wszystkie artykuły z działu >> ROZMOWY
15 października 2020
wszystkie artykuły z działu >> ROZMOWY

Dobrze zaprojektowany start-up to? Petr Menclík, CEO i Dyrektor Zarządzający Dotykačka Czechy i Urszula Kałużna

O dobrze zaprojektowanym systemie kas fiskalnych z Petrem Menclíkiem – CEO i Dyrektorem Zarządzającym firmy Dotykačka Czechy, systemu kasowego POS online nowej generacji, sprzedawanego w Polsce rozmawia Urszula Kałużna - redaktor naczelną Exspace.pl, platformy promującej kreatywne przestrzenie, marki i dobry design.

Urszula Kałużna, Exspace.pl: Dotykačka wyrosła ze środowiska start-upowego. Wg statystyk większość start-upów niestety nie odniesie sukcesu. Dobrze zaprojektowany start-up to?

Petr Menclík – CEO i Dyrektor Zarządzający firmy Dotykačka Czechy: Założyć firmę jest w obecnych czasach niezwykle łatwo. Mało kto, zadaje sobie jednak na początku pytanie, w jakim celu tworzy start-up. Nie jest tajemnicą, że podstawą jest dobry pomysł – należy stworzyć coś, co będzie po prostu odpowiadało na potrzeby rynku. W naszym przypadku było to stworzenie biznesu, który będzie w stanie podbijać kolejne rynki (stąd nasza obecność w 22 krajach świata). Co do zasady, start-up powinien wykreować nowy produkt ponosząc pewne ryzyko, bo przyjętego przez niego modelu biznesowego nikt wcześniej nie prowadził. Należy oczywiście zakładać sukces, jednak trzeba pamiętać, by uwzględniać wszystkie zaistniałe zmiany - zarówno firma, jak i oferowane przez nią produkty muszą stale dostosowywać się do realiów i zmieniającego się rynku. Takim przypadkiem jest niewątpliwie pandemia COVID-19, która zmieniła wiele nawyków konsumenckich, jak również pogorszyła sytuację materialną naszych klientów.

Jaką drogę projektową przeszliście, by z małego start-upu stać się czołowym systemem kasowym online?

Powstanie aplikacji Dotykačka poprzedzał oryginalny pomysł. Na początku 2014 roku trzej przyjaciele starali się wspólnie wymyślić najlepszy sposób na efektywną rejestrację przychodów stoiska z lodami. Po krótkim czasie projekt nie dotyczył już tylko sprzedaży lodów. Aplikacja zaczęła się otwierać na inne rodzaje działalności. Z pierwotnie prostej aplikacji, Dotykačka stała się najczęściej stosowanym systemem kasowym działającym na platformie Android w Europie. Kamieniem milowym w dziejach firmy było pozyskanie inwestora – firmy Redwood Capital, która – dzięki wsparciu finansowemu i zapleczu merytorycznemu, przyspieszyła rozwój firmy.

Na jakich doświadczeniach bazuje Dotykačka?

Nie możemy mówić o powieleniu schematu działalności innych firm, wcześniej istniejących na rynku. Chcieliśmy stworzyć system, który będzie łatwy w użyciu i intuicyjny dla użytkowników, którzy nie mają czasu przechodzić przez proces skomplikowanych wdrożeń i szkoleń. To doświadczenie w prowadzeniu własnego biznesu dało twórcom Dotykačka najlepsze wyobrażenie, jak powinien działać system kasowy i w jakim kierunku go zmieniać. To nie tylko zaspokojenie podstawowej potrzeby – wydruku paragonu za zrealizowaną usługę jest ważne, ale cały rozbudowany system ułatwiający prowadzenie biznesu. Opierając się na modelu abonamentowym chcieliśmy zapewnić stałą aktualność rozwiązań systemowych, by klient nie musiał tracić czasu na aktualizacje wynikające na przykład ze zmian legislacyjnych.

