kategorie
inne z tej kategorii
- Arkadiusz Andrejkow. CICHY MEMORIAŁ czyli Street Art na stodołach
- Sztuka w dobie sztucznej inteligencji: Quantum Memories by Refik Anadol na NGV Triennial
- Wystawa „Gaudí: the Architect of the imaginary” w Carrières de Lumières
- NArchitekTURA wyróżniona w konkursie SAW za projekt wystawy 'Wyspiański' w MNK
- Najnowsza premiera Krystiana Lady już w styczniu w niemieckim Teatrze Narodowym w Mannheim
- Instalacja Jihan Zencirli aka Geronimo x Cameron Design House na London Design Festival
polecane artykuły
na każdy temat

Rzeźby i instalacje Chen Zhen w mediolańskim Pirelli HangarBicocca
Od 15 października 2020 do 21 lutego 2021 Pirelli HangarBicocca prezentuje "Short-Circuits" - retrospektywną wystawę, której kuratorem jest Vicente Todolí - poświęconą Chen Zhen, jednej z czołowych postaci sztuki współczesnej. Artysta, prezentowany przez najważniejsze muzea świata, zdołał wypełnić lukę między sztuką Wschodu i Zachodu dziełami o wielkim wpływie wizualnym. Jego rzeźby i instalacje na wielką skalę antycypowały dzisiejsze zawiłości społeczno-polityczne, podejmując takie tematy jak globalizacja i konsumpcjonizm i ich związek z tradycją.
Wystawa „Short-Circuits”, wciągająca eksploracja złożonych poszukiwań artystycznych Chen Zhen, łączy po raz pierwszy niektóre z najważniejszych prac artysty z lat 1991-2000 w przestrzeniach Navate i Cubo w mediolańskim Pirelli HangarBicocca (15.10.2020 – 21.02.2021). Kuratorem wystawy jest Vicente Todolí - dyrektor artystyczny fundacji Pirelli HangarBicocca.
Chen Zhen (Szanghaj, 1955 - Paryż, 2000) rozwijał swoją sztukę od późnych lat 70. Urodzony i wychowany w Szanghaju, w okresie dorastania przeżył rewolucję kulturalną w Chinach, a w 1986 przeniósł się do Paryża. Początkowo zorientowany na malarstwo, stopniowo zwracała się w kierunku tworzenia instalacji (pierwszą stworzył w 1989 roku). W nich połączył przedmioty codziennego użytku, takie jak łóżka, krzesła i stoły, zestawiając je w kompozycje odrywające je od ich pierwotnych funkcji i nadając im wymiar metaforyczny.
Sztuka Chen Zhen paradygmatycznie odzwierciedla jego pragnienie znalezienia wizualnej syntezy, która integruje estetyczny wymiar jego ojczyzny z miejscami, z którymi się zetknął w ciągłej, płynnej wymianie między myślą Wschodu i Zachodu.
Tytuł wystawy - „Short-Circuits” - został zainspirowany metodą twórczą artysty, którą nazwał „zjawiskiem zwarcia”, czyli ujawnieniem ukrytego znaczenia dzieła sztuki, gdy zostaje ono wyjęte z pierwotnego otoczenia. Proces ten skłonił Chen Zhen do refleksji nad koncepcją wzbogacenia symbolicznego i kulturowego jako środka twórczości artystycznej.
Odzwierciedla to idea wystawy, tworząc oryginalne interakcje między prezentowanymi pracami, a także rzucając światło na liczne wzajemne odniesienia i powiązania pojawiające się w pracach artysty, tworząc otwarty dialog na szereg tematów: globalizacji i konsumpcjonizmu, przezwyciężenie hegemonii zachodnich wartości i połączenie różnych kultur.
