wszystkie artykuły z działu >> WYDARZENIA
04 sierpnia 2020
wszystkie artykuły z działu >> WYDARZENIA

Finaliści make me! 2020 Łódź Design Festival

NEWS-EXSPACE

Na konkurs dla młodych projektantów make me! trafiło w tym roku aż 268 zgłoszeń z całego świata. Po długich i burzliwych obradach międzynarodowe jury wskazało spośród nich 23 projekty, które mają szansę na zdobycie nagród z puli 65.000 zł. Prace finalistów będzie można zobaczyć we wrześniu na wyjątkowej ekspozycji, która powstaje w ramach 14. edycji Łódź Design Festival.

make me! to międzynarodowy konkurs wzorniczy, otwarty na projektantów młodego pokolenia, pozwalający na dużą swobodę tworzenia. To jedno z najbardziej innowacyjnych wydarzeń w dziedzinie projektowania w Europie i kluczowy element Łódź Design Festival. Dedykowany wszystkim, których do procesu projektowego zapala impuls wywołany dostrzeżeniem potrzeby lub problemu. W make me! nagradzane są również projekty eksperymentujące z materiałem czy poszukujące nowych interpretacji dotychczasowych funkcji.

exspace_ldf2020_make_me_finalici

Przez wzgląd na wybuch pandemii, organizatorzy ŁDF zdecydowali się przedłużyć nabór do tegorocznej edycji, dając młodym projektantom szansę na odnalezienie się w nowej rzeczywistości. Oprócz zgłoszeń od polskich projektantów, do organizatorów konkursu trafiły aplikacje z takich krajów, jak Niemcy, Słowacja, Czechy, Włochy, Ukraina, Egipt, Austria, Węgry, Wielka Brytania, Korea Południowa, Królestwo Niderlandów, Hiszpania, Izrael, Tajlandia, Białoruś, Litwa, Szwajcaria, Argentyna, Portugalia, Francja, USA i Słowenia.

Zgłoszone prace ocenia dwuetapowo międzynarodowe jury, które podczas tegorocznej edycji obraduje w składzie: Agnieszka Jacobson-Cielecka (School of Form Uniwersytetu SWPS), Czesława Frejlich (ASP w Krakowie), Boaz Katz (Form Us With Love), Szymon Hanczar (Hanczar Studio), Luca Nichetto (Nichetto Studio), Agata Nowotny (m.in. projekt Zasoby), Mariusz Włodarczyk (ASP w Łodzi), Jerzy Porębski (ASP w Warszawie), Maurizio Burrato (INTERPRINT Polska) i Michał Piernikowski (Łódź Design Festival).

W DNA konkursu make me! zapisana jest jego nieustająca zmiana i adaptacja, tak jak zmieniają się potrzeby współczesnych społeczeństw, a w konsekwencji postawy młodych projektantów, którzy na te potrzeby próbują odpowiadać. Zmiana dotyczy między innymi sposobu, w jaki oceniane są nadsyłane na konkurs projekty, oraz samego jury, składu w jakim obradujemy. Co roku zapraszamy ekspertów związanych z innymi aspektami projektowania, po to aby możliwie najlepiej oceniać coraz bardziej różnorodne zgłoszenia. Nie ukrywamy, że ostatnie obrady były burzliwe, postanowiliśmy przeprowadzić je w całości online, co było dodatkowym wyzwaniem. Trwały o wiele dłużej, niż do tej pory, było o czym dyskutować –mówi Michał Piernikowski, zwracając uwagę, że od kilku lat widać wśród zgłoszeń dominację projektów związanych z katastrofą klimatyczną, z kończącymi się zasobami, eksperymenty materiałowe, próbę poszukiwania nowej jakości w projektowaniu przedmiotów:– Widzimy potrzebę wniesienia czegoś nowego, innego niż kolejne krzesło. Potrzebę dokonania przełomu, poszukiwania rzeczy, które może nie zbawią świata, ale chociaż troszkę go poprawią – dodaje.

Zgłoszonych prac było dużo i większość interesująca. Jednak pandemia przewartościowała świat. Zbiegła się w czasie z narastaniem problemów dewastacji środowiska, a „zatrzymanie” dało czas na refleksję. Spoważnieliśmy i zaczynamy inaczej przyglądać się temu, co robimy i inaczej oceniamy design. Sytuacja, w której się znaleźliśmy, nakłania nas do innego traktowania świata materialnego, bo on powstaje poprzez zawłaszczanie przyrody. Nic nie dzieje się za darmo. Przedmiot tworzony tylko dlatego, że jest zabawny albo ładny, zaczyna być moralnie wątpliwy. Jurorzy stawiali pytania, czy kolejny przedmiot jest rzeczywiście potrzebny, co on nam daje, czy chcemy, żeby zaśmiecać nim świat.  Ocena zgłoszonych projektów przez taki filtr prowokuje do dłuższej, bardziej pogłębionej dyskusji. Wybór był trudny, ale dyskusja była ważna, wzbogaciła również jurorów – podsumowuje obrady Czesława Frejlich.