W świecie designu nazywamy to user experience. Zwykle firmy opracowując nowy  produkt czy usługę robią badania użytkowników na gotowych prototypach, by sprawdzić czy dobrze zaprojektowali swoje nowe rozwiązanie. Wy przeszliście drogę odwrotną. Szukaliście na bieżąco rozwiązania, które najlepiej wpisuje się w temat fiskalizacji Waszego biznesu i doskonaliliście je w czasie rzeczywistym, sprawdzając co działa, a co nie. Jak to wpłynęło na rozwój firmy i ostateczną usługę?

Myślę, że takie podejście jest charakterystyczne dla modelu lean, dzięki któremu możemy w uproszczony sposób zdefiniować różnicę, między nowo powstałą firmą a prawdziwym start-upem. Nasz produkt stale ewoluuje, dopasowujemy go do potrzeb i oczekiwań użytkowników. Można powiedzieć, że finalny produkt nie istnieje. Ciągle powstają ulepszone wersje uwzględniające nowe warunki. Niewątpliwie wpływa to na strukturę firmy, którą zasila rzesza programistów i deweloperów, którzy nieustannie ulepszają oferowany przez nas system oparty na 3 różnych planach abonamentowych, w zależności od potrzeb użytkowników i prowadzonego biznesu. Projektując swój nowy biznes powiedzmy, że jest to nowy hotel czy lokal gastronomiczny, zabiegamy o współpracę z projektantem wnętrz, staramy się stworzyć wnętrze, które będzie przyjazne klientom, będzie miało swój klimat, przywiązujemy wagę do tego, jak będzie skomponowane menu, by klienci do nas wracali. To wszystko doświadczenia zewnętrznych użytkowników. W tym projektowaniu biznesu nie może jednak zabraknąć solidnej podstawy – dobrze zaprojektowanego systemu, który pozwoli nam sprawnie prowadzić firmę, rozliczać finanse, ułatwi zarządzanie personelem, a pracownikom usprawni pracę dzięki intuicyjnym, funkcjonalnym rozwiązaniom. Dotykačka jest takim dobrze zaprojektowanym systemem, który dba o to, co niewidzialne dla klienta, ale wpływa bardzo pozytywnie na jego całościowe doświadczenie w kontakcie z daną firmą i jej pracownikami.

exspace_Dotykačka

Dotykačka System kasowy POS online nowej generacji, foto materiały prasowe Dotykačka

Czy jesteście nadal wyczuleni na doświadczenia użytkowników? Obserwujecie zmiany jakie zachodzą zarówno po stronie klienta jak i biznesu?  Innowacja stopniowa jest sposobem na rozwój produkt?

Jak najbardziej. Jedyne, co jest stałe w naszej firmie, to „stała zmiana”. Rozumiana jako ulepszenia i ułatwienia systemu. Stale wsłuchujemy się w oczekiwania klientów, prowadzimy z nimi dialog. Informacja zwrotna o tym, jak działa system w konkretnym biznesie jest kluczowa do kolejnych zmian i rozwoju. Mamy świadomość tego, że szansą na sukces rynkowy firmy jest to, by oferowane przez nas rozwiązania były szyte na miarę.

Jakie macie plany promocji marki na przyszłość. Marketing internetowy, targi czy może rozważacie jeszcze jakieś inne drogi dotarcia do swoich klientów?

Jako firma technologiczna stawiamy przede wszystkim na marketing internetowy. Dzięki niemu mamy możliwość precyzyjnego dotarcia do potencjalnych klientów, choć zdajemy sobie sprawę z potrzeby budowania marki na rynkach, na których nie jesteśmy jeszcze bardzo rozpoznawalni. Jak tylko umożliwi to sytuacja, z pewnością będziemy się starali dotrzeć do potencjalnych klientów w bardziej tradycyjnych formach, takich jak targi czy spotkania branżowe, bo mamy świadomość, że bezpośredni kontakt i możliwość przetestowania naszych rozwiązań w bezpośredni sposób są równie istotne, jak dobrze przygotowana kampania digitalowa.