Chen Zhen
"Six Roots Enfance / Garçon – Childhood / Boy" (2000)
Pirelli HangarBicocca-Milan 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan, Photo Lorenzo Palmieri
Chen Zhen
„Short-Circuits” 2000, widok na instalację
Pirelli HangarBicocca-Milan 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan, Photo Lorenzo Palmieri
Chen Zhen
„Short-Circuits” 2000, widok na instalację
Pirelli HangarBicocca-Milan 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan, Photo Lorenzo Palmieri
Chen Zhen
"Jardin-Lavoir" (2000)
Pirelli HangarBicocca-Milan 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan, Photo: Lorenzo Palmieri
Chen Zhen
"Jardin-Lavoir" (2000)
Pirelli HangarBicocca-Milan 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan, Photo: Lorenzo Palmieri
Chen Zhen
"Jardin-Lavoir" (2000)
Pirelli HangarBicocca-Milan 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan, Photo: Lorenzo Palmieri
Chen Zhen
"Round Table" (1995)
Pirelli HangarBicocca-Milan 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan, Photo: Lorenzo Palmieri
Chen Zhen
„Short-Circuits” 2000, widok na instalację
Pirelli HangarBicocca-Milan 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan, Photo Lorenzo Palmieri
Chen Zhen
"Daily Incantations"
230 × 700 × 350 cm
Pirelli HangarBicocca-Milan 2020
foto: Lorenzo Palmieri Courtesy Pirelli HangarBicocca, Milan
Chen Zhen
„Short-Circuits” 2000, widok na instalację
Pirelli HangarBicocca-Milan 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan, Photo Lorenzo Palmieri
Chen Zhen
„Short-Circuits” 2000, widok na instalację
Pirelli HangarBicocca-Milan 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan, Photo Lorenzo Palmieri
Chen Zhen
"Obsession de longévité " (1995)
Pirelli HangarBicocca-Milan, 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan, Photo: Agostino Osio
Chen Zhen
"Obsession de longévité " (1995)
Pirelli HangarBicocca-Milan, 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan, Photo: Agostino Osio
Najbardziej znaczące wystawy indywidualne Chen Zhen: Rockbund Art Museum w Szanghaju (2015); Musée Guimet, Paryż (2010); Mart - Museo di arte moderna e contemporanea di Trento and Rovereto (2008); Kunsthalle Wien (2007); Palais de Tokyo w Paryżu (2003–2004); Padiglione d’Arte Contemporanea (PAC), Mediolan i MoMA PS1, Nowy Jork (2003); Serpentine Gallery, Londyn (2001); GAM - Galleria Civica d’Arte Moderna e Contemporanea, Turyn (2000); Muzeum Sztuki Współczesnej w Zagrzebiu (2000); Cimaise & Portique, Albi (2000); Muzeum Sztuki w Tel Awiwie (1998); The New Museum of Contemporary Art, Nowy Jork (1994); Le Magasin, Grenoble (1992).
Prace Chen Zhen pokazywane były na wielu wystawach zbiorowych w najbardziej prestiżowych instytucjach, m.in. Solomon R. Guggenheim w Nowym Jorku (2017-18); Centrum Sztuki Współczesnej Ullens w Pekinie (2007-08); Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Paryż (2000–2001); Witte de With Centre for Contemporary Art, Rotterdam (1994); Grand Palais w Paryżu (1988). Artysta brał także udział w 4. Biennale w Lyonie, 2. Biennale w Gwangju (1997); kilka edycji Biennale w Wenecji (2009, 2007, 1999); Trzecie Triennale Sztuki Współczesnej Azji i Pacyfiku, Brisbane (1999-2000).
