wszystkie artykuły z działu >> INSTALLATION
27 grudnia 2019
wszystkie artykuły z działu >> INSTALLATION

CHROMO SAPIENS x Shoplifter / Hrafnhildur Arnardóttir na VENICE BIENNALE

NEWS-EXSPACE

Icelandic Pavilion zapraszał Homo Sapiens to stania się Chromo Sapiens na 58  edycji International Art Exhibition La Biennale di Venezia

Instalacja Chromo Sapiens zaprojektowana przez Shoplifter / Hrafnhildur Arnardóttir to finalista FRAME AWARDS 2020 w kategorii EXHIBITION OF THE YEAR. FRAME AWARDS honorują najlepsze wnętrza i projekty przestrzenne na całym świecie, a także ludzi za nimi stojących. EXHIBITION OF THE YEAR wyróżnia tymczasowe i stałe witryny handlowe lub kulturalne dla muzeów, galerii lub firm.

FRAME AWARDS
Nominacja: Chromo Sapiens
Kategoria: EXHIBITION OF THE YEAR
Projekt: Shoplifter / Hrafnhildur Arnardóttir
Klient: Icelandic Pavilion Venice Biennale 2019

Powierzchnia: 450.00 M²
Rok: 2019
Zdjęcia: © Magnus Unnar 

Maken_Johanna_Martensson_Frame_awards_exspace


annual-arca-Frame_awards_exspace

flos-Frame_awards_exspace

Chromo Sapiens to instalacja 360 stopni o powierzchni 450 metrów kwadratowych, którą zrealizowała islandzka artystka Shoplifter / Hrafnhildur Arnardóttir dla pawilonu islandzkiego na Biennale w Wenecji w 2019 roku. Shoplifter przekształciła magazyn w Giudecca w wielozmysłowe, przepastne środowisko z kakofoniczną ilością swojego charakterystycznego materiału, syntetycznych włosów.

Wchodząc do Chromo Sapiens, znajdziesz się w Primal Opus, ciemnym przejściu emanujących wulkanicznych, ziemistych odcieni, aktywowanych przez subterrowe brzmienie islandzkiego kultowego zespołu metalowego HAM, weteranów islandzkiej sceny alternatywnej.

Druga komora wybucha w szokująco jasną falę kolorowych kępek neonowych włosów. Astral Gloria to wznosząca się aż pod sufit katedra krzykliwego i barwnego bogactwa.

Opium Natura, ostatnia jaskinia, trzepocze bez wysiłku w miękkie lądowanie mieniących się bieli i jasnych, kojących pasteli, puszyste niebiańskie gniazdo, które otula cię spokojem i wysublimowaną delikatnością.

Chromo_Sapiens_Shoplifter _Hrafnhildur_Arnardóttir_ VENICE_BIENNALE_exspace

wszystkie zdjęcia © Magnus Unnar courtesy of Hrafnhildur Arnardóttir / Shoplifter

Chromo_Sapiens_Shoplifter _Hrafnhildur_Arnardóttir_ VENICE_BIENNALE_exspace

Chromo_Sapiens_Shoplifter _Hrafnhildur_Arnardóttir_ VENICE_BIENNALE_exspace

Chromo_Sapiens_Shoplifter _Hrafnhildur_Arnardóttir_ VENICE_BIENNALE_exspace

Chromo_Sapiens_Shoplifter _Hrafnhildur_Arnardóttir_ VENICE_BIENNALE_exspace

Chromo_Sapiens_Shoplifter _Hrafnhildur_Arnardóttir_ VENICE_BIENNALE_exspace

Chromo_Sapiens_Shoplifter _Hrafnhildur_Arnardóttir_ VENICE_BIENNALE_exspace

Chromo_Sapiens_Shoplifter _Hrafnhildur_Arnardóttir_ VENICE_BIENNALE_exspace

Chromo_Sapiens_Shoplifter _Hrafnhildur_Arnardóttir_ VENICE_BIENNALE_exspace

Chromo_Sapiens_Shoplifter _Hrafnhildur_Arnardóttir_ VENICE_BIENNALE_exspace

Shoplifter i HAM stworzyli instalacje słyszalną i wyczuwalną. Dysonansowe kompozycje szmerów i pulsujących częstotliwości HAM sygnalizują mgliste ostateczne poddanie się zmysłów przestrzeni jaskiń. Chromo Sapiens jest pierwszą wspólną realizacją Shoplifter i HAM. Pochodzącyz Islandii twórcy dzielą się wzajemną inspiracją zakorzenioną w surowym pięknie krajobrazu Islandii.

Prace Shoplifter znajdują się w kręgu sztuk wizualnych. Eksplorują tematy próżności, wizerunku, mody, piękna i popularnego mitu. Zakotwiczone są w jej fascynacji popkulturą i masową produkcją, w połączeniu z żywym poczuciem humoru i cudowną zdolnością przekształcania materiałów syntetycznych w rzeźbiarskie hipernaturalne środowiska.

Kurator Birta Guðjónsdóttir wcześniej współpracowała przy trzech projektach z serii Shoplifter zatytułowanych Nervescape i Nervescape II w Havremagasinet Cultural Center w Boden, Szwecja (2013) Nervescape IV w Momentum 8 - Nordic Biennale Sztuki Współczesnej w Moss w Norwegii (2015) i Nervescape VII w National Gallery of Iceland, Reykjavik (2017).

