Wizytówki

Reklama

wszystkie artykuły z działu >> ART
10 grudnia 2020
wszystkie artykuły z działu >> ART

Piotr Płoski prezentuje swoją kolekcję Ikon Designu w Elektrowni Powiśle. Imponujące zbiory!

NEWS-EXSPACE

Czy można wyprofilować sklejkę tak, by oparcie fotela przypominało postawiony na sztorc kołnierz? Jak wygląda projekt siedzisk, który oczarował Jeana Paula Gaultiera do tego stopnia, że u anonimowego designera postanowił zamówić parę egzemplarzy? Czy to zbieg okoliczności, że w latach 50. XX w. w Polsce i Stanach Zjednoczonych narodziły się dwie ikony: Wire Chair Charlesa i Ray Eamsów i GRID55 Czesława Knothe wykonane ze stalowej siatki? W Elektrowni Powiśle otwiera się wystawa, po obejrzeniu której nie tylko dowiecie się wiele o polskim i światowym wzornictwie, ale zamarzycie, by przemeblować własne domy.

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

Wire Chair Charlesa i Ray Eamsów (pierwszy od prawej) wszystkie zdjęcia Celestyna Król

Śmieje się, że kiedy jego znajomi umawiają się na imprezę, często mówią: „Chodźmy do Piotrka, do muzeum”. Jednak muzealny jest jedynie rozmach, z jakim Piotr Płoski podchodzi do swojej kolekcji. Na co dzień żyje w towarzystwie skarbów wyszukanych na specjalistycznych aukcjach, w galeriach i concept store’ach, przywiezionych z zagranicznych podróży. Używa ich z pietyzmem, a kiedy przez przypadek (lub kota) coś się zniszczy - z szacunkiem konserwuje. Tak było z wiekowym fotelem Timelife Chair Eamsów, którego spękaną, skórzaną tapicerkę w słoniowym kolorze zdjął, by następnie, naklejoną na nową, ponownie zainstalować na konstrukcji, chcąc zachować spatynowany charakter materiału, a jednocześnie wyeliminować dalsze rozdarcia i ubytki.

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

Timelife Chair Charles i Ray Eames

Charles i Ray Eames zaprojektowali fotele zwane Eames Executive w 1960 r., by zwieńczyć projekt lobby budynku Time-Life w Nowym Jorku. Dlatego niektórzy nazywają je krzesłami Time-Life. Zostały opracowane, aby zaspokoić potrzebę wygodnego krzesła, które było mniejsze niż fotel Eames. Z projektem Eames Executive Chair związana jest też ciekawa anegdota. W 1972 r. wielki mistrz szachowy Bobby Fischer zażyczył sobie, by mógł rozgrywać partie szachowe w czasie Mistrzostw Świata w szachcach rozgrywanych w Reykjaviku (Islandia) właśnie w tym fotelu. Argumentował, że właśnie to siedzisko pozwala mu się dobrze skoncentrować. Gdy jego przeiwnik – Boris Spaasky, zobaczył fotel Time-Life, odmówił gry do czasu, gdy sprowadzono egzemplarz fotela również dla niego.

Wszystko zaczęło się od wakacji w Sopocie. Piotrowi, wówczas nastolatkowi, spodobała się nietypowa witryna, na której wyeksponowano przeskalowany fotel. Po latach historia zatoczyła koło. Pierwszą pracę na studiach dostał właśnie u Febrü, producenta mebla, który tak go zachwycił. Potem była przygoda z pracą dla skandynawskich marek meblowych i galerii ZOOM, a wreszcie trafił do kultowej Vitry. Jej właściciel ma największą kolekcję klasyków designu na świecie, liczącą ponad 6 tysięcy siedzisk i to właśnie Vitra Design Museum przyczyniła się do stworzenia jego własnej kolekcji vintage. Właśnie teraz, kiedy wszyscy przeformatowują swoje myślenie, stawiają na rzeczy jakościowe i ponadczasowe, szukają wartości w niepewnym świecie, postanowił pokazać zbiór nie tylko przyjaciołom, ale udostępnić go publicznie.