Wystawa pokonkursowa przybierze w tym roku wyjątkową formę - prace finalistów zostaną zaprezentowane w specjalnie przygotowanych kontenerach, które staną na terenie Monopolis - nowego partnera Łódź Design Festival. W rezultacie zapoznanie się z projektami nie będzie wymagało od publiczności wchodzenia w przestrzeń wystawy - wystarczy wizyta na dziedzińcu jednego z najbardziej interesujących nowych obiektów w mieście. – Wyróżnione projekty reprezentują bardzo różne ścieżki projektowe, dlatego wystawa pokonkursowa będzie niepowtarzalna. Zobaczymy pomysły genialne w swojej prostocie, jak i zaawansowane technicznie rozwiązania, za którymi stoi szereg badań. Przekonamy się między innymi, jak wygląda but wyhodowany przez zmodyfikowaną bakterię oraz czy istnieją meble zapewniające przestrzeń dla nieporządku. Twórcy najciekawszych projektów otrzymają nagrody Paradyż Awards, ufundowane przez partnera konkursu, Ceramikę Paradyż. Ich łączna pula wynosi w tym roku 60 000 zł. Nagrodę specjalną, w wysokości 5 000 zł, ufunduje firma INTERPRINT Polska. Wyniki konkursu ogłosimy podczas najbliższej edycji Łódź Design Festival – mówi Katarzyna Ludwisiak, koordynatorka konkursu i projektantka wystawy make me!

Finaliści konkursu make me! 2020

Ewelina Lekka - Wobec Konsumpcji. Projekt zestawu mebli S'ploty (Polska)

+ LEKKA FURNITURE

Zestaw mebli S’ploty to projekt, który przeciwstawia się niepohamowanej konsumpcji i nadprodukcji odpadów. Projekt wykorzystuje polskie materiały, które nie stanowią zagrożenia dla środowiska. Meble zaprojektowane są pod kątem usługi, która oferuje długoterminowy wynajem w modelu subskrypcyjnym. Zaprojektowane są również z myślą o renowacji kiedy ulegną zużyciu. Wynika to z zachowań, jakie będą stopniowo pojawiać się wśród młodych pokoleń. Wzrasta znaczenia dematerializacji przedmiotów na rzecz subskrybcji, usług. Wpływa na to życie nomadyczne i chęć zmian. Obserwacja własnej pracy przy renowacji mebli oraz problemów w branży meblarskiej skłoniła mnie do analizy rynku. Ze względu na przodującą pozycję Polski na rynku meblowym, producenci muszą wziąć pod uwagę cały cykl funkcjonowania mebli. Zaprojektowany zestaw S’ploty, posiada solidną konstrukcję, do której dokładane są wiklinowe moduły. Pozwala to na szybką wymianę zniszczonej powierzchni. Angażuje to lokalnych rzemieślników. Możliwość naprawy mebli i użycie naturalnych materiałów stanowi protest przeciwko meblom wykonanym z nietrwałych materiałów, napędzających szkodliwy konsumpcjonizm.

exspace_ldf2020_make-me-ewelina-lekka---wobec-konsumpcji-projekt-zestawu-mebli-sploty-polska

exspace_ldf2020_make-me-ewelina-lekka---wobec-konsumpcji-projekt-zestawu-mebli-sploty-polska

Magdalena Michna-Czyrwik - Stanowisko do hydroterapii YNTA (Polska)

+ Studio Prototyp

Stanowisko do hydroterapii YNTA stanowi element projektu ogrodu sensorycznego dla dzieci z niepełnosprawnościami (więcej o projekcie), podopiecznych  Centrum Edukacyjno-Leczniczo-Rehabilitacyjne dla Dzieci i Młodzieży „Zameczek” w Rudołtowicach. YNTA składa się z korytka z wodą, która krąży w obiegu zamkniętym oraz czterech różnych paneli służących do manipulacji wodą. Woda wylatuje wężykiem, który obsługuje terapeuta lub dziecko. Poszczególne elementy są kontrastowe, ale nie zbyt kolorowe, tak aby były widoczne dla osób niedowidzących, ale też zbyt nie pobudzały dzieci nadwrażliwych na bodźce. Stanowisko dostosowane jest do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Użytkowanie stanowiska działa relaksacyjnie, rozwija motorykę małą i dużą, stymuluje zmysł słuchu, dotyku oraz wzroku. Projekt jest uniwersalny i może być stosowany jako samodzielna pomoc terapeutyczna albo jako element większej całości ukierunkowanej na terapię sensoryczną. Jeśli jesteś zainteresowany zaimplementowaniem stoiska we własnej przestrzeni – zapraszamy do kontaktu: Kontakt Stanowisko YNTA zostanie zaprezentowane podczas Dutch Design Week w Eindhoven na wystawie Young Polish Designers: Studies in Reality Projekt został wyróżniony przez  Akademickie Centrum Designu i wybrany jako jeden z dwudziestu ośmiu prac z Polski, które będą prezentowane na Dutch Design Week.   

