Reklama

wszystkie artykuły z działu >> ARCHITEKTURA
09 sierpnia 2019
wszystkie artykuły z działu >> ARCHITEKTURA

Dworzec Metropolitalny w Lublinie w finale World Building of the Year

Smog, hałas, brak wody, wysokie zużycie energii - to problemy, z którymi coraz częściej muszą się mierzyć mieszkańcy miast. Jak z nimi walczyć? To wyzwanie podjęli architekci z pracowni Tremend, projektując Zintegrowany Intermodalny Dworzec Metropolitalny w duchu eko. Ich koncepcja została dostrzeżona i wyróżniona przez jury jednego z najbardziej prestiżowych konkursów świata architektury - World Building of the Year - organizowanego przez koncern medialny EMAP i amsterdamski World Architecture Festival, jedno z najważniejszych wydarzeń architektonicznych na świecie. Festiwal to spotkania architektów, wykłady, debaty i konferencje, ale również ogłoszenie wyników konkursu World Building of the Year. Konkurs ten przebiega wieloetapowo. Najpierw wszystkie zgłoszenia dzielone są na kilka kategorii tematycznych - osobno realizacje, osobno projekty. Następnie tworzona jest tzw. krótka lista, z której wybierani są laureaci.

exhibitors_from_poland_exspace

Biuro projektowe Tremend słynie z realizacji, które zaskakują kreatywnymi rozwiązaniami i zabawą stylem, ale także - szczególną dbałością o środowisko. Architekci chętnie wykorzystują w realizacjach stare przedmioty, którym nadają nowe życie, stosują materiały uzyskane w wyniku recyklingu, wprowadzają do wnętrz dużo naturalnej zieleni. Najlepszym dowodem na zaangażowanie pracowni w ochronę środowiska jest projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie. Koncepcja została wyróżniona przez jury jednego z najbardziej prestiżowych wydarzeń świata architektury - World Building of the Year, towarzyszącego festiwalowi World Architecture Festival. Projekt trafił na shortlistę konkursu w kategorii infrastruktura. Jego prezentacja przed jury odbędzie się w grudniu w Amsterdamie. 

Akcja rewitalizacja

Nowy dworzec autobusowy powstanie niedaleko dworca kolejowego. Zostaną tu stworzone nowe miejsca służące integracji w przyjaznym otoczeniu, poczuć bliskość natury w sercu miasta, nawiązać nowe znajomości. W tym celu ogród na dachu oraz ściana zielona mają tworzyć strefę zieleni łączącą dworzec z Parkiem Ludowym. Projekt ma za zadanie rewitalizację obszarów przydworcowych, stworzenie nowej tkanki miejskiej, ma być odpowiedzią na pytanie jak rewitalizować tereny przydworcowe tak aby stały się przyjazne dla podróżnych oraz mieszkańców. 

exspace-Tremend-Dworzec-Metropolitalny

Dworzec Metropolitalny w Lublinie, projekt Tremend, wszystkie wizualizacje materiały prasowe Tremend

exspace-Tremend-Dworzec-Metropolitalny

exspace-Tremend-Dworzec-Metropolitalny

- Architektura miejsc publicznych ewoluuje moim zdaniem w bardzo dobrym kierunku. Łączenie różnych przestrzeni, otwartych stref wspólnych sprzyja nawiązywaniu kontaktów. Centrum komunikacyjne, które powstanie w Lublinie ma ożywić przeznaczoną do rewitalizacji dzielnicę i stać się miejscem spotkań, gdzie ludzie będą mogli spotkać się i spędzić wspólnie czas w atrakcyjnym otoczeniu z terenami zielonymi. Projekt to także odpowiedź na problemy, związane z ochroną środowiska i życiem w mieście, takimi jak smog, zużycie wody i energii, hałas. To obraz tego, w jaki sposób postrzegamy rolę ekologii w architekturze - wyjaśnia prezes zarządu Tremend, architekt Magdalena Federowicz-Boule. 