Systemy kasowe online to nowy obowiązek ustawowy. Zostanie wprowadzony od 1 stycznia 2021 na początek dla branży gastronomicznej i hotelowej, w dalszej kolejności dla innych branż. Na jakie potrzeby branży HoReCa odpowiadacie?

Musiałbym wymienić szereg funkcjonalności, rozpoczynając do systemu rezerwacji, stanów magazynowych, Mobilnego Sprzedawcy, funkcji Happy Hours, punktów lojalnościowych i wielu, wielu innych. To szereg rozwiązań umożliwiających prowadzenie biznesu z dowolnego miejsca, w czasie rzeczywistym. To również integracja z Uber Eats oraz wielu innych ułatwień, których jest ponad 70.

exspace_Dotykačka

Dotykačka System kasowy POS online nowej generacji, foto materiały prasowe Dotykačka

W czasach pandemii rynek gastronomiczny zmienił się i nadal w dużej mierze opiera się na dostawach. Również w tym zakresie Dotykačka posiada szereg usprawnień jak chociażby łatwe rozliczanie własnych kierowców rozwożących zamówienia. Cały czas, jak wspomniałem, analizujemy opinie i pomysły naszych klientów, także cały czas planujemy dalsze usprawnienia, aby ich wspierać i ułatwiać prowadzenie swojego biznesu.

Ostatnie miesiące mocno zweryfikowały strategie zarządzania biznesem jak nigdy wcześniej muszą one dostosowywać się do ciągłej zmiany. Zmieniły się też zachowania klienta. Jak wpisujecie się w nowe sposoby zarządzania biznesem w czasach postpandemii z systemem kasowym online?

Odpowiadając jednym zdaniem – nasze rozwiązania optymalizują biznes w tych trudnych czasach. Pracując na naszym systemie klient swobodnie może płacić bezstykowo, zmniejszając w ten sposób swoją interakcję z obsługą. Ułatwiamy sprzedaż na wynos czy z dowozem. Mamy też rozwiązania dla właścicieli biznesów i menadżerów – mogą oni swobodnie zarządzać czasem pracy personelu, sprawdzać stany magazynowe czy szybko analizować dane sprzedażowe, dzięki czemu na bieżąco wiedzą, co sprzedaje się najlepiej, w jakich godzinach, czy w przypadku sieci – który punkt sprzedaży funkcjonuje najefektywniej. Z kolei gdy poziom surowców w magazynie spada poniżej ustalonego bezpiecznego poziomu, aplikacja wysyła alerty, by był czas na zrobienie zapasów. To bardzo ułatwia prowadzenie lokali gastronomicznych, gdzie każde danie zostaje zdefiniowane pod względem ilości składników. Sprzedając cztery pizze, system notuje zużycie z magazynu odpowiednią ilość składników np.: 1 kg mąki, 0,5 kg mozzarelli, 1 kg pomidorów…

Marka to ludzie, ich praca, znakomite produkty, historia ich powstania, ale przede wszystkim dobre relacje z użytkownikami produktów. Czego dzisiaj nasi czytelnicy powinni życzyć państwa marce?

Życzylibyśmy sobie i naszym klientom, by korzystanie z systemów Dotykačka było jak najłatwiejsze, intuicyjne. By nasze rozwiązania przyczyniały się do rozwoju ich biznesów. Chcielibyśmy, by rozpoznawalność naszej marki i produktów rosła. Byśmy mogli czerpać satysfakcję, że mamy swój skromny wkład w sukces finansowy naszych użytkowników.

To ja mocno trzymam kciuki, a w imieniu Exspace.pl bardzo dziękuję za rozmowę.

foto materiały prasowe Dotykačka

+ Dotykačka website

+ Dotykačka w Bazie Firm Exspace.pl

#rozmowyexspace

 marketing_wystawienniczy_exspace

 

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.

Reklamy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.