Kluczem do wystawy jest fenomen fotela. Dlaczego? Piotr Płoski uważa, że to papierek lakmusowy projektowego talentu; obiekt-wyzwanie, w którym trzeba pogodzić funkcję i formę. Na ekspozycji znalazło się ich kilkadziesiąt - od 100-letniego fotela dentystycznego, przez sztandarowe projekty kolejnych dekad po - przyszłą ikonę jak uważa kurator - Moroso Fjord Chair Patricii Urquioli z lat 90-tych.

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

Moją największą ambicją jest pokazanie publiczności nurtów, które krążyły i w polskim i światowym wzornictwie oraz tego, że były to dwa zasilające się, przenikające obiegi, nie światy równoległe, odcięte raz na zawsze żelazną kurtyną. Jako jeden z tropów podsuwam widzom „ścieżkę surowców” - sklejki, siatki drucianej, tworzyw sztucznych. Sklejka pojawia się w wydaniu Jeana Prouvé (Anthony Chair), Timo Saarnio (Intimo Chair) czy Eamsów (Playwood Chair); siatka - Czesława Knothe (GRID55), Henryka Sztaby, Warrena Platnera albo Russela Wooarda, tworzywa - jako ulubiony materiał Romana Modzelewskiego (RM), Sergio Mazzy (Toga Chair), Yrjö Kukkapuro (Karusseli Chair, Saturnus Sofa) czy Gaetano Pesce (Up Chair). Część wystawy zaaranżowałem nietypowo, w scenki przypominające domowe wnętrza. Raz dobrałem meble ze względu na skandynawskie pochodzenie - szlachetne Duńczyki i wzory z Finlandii, innym razem z uwagi na bliskość myśli techniczno-projektowej; jest też scena black&white&chrome, ale mamy też osobną część poświęconą polskim gwiazdom, prototypom i jednostkowym wzorom. Wszystkie udowadniają, że meble różnych dekad i różnej proweniencji (domowe i biurowe) wspaniale ze sobą „rozmawiają”. Chciałbym odwiedzających zainspirować do takich eksperymentów. - mówi Piotr Płonka, kurator wystawy i właściciel kolekcji.

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

Cyclop (260X120X85cm rusted steel) Oskar Zięta, Zieta Studio

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

baza_firm_pracownie_projektowe_exspace

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

stary light box  "Warszawa Centralna", 70’s

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

BAZA_FIRM_ARCHITEKTURA_EXSPACE-

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

na ścianie Heat Collection Rondo Mirror, PLOPP (pierwszy od lewej) Oskar Zięta, Zieta Studio

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

makieta Instalacji NAWA, Oskar Zięta, Zieta Studio

BAZA_FIRM_wyposazenie_wnetrz_EXSPACE

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

Fotel RM58, 1958. Projekt: Roman Modzelewski, 1958

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

Całość ekspozycji uzupełniają genialne lampy m.in. Ingo Mauera czy Mario Botty, stoliki kawowe m.in. Paolo Pivy, obrazy Tomka Barana oraz materiały edukacyjne (katalogi, miniatury).

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

Majstersztyki_kolekcja_Piotr_Płoski_smallna_exspace

INFO

Kurator: Piotr Płoski, smallna

Miejsce: Elektrownia Powiśle

Wystawa będzie czynna do 31 stycznia w godz. 16-20

Wstęp wolny

PARTNERZY: Galeria Le Guern, VZÓR, Zięta, LUMINITY, RISK Made In Warsaw, ZOOM, Krajowa Izba Gospodarcza

Zdjęcia: Celestyna Król

Instagram wystawy: @smallna_vintage_gallery

____________________

Piotr Płoski: kolekcjoner wzornictwa vintage, projektant, właściciel interdyscyplinarnego studia smallna, w którym realizuje projekty wnętrz, domów, wehikułów, instalacji świetlnych. Nagrodzony prestiżową A’Design Award za projekt butiku do góry nogami marki Risk. Made in Warsaw i mobilny pop up shop: Risky Trailer oraz NoWINA wine bar.

marketing_wystawienniczy_exspace

wizytówki

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.

Reklamy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.