Birta Guðjónsdóttir zauważa: „Shoplifter opracowała unikalne sposoby pracy z tkaninami w kosmosie, aby zyskać uznanie krytyków i ogromne uznanie opinii publicznej. Naprawdę ekscytujące jest to, że nasza ciągła współpraca zabiera nas do Wenecji, gdzie montuje swoją największą do tej pory instalację, emocjonującą i kontemplacyjną grę. Wchodzi się do pawilonu jako Homo Sapiens i wychodzi jako Chromo Sapiens.”

Islandia uczestniczy w Biennale Arte / VENICE BIENNALE od 1960 r. Pawilon islandzki na 58. Międzynarodowej Wystawie Sztuki - La Biennale di Venezia został zamówiony przez Islandzkie Centrum Sztuki w Reykjaviku (IAC) w imieniu Ministerstwa Edukacji, Nauki i Kultury.

INFO

Chromo Sapiens Hrafnhildur Arnardóttir / Shoplifter
Kurator Birta Guðjónsdóttir
Pavilion of Iceland at the Biennale Arte 2019 website 
11 maj - 24 listopada 2019
zdjęcia: Magnus Unnar website

______________

Hrafnhildur Arnardóttir / Shoplifter (ur. 1969) jedna z wiodących współczesnych artystek Islandii, mieszka i pracuje w Nowym Jorku. W swoich rzeźbach, fototapetach i instalacjach site-specific, zarówno w przypadku włosów syntetycznych, jak i naturalnych, eksploruje tematy próżności, wizerunku, mody, piękna i popularnego mitu. Najnowsze prace Shoplifter obejmują wystawy indywidualne w Kiasma - Fińskiej Galerii Narodowej (2019); National Gallery of Iceland (2017); Walt Disney Concert Hall w Los Angeles (2017) https://www.laphil.com/; oraz Queensland Art Gallery of Modern Art w Australii (2016) . Godne uwagi projekty i nagrody obejmują; jej instalacja dużego okna stworzoną we współpracy z kolektywem artystycznym assume vivid astro focus (avaf) dla MoMA New York (2008), Nordic Award in Textiles i The Prince Eugen Medal za artystyczne osiągnięcia od Króla i Królewskiej Korony Szwecji (2011). Więcej informacji można znaleźć na stronie http://www.shoplifter.us.

Birta Guðjónsdóttir (ur. 1977) jest islandzką kuratorką, pracującą w Reykjaviku i Berlinie. W latach 2014-2018 pełniła funkcję Głównego Kuratora w National Gallery of Iceland. W 2015 r. Była współzałożycielką Momentum 8 - Nordic Biennial of Contemporary Art w Norwegii, aw 2013 r. Była gościnną kuratorką Nordic Art Triennial w Eskilstuna Art Museum w Szwecji. Guðjónsdóttir jest niezależnym kuratorem ponad dwudziestu wystaw w miastach takich jak Bazylea, Berlin, Boden, Kopenhaga, Oslo, Melbourne, Nowy Jork i Petersburg, a także w większości muzeów i przestrzeni artystycznych na Islandii. Wcześniejsze platformy to: The Living Art Museum, Reykjavik (dyrektor, 2009-2011); przestrzeń wystawiennicza 101 Projekty, Reykjavik (dyrektor artystyczny, 2008-2009) i SAFN-Collection of Contemporary Art, Reykjavik (kurator, 2005-2008). Więcej informacji można znaleźć na stronie Birta Guðjónsdóttir 

HAM (założony w 1988 r.) to weterani islandzkiej sceny alternatywnej. Uznani za ważną część islandzkiej historii rocka. Rozpadł się w 1994 r. w 2000 roku zespół HAM oficjalnie się reaktywował. Aktywnie współpracują od 2006 r., Wydając do tej pory dziewięć albumów, z ich najnowszym w 2017 r. HAM to: S. Björn Blöndal-Bass, Sigurjón Kjartansson-Guitar / Voice, Arnar Geir Ómarsson-Drums / Percussion, Óttarr Proppé-Voice, Flosi Þorgeirsson-Guitars. Aby stworzyć krajobraz dźwiękowy Chromo Sapiens, HAM współpracował z producentem Skúli Sverrisson, wieloletnim współpracownikiem kompozytora Jóhanna Jóhannssona, członka HAM.

Islandzkie Centrum Sztuki (IAC) ma siedzibę w Reykjaviku i zajmuje się promowaniem islandzkich sztuk wizualnych na arenie międzynarodowej. Stowarzyszony z Ministerstwem Edukacji, Nauki i Kultury Islandii, IAC umacnia powiązania między sceną sztuk wizualnych na Islandii, a globalną sferą kultury. Poprzez finansowanie i wsparcie logistyczne IAC pomaga islandzkim artystom w tworzeniu projektów za granicą oraz ułatwia współpracę z publicznymi i prywatnymi stowarzyszeniami, organizacjami i przedsiębiorstwami na całym świecie. Islandzkie Centrum Sztuki (IAC) jest komisarzem Islandzkiego Pawilonu na 58. Międzynarodowej Wystawie Sztuki - La Biennale di Venezia w imieniu islandzkiego Ministerstwa Edukacji, Nauki i Kultury. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.icelandicartcenter.is

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.

Reklamy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.