Energia przede wszystkim

Bryła obiektu zostanie podzielona na dwa niezależne kubiki, otulone szklaną oranżerią w formie dużych płaszczyzn w technologii kurtyny szklanej. Północna elewacja jednego z kubików zaprojektowana została w formie zielonej ściany, natomiast wschodnia ściana kubika wewnętrznego obłożona płytami z betonu architektonicznego. Wszystkie pomieszczenia wewnątrz budynku dworca zostaną oddzielone od hali przeszkleniem – dodatkowo pomieszczenia administracji wyposażone będą w przyciemniane szyby. Ten podział przestrzeni jest podyktowany nie tylko dbałością o atrakcyjność wizualną przestrzeni, ale przede wszystkim - troską o środowisko. Dzięki umieszczeniu “budynku w budynku” będzie możliwe utrzymanie stosunkowo niewielkiego poziomu zapotrzebowania energetycznego. Energia potrzebna do ogrzania budynku zostanie pozyskana dzięki gruntowym pompom ciepła. 

exspace-Tremend-Dworzec-Metropolitalny

exspace-Tremend-Dworzec-Metropolitalny

exspace-Tremend-Dworzec-Metropolitalny

exspace-Tremend-Dworzec-Metropolitalny

Kolejnym rozwiązaniem, które ograniczy zużycie prądu są energooszczędne oprawy LED. Stopień zużycia energii kontrolowany będzie także poprzez zastosowanie detekcji ruchu, uwzględnienie natężenia oświetlenia docierającego z zewnątrz i powiązanie działania systemu z porą dnia, roku oraz innymi czynnikami zewnętrznymi lub sygnałami pochodzącymi z pozostałych systemów budynkowych. W zależności od typu obiektu takie aktywne systemy mogą ograniczyć zapotrzebowanie energetyczne instalacji oświetleniowej o 50%, dzięki czemu zwrot kosztów inwestycji w system sterowania możliwy jest średnio już po 3 latach. 

W zgodzie z naturą

Jako odpowiedź na coraz bardziej rozpowszechniony problem smogu, architekci zastosowali kostkę antysmogową - nowoczesny, materiał o właściwościach fotokatalitycznych. Zawiera ona dwutlenek tytanu, który pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia. Wsparciem w utrzymaniu odpowiedniej jakości powietrza będą również rośliny - projekt zakłada nasadzenie gatunków, które szczególnie sprzyjają produkcji tlenu. Woda potrzebna do podlewania roślin ma być pozyskiwana dzięki systemowi oczyszczania ścieków deszczowych. To nie koniec rozwiązań eco-friendly - na terenie dworca znajdą się stanowiska dla rowerów oraz ładowarki do elektronicznych samochodów i autobusów. 

O World Architecture Festival

World Architecture Festival to jeden z najbardziej prestiżowych wydarzeń dedykowanych architektom o międzynarodowym zasięgu. Najważniejszym punktem festiwalu jest uroczysta gala wręczenia nagród - w tym the World Building of the Year. Pierwsza edycja odbyła się w Barcelonie, w 2008 roku - jako wydarzenie mające “celebrować najlepsze projekty architektoniczne z całego świata”.

INFO

Zespół: Magdalena Federowicz-Boule, Andrzej Pruski, Piotr Łęgiewicz, Tomasz Chmielewski, Daniel Chojnacki, Katarzyna Jakuć, Michał Kanas, Roman Kowalski, Przemysław Maksym, Karolina Miernik, Daniel Szulowski, Robert Więckowski

Konsultacja projektu: Stanisław Lichota 

Architektura i koordynacja: Tremend Sp. z o.o. Sp.k. 

Instalacje sanitarne: Tremend Sp. z o.o. Sp.k., Zakład Usług Inwestycyjnych "PROINBUD", ABILIS Fire Engineering 

Elektryka i teletechnika - sieci: Projektowanie, nadzory Mariusz Rola 

Konstrukcje: FIRMA INŻYNIERSKA "STATYK" Sp. z o.o. Sp.K, Pracownia konstrukcyjna T.K.M. Grzegorz Ziętala, Mgrupa Bogdan Mojzesowicz 

Drogi, trakcja i zieleń miejska: Budovia sp. z o.o., sp.k. 

Inwestor: Gmina Lublin 

Więcej na: http://tremend.pl/

Wizualizacje: materiały prasowe Tremend

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.