exspace_ldf2020_make-me-magdalena-michna-czyrwik---stanowisko-do-hydroterapii-ynta-polska

exspace_ldf2020_make-me-magdalena-michna-czyrwik---stanowisko-do-hydroterapii-ynta-polska

Beata Sroka/ Katarzyna Tokarczyk - MYMO (Polska)

Mymo to projekt pozwalający zatrzymać wspomnienia o bliskiej osobie. Zestaw pomaga przejść przez wszystkie etapy żałoby i zrozumieć emocje im towarzyszące poprzez  przygotowanie nieśmiertelnika. Projekt składa się z  składników, które symbolizują poszczególne stadia (fazy). Podane proporcje pozwalają na stworzenie plastycznej masy. Pozostałe  składniki  zapach, barwa i chwila powinniśmy odszukać sami, bo tylko w taki sposób zamkniemy w obiekcie niepowtarzalność danej osoby. Zespojenie wszystkich składników za pomocą wody jest formą akceptacji utraty. Później pozostaje tylko uformować z masy obiekt, który będzie odzwierciedlał osobę, którą utraciliśmy. Gotowy przedmiot  ma być nie tylko rodzajem pamiątki, ale także formą, która zachęci do wspólnych rozmów z innymi na temat osoby, która odeszła ,a także naszych  uczuć  związanych ze stratą . Mymo to projekt, który pomaga w przejściu przez każdy rodzaj żałoby, nawet niezwiązanej ze śmiercią jak np. utrata relacji.

exspace_ldf2020_make-me-beata-sroka-katarzyna-tokarczyk---mymo-polska

exspace_ldf2020_make-me-beata-sroka-katarzyna-tokarczyk---mymo-polska

Jen Keane, Marcus Walker (collaborator) - This is GMO (Wielka Brytania)

The next evolution to her project ‘this is Grown.’, biodesigner Jen Keane joins forces with synthetic biologist Markus Walker to explore the role synthetic biology could play in the future of fabrication. As part of his PhD research at Imperial College London, Walker has used genetic engineering techniques to develop a self-dying bacterium that produces both cellulose and melanin, a natural pigment found in squid ink, hair and skin. Employing the bacteria in Keane’s microbial weaving process, together they have grown the first sneaker upper woven and dyed by a single genetically modified organism. Sharing a vision for the future where design and science work together to create fabrication systems better informed by biology, Keane and Walker hope the project will encourage further interdisciplinary collaboration and inspire a public conversation around synthetic biology and genetically modified organisms (GMO).

exspace_ldf2020_make-me-jen-keane-marcus-walker-collaborator---this-is-gmo-wielka-brytania

foto © Vita Larvo

exspace_ldf2020_make-me-jen-keane-marcus-walker-collaborator---this-is-gmo-wielka-brytaniaexspace_ldf2020_make-me-jen-keane-marcus-walker-collaborator---this-is-gmo-wielka-brytania

foto © Vita Larvo

Seok-hyeon Yoon (Studio Yoon Seok-hyeon) - Ott / Another paradigmatic ceramic (Korea Południowa)

+ Studio Yoon Seok-hyeon

[EN] Glazed ceramic pieces are not recyclable for their re-production and they mostly end up in a landfill. In this process, various ground pollutions are caused by chemical and toxic particles resulting from some glazings. “It’s a shame that clay, one of the most natural materials, is treated in this way”. says Seok-hyeon Yoon. Technically, the clay itself is reusable as chamotte, powder of baked clay. Glassy ingredients of glazing complicate ceramic recycling. Because when they are baked as one, they fuse together. Then the earth is not pure anymore.

He thought if he can get pure earth again from recycling systems such as those of glass and plastic, the earth might be reused through re-production. So, he searched for alternative glazings and found out “Ott” known as Korean traditional lacquering material. It’s a natural resin from the Ott tree and was widely used as glazing for woodenware in the past.

To glaze Ott on the ceramic surface, it doesn’t need to be baked as it just drys out. And he discovered an interesting fact that it evaporates when it’s heated with the high temperature in kilns. It means that we can get clean earth again and reutilize it.

