzenie: „pozostań nienasycony, pozostań nierozsądny”. Myślę, że każdy przedsiębiorca powinien pochylić się nad tymi słowami, choćby na chwilę. My w HeatQ bierzmy to na serio. Gdyby nasza firma miała herb, motto brzmiałoby, za Wergiliuszem, audaces fortuna iuvat. Śmiałym szczęście sprzyja.

HEATQ_TECHNOLOGY_exspace

HEATQ_TECHNOLOGY_exspace

Grzałka elektryczna ze sterowaniem mikroprocesorowym HeatQ Technology

HEATQ_TECHNOLOGY_exspace

HeatQ Technology - Kadra

HEATQ_TECHNOLOGY_exspace

Wydaje się, że los jest ostatnio po waszej stronie. Dlaczego?

W sztuce fortunę przedstawiano jako niewidomą, z zawiązanymi oczami. To niepokojące, bo przecież wszyscy kupujemy oczami, a ładne rzeczy działają lepiej.

Naprawdę Pani w to wierzy? Że produkt może działać lepiej, bo lepiej wygląda?

Oczywiście! Ale to, w co ja akurat wierzę, nie ma w tym momencie znaczenia – pomówmy o nauce. W 1995 roku dwóch japońskich uczonych, Masaaki Kurosu i Kaori Kashimura z ośrodka Hitachi Design Center rozpoczęło badania nad… wyglądem bankomatów. A konkretnie czymś, co dziś nazywamy UI, czyli interfejsem użytkownika. Wszystkie bankomaty miały identyczną funkcjonalność, jednak niektóre miały bardziej atrakcyjne dla oka panele z przyciskami i ciekawsze wizualnie wyświetlacze. Wyniki badań nie pozostawiły żadnych złudzeń: pomimo braku obiektywnych różnic w działaniu, „ładniejsze” bankomaty zostały uznane przez użytkowników za prostsze w obsłudze, szybsze, bardziej skuteczne. Można powiedzieć, że to tylko Japończycy… ale kolejne badania w różnych częściach świata potwierdzały to zjawisko, co zrobił choćby izraelski badacz Noam Tractinsky. Jednak mój ulubieniec to amerykański psycholog poznawczy i badacz, Donald Norman, który w książce Emotional Design. Why we love (or hate) everyday things wskazał trzy poziomy doświadczania wzornictwa produktów: instynktowny (dotyczący wyglądu rzeczy), behawioralny (mówi o przyjazności dla użytkownika) i refleksyjny (obejmujący nasze świadome ustosunkowanie się do produktu). W skrócie: przedmioty estetyczne są częściej wybierane przez klientów, ponieważ wydają się działać lepiej i być prostsze w obsłudze – niezależnie od tego, czy faktycznie są. Nie podejmę się w gruncie rzeczy filozoficznego rozważania na temat tego, czy i w którym momencie i przy jakiej skali takie przekonanie faktycznie staje się prawdą, a dzięki takiej właśnie percepcji ładne przedmioty rzeczywiście „działają” lepiej.

HEATQ_TECHNOLOGY_exspace

HEATQ_TECHNOLOGY_Kares_chrom_exspace

Kares Chrom HeatQ Technology

Czy taki jest zatem pomysł HeatQ Technology na produkty? Przykładowo: grzałki? Aby po prostu były ładne, ładniejsze niż u konkurencji?

Nie tylko. Nasze grzałki są ładne, nawet bardzo. Weźmy na przykład najnowszą: model NEX. Mówiąc nieskromnie, acz obiektywnie, to mistrzostwo wzornictwa przemysłowego. Zresztą zgłosiliśmy ją do prestiżowego konkursu wzorniczego Dobry Wzór i cały czas trzymamy kciuki. Łatwo tu ocenić książkę po okładce – i w tym przypadku czytelnik nie rozczarowałby się ani trochę. Grzałka NEX to zaawansowany sterownik lokalny najnowszej generacji, wyposażony w moduł Bluetooth i moduł komunikacji radiowej 868 MHz. To również bijące serce inteligentnego systemu NEX, do którego należy też czujnik otwartego okna, czujnik temperatury pomieszczenia i wiele innych elementów. Oczywiście całym systemem możemy zarządzać z poziomu aplikacji w smartfonie czy  tablecie, która również jest estetycznie zaprojektowana. W HeatQ wierzymy, że funkcja i forma są jak dwie strony tej samej monety: gdy którejś zabraknie, całość jest bezużyteczna.

HEATQ_TECHNOLOGY_nex_dobry_wzor_exspace

NEX White HeatQ Technology, produkt nominowany do konkursu Dobry Wzór 2019

HEATQ_TECHNOLOGY_nex_dobry_wzor_exspace

NEX Silver HeatQ Technology, produkt nominowany do konkursu Dobry Wzór 2019

HEATQ_TECHNOLOGY_nex_dobry_wzor_exspace

NEX Black HeatQ Technology, produkt nominowany do konkursu Dobry Wzór 2019

A stoiska wystawiennicze na targach? Jesteście jednym z tegorocznych laureatów StandOUT. ISH we Frankfurcie – największego na świecie spotkania branży instalacyjnej.

Tak, to prawda; wyróżnienie honorowe na tej imprezie jest dla nas dużym sukcesem i powodem do dumy. To 5 miejsce wśród 68 stoisk! Jak wszystko, co robimy, było przemyślane, estetycznie zaprojektowane, funkcjonalne. Przy okazji pragnę podziękować wszystkim za oddane na nas głosy – obiecujemy, że nie spoczniemy na laurach, bo przed nami kolejne wyzwanie. W dniach 17-19 września będziemy obecni na Middle East Design & Hospitality Week 2019 w Dubaju. Przeszło 1000 wystawców, ponad 50 000 odwiedzających, niezliczone możliwości inspiracji i nowych kontaktów – i to na jednym z najbardziej wymagających rynków na planecie.

exhibitors_from_poland_exspace

HEATQ_TECHNOLOGY_Wyroznienie Honorowe StandOUT_ ISH_2019_exspace

HeatQ Technology Wyrożnienie Honorowe StandOUT. ISH 2019

Czyli zgodnie z misją: lider na rynku międzynarodowym?

Gdyby prokrastynacja, czyli trudne słowo na zwlekanie i ociąganie się, miało jakąś zorganizowaną formę, na przykład klub czy stowarzyszenie, to jego oficjalnym powiedzeniem byłoby: „Podbijemy cały świat! Jutro”. My wolimy poszerzać horyzonty małymi krokami, ale konsekwentnie, we właściwym kierunku. I to już dziś.

Dziekujemy za inspirująca rozmowę.

HeatQ Technology  Website Facebook Instagram

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.

Reklamy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.