Chen Zhen, Jue Chang
"Dancing Body – Drumming Mind (The Last Song)" (2000"
Pirelli HangarBicocca-Milan, 2020, PINAULT COLLECTION
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan, Photo: Agostino Osio
Chen Zhen, Jue Chang
"Dancing Body – Drumming Mind (The Last Song)" (2000)
Pirelli HangarBicocca-Milan, 2020, PINAULT COLLECTION
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan, Photo: Agostino Osio
Chen Zhen
"The Voice of Migrators" (1995)
Pirelli HangarBicocca-Milan2020, PINAULT COLLECTION
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan Photo: Agostino Osio
Chen Zhen
"Six Roots Enfance / Garçon – Childhood / Boy" (2000)
Pirelli HangarBicocca-Milan, 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan and GALLERIA CONTINUA, Photo: Agostino Osio
Chen Zhen
"Six Roots Enfance / Garçon – Childhood / Boy" (2000)
Pirelli HangarBicocca-Milan, 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan and GALLERIA CONTINUA, Photo: Agostino Osio
Chen Zhen
"Round Table" (1995)
Pirelli HangarBicocca-Milan, 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan, Photo: Agostino Osio
Chen Zhen
"Purification Room" (2000-2015)
850 × 1100 × 450 cm
Pirelli HangarBicocca-Milan, 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan, and GALLERIA CONTINUA, Photo: Agostino Osio
Chen Zhen
"Purification Room" (2000-2015)
850 × 1100 × 450 cm
Pirelli HangarBicocca-Milan, 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan, and GALLERIA CONTINUA, Photo: Agostino Osio
Chen Zhen
"Le Rite suspendu / mouillé" (1991)
Pirelli HangarBicocca-Milan, 2020
© ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan and de Sarthe Gallery-Hong Kong, Photo: Agostino Osio
Chen Zhen
"Fu Dao/Fu Dao, Upside-Down Buddha/Arrival at Good Fortune" (1997)
Guggenheim Museum-NY 2000
© materiały prasowe ADAGP Paris, Courtesy Pirelli HangarBicocca-Milan
__________________
INFO
Wystawa: “Short-circuits” Chen Zhen
Kurator: Vicente Todolí - dyrektor artystyczny fundacji Pirelli HangarBicocca
Termin: 15 październik 2020 - 21 luty 2021
Miejsce: Pirelli HangarBicocca / Via Chiese 2 / Mediolan / Włochy
__________________
Pirelli HangarBicocca
Pirelli HangarBicocca to założona w 2004 roku fundacja non-profit, która przekształciła dawny zakład przemysłowy w Mediolanie w instytucję zajmującą się produkcją i promocją sztuki współczesnej. To dynamiczne centrum eksperymentów i odkryć zajmuje 15 000 metrów kwadratowych, co czyni go jedną z największych przestrzeni wystawienniczych w Europie. Każdego roku prezentuje główne wystawy indywidualne włoskich i międzynarodowych artystów, a każdy projekt jest pomyślany tak, aby był ściśle powiązany z architekturą kompleksu i dogłębnie eksplorowany poprzez kalendarz równoległych wydarzeń. Wstęp do tej przestrzeni i na pokazy jest bezpłatny.
Kompleks, w którym niegdyś mieściła się fabryka lokomotyw, obejmuje obszar usług publicznych i działalności edukacyjnej oraz trzy przestrzenie wystawowe, których oryginalne cechy architektoniczne XX wieku zostały wyraźnie widoczne: Shed, Navate i Cubo. Oprócz programu wystaw i wydarzeń kulturalnych w Pirelli HangarBicocca na stałe mieści się również jedno z najważniejszych dzieł Anselma Kiefera, Siedem Niebiańskich Pałaców 2004–2015, zamówione na otwarcie Pirelli HangarBicocca.
Dyrektorem artystycznym fundacji Pirelli HangarBicocca od 2013 roku jest Vicente Todolí.
+ Pirelli HangarBicocca website
opracowanie: Exspace.pl
źródło: materiały prasowe Pirelli HangarBicocca
Inne artykuły z kategorii INSTALLATION
-
Arkadiusz Andrejkow. CICHY MEMORIAŁ czyli Street Art na stodołach
-
Sztuka w dobie sztucznej inteligencji: Quantum Memories by Refik Anadol na NGV Triennial
-
Wystawa „Gaudí: the Architect of the imaginary” w Carrières de Lumières
-
NArchitekTURA wyróżniona w konkursie SAW za projekt wystawy 'Wyspiański' w MNK
-
Najnowsza premiera Krystiana Lady już w styczniu w niemieckim Teatrze Narodowym w Mannheim
-
Instalacja Jihan Zencirli aka Geronimo x Cameron Design House na London Design Festival