This project aims for actualizing ceramic recycling for its re-production through introducing potentials of alternative glazing, Ott, by applying it on domestic ceramic objects to experiment with its practicalities and aesthetics.

2020 Green Concept Award 2020 Nominee, Berlin, DE

2019 Winner of the René Smeets Award, Design Academy Eindhoven, NL

2019 Graduation project, Design Academy Eindhoven, NL

Zestaw mebli S’ploty to projekt, który przeciwstawia się niepohamowanej konsumpcji i nadprodukcji nieprzetwarzalnych odpadów, w tym – przede wszystkim – miękkiej pianki poliuretanowej używanej masowo przy produkcji tapicerek. Projekt wykorzystuje naturalne, polskie materiały, które nie stanowią zagrożenia dla środowiska. Meble zaprojektowane są pod kątem usługi, która oferuje długoterminowy wynajem mebli w modelu subskrypcyjnym.

Photo by Ronald Smits

exspace_ldf2020_make-me-seok-hyeon-yoon-studio-yoon-seok-hyeon---ott--another-paradigmatic-ceramic-korea-poudniowa

Photo by Ronald Smits

Van de Wijdeven Laura (Atelier LVDW) - Jute Tile (Holandia)

+ Atelier LVDW

[EN] Atelier LVDW used a waste material from Forbo Flooring to create a new wall tile material. The tiles are made of 50% Forbo jute fiber. Jute fiber is the only waste material in the production process of Forbo linoleum. By combining it with plaster, the fluff is transformed into very strong tiles with distinct patterns. The original properties of the plaster are changed by this addition. Giving this waste material a second life and new durable purpose. By using this waste material, Forbo linoleum becomes a zero-waste product.

exspace_ldf2020_make-me-van-de-wijdeven-laura-atelier-lvdw---jute-tile-krlestwo-niderlandw

exspace_ldf2020_make-me-van-de-wijdeven-laura-atelier-lvdw---jute-tile-krlestwo-niderlandw

Tobias Trübenbacher - IGNIS (Niemcy)

+ Tobias Trübenbacher

[EN] Today, the access to electricity is existential. Even small amounts of energy mean huge improvements of living conditions. However, still 1.3 billion people live without electric power supply. While the reasons for this are different, there is one thing all these situations have in common: Under these circumstances people always use fire — for cooking, for heating or to illuminate the darkness at least with a few candles. IGNIS is a tool that transforms the heat of these flames into electricity and stores it to provide light and power whenever needed. It can simply be placed on a hot stove while cooking. In addition, IGNIS can also produce heat by burning liquids like spirits, any oil or even frying fat that is available in most households. It offers a solution of how people all around the world can get access to electricity and light in a sustainable and self-sufficient way.

IGNIS [VIDEO]

exspace_ldf2020_make-me-tobias-trbenbacher---ignis-niemcy

exspace_ldf2020_make-me-tobias-trbenbacher---ignis-niemcy

Einav Ben-Asher - Anomals (Izrael)

+ Einav Ben Asher

[EN] This project aims to focus on society’s treatment towards abnormality. In our society it is harder for people who are not within the norm to integrate, and they are not accepted as equals often. Understanding that this perception of norms begins since childhood, I chose to represent the meaning of difference as a series of puppets. Usually, puppets are presented within the norm or as an ideal, therefore creating an abnormal puppet will attract attention and hopefully open up a new and positive dialogue about anomalies, at an early age. The puppet series consists of 5 animals with a dominant characteristic. In this characteristic I intervened and create an anomaly. Using an animal as a puppet makes it a general example of representing a variety of abnormalities in people, while keeping the subject less threatening. Each puppet is a tool for explaining to children and encourages their acceptance and empathy.

 

 

exspace_ldf2020_make-me-einav-ben-asher---anomals-izrael

exspace_ldf2020_make-me-einav-ben-asher---anomals-izrael

Marie Radke - Familie Hempel / Family Hempel (Niemcy)

+ Marie Radke

"The nature of the home is changing, whether it be connected, nomadic, micro, off-grid. The projects in this section explore how we can make the most of these spaces, highlighting both the potential and pitfalls of the domestic sphere.

"A good example of that is Familie Hempel by Marie Radke. The main reason that I selected this project is just that it made me smile – there's something really joyful about it and I appreciate the designer's easy sense of humour.

"The premise of the collection is very simple – the designer noticed that in every household, there is a chair whose sole purpose is to be piled with clothes, worn but not quite ready to go to the washing machine. While typically seen as a sign of mess, she thought it would be good to acknowledge the ubiquity and value of this part of the domestic landscape, creating a series of chairs that accommodate and celebrate the chaos of our daily lives.

"The title is inspired by an old German saying – 'Your room looks like the Hempel family's place!' – which is apparently something that parents shout when a child has made a mess of their room."

Video_Marie_radke_final [VIDEO]

exspace_ldf2020_make-me-marie-radke---familie-hempel-niemcy

exspace_ldf2020_make-me-marie-radke---familie-hempel-niemcy

Zuzanna Banasiak, Anna Gwiazda, Mateusz Mioduszewski - Biogazowieńka (Polska)

Biogazowieńka to projekt edukacyjno-doświadczalny dedykowany ogródkom przedszkolnym, w których dzieci biorą czynny udział w pracach ogrodowych. Służy kreacji dobrych nawyków dzieci związanych z ekologią. Stawia na naukę poprzez analogowe doświadczanie procesu powstawania gazu z biomasy. W związku z tym, że na wzrastających pokoleniach ciąży ogromna odpowiedzialność za środowisko, muszą one posiadać kompleksową wiedzę na temat odnawialnych źródeł energii oraz życia w duchu zamkniętego obiegu. Naszą propozycją jest obiekt obrazujący sposób powstawania biogazu z zebranej przez dzieci biomasy, która w odpowiednich warunkach przechodzi proces fermentacji metanowej. Na komorze fermentacyjnej znajdują się poszczególne elementy pozwalające na zrozumienie etapów procesu. Jednym z tych elementów są rękawice służące do wymieszania kompostu w komorze, by następnie w spektakularny sposób obrazować stopniowe wytwarzanie się gazu. Powstały gaz może być wykorzystany do ciekawych eksperymentów, natomiast dodatkowym atutem jest pełnowartościowy nawóz, który można wykorzystać do następnych prac w ogrodzie, tym samym tworząc zamknięty obieg materii.

exspace_ldf2020_make-me-zuzanna-banasiak-anna-gwiazda-mateusz-mioduszewski---biogazowieka-polska

exspace_ldf2020_make-me-zuzanna-banasiak-anna-gwiazda-mateusz-mioduszewski---biogazowieka-polska

Patrycja Gorzela - Forget Me Not (Polska)

Każdy uwielbia kwiaty doniczkowe we wnętrzach, jednak niektórzy z nas czasami zapominają, kiedy ostatni raz je podlewali. Forget Me Not to projekt serii ceramicznych doniczek stworzony dla tych osób, którym zdarza mieć wyrzuty sumienia z powodu przypadkowo ususzonej rośliny. Specjalnie zaprojektowana doniczka razem z podstawką umożliwiają pozostawienie samemu sobie dyskretnej notatki w postaci daty ostatniego podlania. Dodatkowo, dzięki konieczności obracania doniczki w celu ustawienia odpowiedniej daty, Forget Me Not zapewnia roślinie równomierny dostęp do światła.

exspace_ldf2020_make-me-patrycja-gorzela---forget-me-not-polska

exspace_ldf2020_make-me-patrycja-gorzela---forget-me-not-polska

Aliona Kryshtofik - myceramicproject (Białoruś)

+ Aliona Kryshtofik 

[EN] Myceramicproject zaczął się od teorii, że każdą chwilę otaczające nas kształty wpływają na nasze zmysły. Poprzez moje projekty koncentruję się na dotyku, używając różnych kształtów, kolorów i tekstur. Wcześniejsze prace z osobami niewidomymi pomogły zrozumiec, jak ułożenie naszych dłoni kształtuje przedmioty. Kawowe rytuały stały się dla mnie inspiracją. Współpracując z lokalną kawiarnią i opierając się na własne spostrzeżenia dotykowe, zaprojektowałam pięć kształtów kubków dla kawy. Każdy kształt nawiązuję do uczucia, które może mieć człowiek, spożywając określony napój: płynne linie dla mlecznej kawy, ostre dla mocnej. Myceramicproject to kolekcja organoleptycznych kubków, w których przyrządzamy napoje o różnym charakterze. Brak uchwytów podkreśla istotę formy, a każdy kształt ułatwia trzymanie. Bezuchwytowe kubki również zwracają uwagę na prawidłową temperaturę przyrządzania napoju. Tym projektem chciałam podkreslić jak forma i materiał wpływają na codzienne rytuały. Pierwsza kolekcja kubków ma większe parametry dla użytku domowego. Na potrzeby specjalistycznych kawiarni kubki mogą być dopasowane według przyjętej objętości.

exspace_ldf2020_make-me-aliona-kryshtofi-myceramicproject-biaoru

exspace_ldf2020_make-me-aliona-kryshtofi-myceramicproject-biaoru

Alena Selina Halmes - Augen zu. Eine unsichtbare Designsprache (Szwajcaria)

[EN] A theoretical field study tried to answer the initial question: “What is beautiful if you can’t see?” The opinion of the visually impaired and blind participants was strongly influenced by acoustics. With “The Sound of Things” there’s a perceptual experience, seeing people literally overlook often. How do birth blind people imagine movements, when hearing sounds? How does the world of forms in their head look like? Water is falling onto the hot plate, it hisses. Birth blind people describe the movement and shapes of the sound of water, which are untouchable. Their imaginations are formally interpreted in order to create a new form language. The haptic, acoustic and playful experience of this setting, consisting out of 5 glasses is based on a new design approach, which is inspired by the perception of the blind. This approach is seeing blindness as a chance to integrate the non-visually into the design.

exspace_ldf2020_make-me-alena-selina-halmes---augen-zu-eine-unsichtbare-designsprache-szwajcaria

exspace_ldf2020_make-me-alena-selina-halmes---augen-zu-eine-unsichtbare-designsprache-szwajcaria

Wojciech Błaszczyk, Marina Lewandowska (Sedno Studio) - Loop Chair (Polska)

Inspiracja: Technika tworzenia kimono polega na cięciu kawałków materiału w linii prostej i zszywaniu ich razem. Zgodnie z tradycją strój ten sporządza się z jednej beli tkaniny, co oznacza, że nie ma żadnych odpadów materiałowych. Japońskie kimono charakteryzuje warstwowość - dopiero, gdy wszystkie elementy stroju nakładają się na siebie, można uznać kimono za kompletne. Typowy ubiór męski ma przytłumione, ciemne kolory: czernie, ciemne zielenie i odcienie niebieskiego, czasem brązy. Dominują tkaniny matowe, a w stroju mniej formalnym naturalne materiały, takie jak len czy bawełna.

Opis: Mebel inspirowany jest japońską kulturą designu, przejrzystością i redukcją formy do niezbędnego minimum. Drewniana konstrukcja jest jednocześnie lekka wizualnie i solidna. Siedzisko i oparcia składają się z dwóch pasów warstwowo zszytego materiału, przeplatającego się prostopadle, czym nawiązują do idei kimono. Poszczególne segmenty są przeszyte i wypełnione jak w tradycyjnym japońskim futonie - wkładem z gręplowanej bawełny. Użyte materiały są w pełni naturalne, a produkcja ekonomiczna.

 

exspace_ldf2020_make-me-wojciech-baszczyk-marina-lewandowska-sedno-studio---loop-chair-polska

exspace_ldf2020_make-me-wojciech-baszczyk-marina-lewandowska-sedno-studio---loop-chair-polska

Natalia Kostov - POTROT (Polska)

POTROT to doniczka wykonana z masy biodegradowalnej pozyskanej w 100% z odpadów. Doniczka POTROT jest transporterem dla miałych roślin zielonych (ogrodowych). Skład masy, z której została wykonana doniczka: - Suszone obierki owoców i warzyw (z wyłączeniem cytrusów), suche liście roślin - Makulatura - Skorupki jaj. Masa podczas rozkładu staje się pierwszym nawozem dla rośliny. Docelowo roślina jest zakopywana razem z doniczką. Masa doniczki optycznie znika po kilku obfitych podlaniach rośliny. Doniczka POTROT nie generuje plastikowych śmieci oraz dodatkowo ogranicza ilość śmieci spożywczych i papierowych.

 

exspace_ldf2020_make-me-natalia-kostov---potrot-polska

exspace_ldf2020_make-me-natalia-kostov---potrot-polska

Francesca Pievani (Fili Pari) - The lightness of marble (Włochy)

+ Fili Pari

[EN] Fili Pari is an innovative Startup that embraces the circular economy values, combining research and innovation to improve the well-being of the Earth and its people by updating the product life cycle. The love for the territory translates into the desire to enhance the raw materials, transforming marble waste into opportunities, respecting the circular economy. The project starts from environmental motivations that touch every human being all over the world. The marble processing waste has an impact that cannot be overlooked and provides us stimuli for new solutions for use. With MARM MORE we managed to create a new textile material using marble powder, as a raw and valuable material.

exspace_ldf2020_make-me-francesca-pievani-fili-pari---the-lightness-of-marble-wochy

exspace_ldf2020_make-me-francesca-pievani-fili-pari---the-lightness-of-marble-wochy

Helena Wierzbowska, Agnieszka Cieszanowska - na balkon! – zestaw mebli i akcesoriów na balkony miejskie (Polska)

Projekt na balkon! to zestaw mebli i akcesoriów na balkony miejskie. Powstał jako odpowiedź na potrzeby osób z miast posiadających balkony, ceniących funkcjonalność oraz otwartych na nowoczesne rozwiązania stylistyczne, które nie mogły znaleźć na rynku rozwiązań dedykowanych małym, zewnętrznym przestrzeniom. By zrozumieć potrzeby potencjalnych użytkowników przeprowadziłyśmy badania: ilościowe (ankietę internetową) i jakościowe (pogłębione wywiady). Analizując je i korzystając z naszych obserwacji i doświadczeń, zdecydowałyśmy się zaprojektować nowe, lepsze formy istniejących rozwiązań, oraz stworzyć nowe udogodnienia. Chcemy aby na balkon! był rozumiany jako katalog z którego należy dobierać odpowiadające własnym potrzebom i gustom elementy, a nie gotowym zestawem na każdy balkon. Pół roku po obronie naszego dyplomu wybuchła pandemia COVID-19. W sytuacji zagrożenia, która dotknęła prawie całej ludzkości wzrosło znaczenie przestrzeni domowej, a balkony odgrywały i nadal odgrywają w niej szczególną rolę. Mimo tragicznej rzeczywistości, w której się znaleźliśmy, czujemy satysfakcję, że poświęciłyśmy się zagadnieniu, które okazuje się tak istotne.

exspace_ldf2020_make-me-helena-wierzbowska-agnieszka-cieszanowska---na-balkon--zestaw-mebli-i-akcesoriw-na-balkony-miejskie-polska

exspace_ldf2020_make-me-helena-wierzbowska-agnieszka-cieszanowska---na-balkon--zestaw-mebli-i-akcesoriw-na-balkony-miejskie-polska

Carlos Jimenez - Doña Pakyta (Hiszpania)

[EN] During summer nights, in the small villages around south Spain it was common to get chairs outdoors to enjoy night air. DoñaPakyta collection is inspired on the old cane chairs used time ago for this. The rounded shapes and the construction of these pieces are inspired by old cane chairs. These shapes are adapted to aluminium and its production techniques. The result is a collection that transmits the feeling of classic old chairs from a new perspective. The chairs and lounge chairs are stackable and they can be used for both outdoors and indoors spaces. The structure is made of aluminium and the ropes are made of soft PVC with inner textile structure. This makes these pieces really comfortable while ensuring a long period of live even in outdoors conditions.

exspace_ldf2020_make-me-carlos-jimenez---doa-pakyta-hiszpania

exspace_ldf2020_make-me-carlos-jimenez---doa-pakyta-hiszpania

Lotte Schloer - M3: Machine – Mass – Mold (Niemcy)

[EN] The mass product and the unicum embody two poles in the intersection of design, arts, and craftsmanship. What separates the “perfect“ duplicate of the “imperfect“ unicum? It is the developing process whose steps I am exploring. In my thesis, I developed a pressure-casting machine that allows for small series productions in an experimental design environment. Crossing borders between design, art and craft, controlling the process is crucial to be: Only if I can intervene at every step, I determine the result being craft, art or design. In this very sense, I experiment with my self-built pressure-casting machine "M3" and discovered a new type of mold: the rotatable plaster mold. A pattern is cut into both parts of the form – the rotation of the halves creates infinite variations of the original pattern. The form spawns an – oxymoronically – industrial unicum and serves as an answer to my initial question.

exspace_ldf2020_make-me-lotte-schloer---m3-machine--mass--mold-niemcy

exspace_ldf2020_make-me-lotte-schloer---m3-machine--mass--mold-niemcy

Marta Wota - ILECA-28 - projekt urządzenia usprawniającego procedurę testu kometowego (Polska)

ILECA-28 to projekt urządzenia usprawniającego proces detekcji uszkodzeń i analizy naprawy DNA (test kometowy). Celem było stworzenie innowacyjnego, bezpiecznego i intuicyjnego urządzenia oraz zdefiniowanie nowego procesu użytkowego spowodowanego odmienną budową aparatu względem istniejących na rynku rozwiązań. Wnikliwa analiza testu i czynności wykonywanych przez laborantów pozwoliła na stworzenie obiektu, który łączy w sobie niespotykaną dotąd możliwość wykonania trzech kluczowych etapów testu w obrębie jednego produktu. Inspiracje do projektu zaczerpnięto z architektury. Zdeterminowały one cylindryczną formę i ażurową konstrukcję. Pozwoliły na zastosowanie ergonomicznego układu preparatów, ujednolicenie warunków badania, redukcję wagi, sprawny obieg płynów stosowanych podczas testu oraz utrzymanie kontroli termicznej. ILECA-28 przyspiesza procedurę o minimum 40 min., pozwala każdorazowo zaoszczędzić do 2,5l odczynników oraz zabezpiecza przed potencjalnymi błędami laborantów. Projekt powstał we współpracy z Uniwersytetem Medycznym w Łodzi, odpowiedzialnym za wsparcie merytoryczne i technologiczne oraz został nagrodzony w konkursie najlepszych dyplomów magisterskich Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (Prime Time 2020).

exspace_ldf2020_make-me-marta-wota---ileca-28---projekt-urzdzenia-usprawniajcego-procedur-testu-kometowego-polska

exspace_ldf2020_make-me-marta-wota---ileca-28---projekt-urzdzenia-usprawniajcego-procedur-testu-kometowego-polska

Eléa Nouraud (OnMateria) - The Green Box (Francja)

[EN] Green Box is a circular amenity kit created for hotel bathrooms. Every year, tens-of-millions of amenity kits are thrown away by the largest hotel chains, creating plastic pollution in the water. Made of bio-based post-agricultural waste, Green Box creates green energy for the hotel at its end of life when industrially composted.

exspace_ldf2020_make-me-ela-nouraud-onmateria---the-green-box-francja

exspace_ldf2020_make-me-ela-nouraud-onmateria---the-green-box-francja

Jan Godlewski - VX (Polska)

VX to projekt regału książkowego. Projekt jest wynikiem obserwacji współczesnego przemysłu, który pochłania znaczne ilości surowców i generuje odpady. Celem projektu było wykonanie w pełni funkcjonalnego mebla wykonanego w całości z drewna, który dzięki swojej konstrukcji pochłonie minimalnej ilości materiału i będzie w 100% biodegradowalny. Cały regał wykonany jest z jednego rodzaju materiału-sklejki 4mm. Projekt wykorzystuje proste prawa fizyki i zasady geometrii-wygięcie i naprężanie powoduje usztywnienie wiotkich elementów. Montaż regału polega na zamontowaniu ażurowych (i elastycznych) półek na pionowych elementach nośnych. Pionowe elementy uzyskują stabilność dzięki rozprężeniu klinem. Montaż trwa kilka minut, odbywa się bez użycia dodatkowych elementów łączących. Regał po złożeniu zajmuje bardzo mało miejsca, waży 5 kg, przenosi do 100 kg obciążenia, gotowy produkt wykorzystuje ok. 70% mniej materiału od mebli o podobnej funkcji.

exspace_ldf2020_make-me-jan-godlewski---vx-polska

exspace_ldf2020_make-me-jan-godlewski---vx-polska

exspace_ldf2020_make-me-jan-godlewski---vx-polska

Konrad Dybicki - Balneo. Zestaw do zabiegów medycyny naturalnej (Polska)

Balneo jest próbą utrwalenia tradycyjnych metod naturalnego leczenia we współczesnej formie. Wybrane metody pochodzą zarówno z naszej kultury (były stosowane przez moją mamę i babcię), jak i z odległych obszarów świata. To, co je łączy, to działanie oparte na właściwościach wody, pary i temperatury. Jako mieszkaniec dużego miasta, codziennie doświadczam stresu spowodowanego szybkim tempem życia. Pracuję w klimatyzowanym biurze i przemieszczam się komunikacją przez zanieczyszczone spalinami ulice. Sprawiło to, że zauważyłem potrzebę zadbania o higienę dróg oddechowych oraz przeznaczenie czasu na wyciszenie i relaks. Zestaw ceramiki składa się z naczynia do ajurwedyjskiej metody oczyszczania nosa i zatok (jala neti), inhalatora, kompresu i termofora. Za ich pomocą możemy między innymi wykonać ziołową inhalację, wspomóc leczenie przeziębienia i zapalenia zatok, uśmierzyć ból głowy i mięśni, łagodzić bóle menstruacyjne, rozgrzać ciało i przeprowadzić rytuał relaksujący. Miękkie, obłe kształty obiektów dopasowują się do ciała, a ich wygląd nawiązuje do otoczaków – naturalnie uformowanych kamieni.

exspace_ldf2020_make-me-konrad-dybicki---balneo-zestaw-do-zabiegw-medycyny-naturalnej-polska

exspace_ldf2020_make-me-konrad-dybicki---balneo-zestaw-do-zabiegw-medycyny-naturalnej-polska

exspace_ldf2020_make-me-konrad-dybicki---balneo-zestaw-do-zabiegw-medycyny-naturalnej-polska

Gratulujemy wszystkim wyróżnionym!

Podczas przełożonej na jesień edycji Łódź Design Festival organizatorzy spróbują przekonać publiczność, że nadszedł czas, by przestać produkować więcej i szybciej, a zacząć lepiej i staranniej. Hybrydowe wydarzenie przeniesie się do Internetu i wyjątkowych lokalizacji na terenie Łodzi. 

Organizacja Łódź Design Festival jest możliwa dzięki wsparciu Łódzkiego Centrum Wydarzeń oraz Miasta Łódź. ŁDF dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

źródło: Łódź Design Festival

zdjęcia materiały prasowe Łódź Design Festival

+ Łódź Design Festival

+ make me!

 

 

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.

Reklamy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.