Reklama

wszystkie artykuły z działu >> ROZMOWY
20 kwietnia 2013
wszystkie artykuły z działu >> ROZMOWY

Rozmowa z Iwoną Paczuską - menedżer ds. Marketingu i PR firmy Ro-Ma.


Wywiad z Iwoną Paczuską - menedżer ds. Marketingu i PR firmy Ro-Ma Zakłady Narzędzi Skrawających Sp. z o.o.


Exspace: Skąd pomysł na nowy design stoiska Drema 2013? Czy wiąże się on z oferta Państwa firmy?

I.P.: Pomysł na nowy design stoiska na targach DREMA w Poznaniu zrodził się … niespodziewanie. Pracowaliśmy właśnie nad wprowadzeniem nowego produktu do naszej oferty, którego premiera była planowana właśnie na targach DREMA. Oczywistym było więc, że stoisko ma promować ten nowy produkt, szczególnie, że w naszej branży nowość produktowa to nieczęste zjawisko. Tym razem wprowadzaliśmy do oferty zupełnie odrębną grupę produktową – piły taśmowe bimetalowe. Planowaliśmy premierę piły bimetalowej do drewna Black Säge o wymiarze 34x0,9.


… wszystko zaczęło się chyba od wyjściowego pomysłu z filmem i „masakrą piłą mechaniczną” Pana Piotra Bajraszewskiego (firma PAB, Wrocław, wykonawca stoiska), z którym współpracujemy od wielu lat. Dalszy ciąg to była już wspólna kreacja i dzielenie się pomysłami pomiędzy nami, Panem Piotrem i świetnym grafikiem Tomaszem Jakubowskim ze studia projektów graficznych KREATHORNIA z Siedlec. Postanowiliśmy, że będzie filmowo. Zrodził się kolejny pomysł – promocja piły Black Säge w formie plakatu filmowego. Pan Tomasz stworzył plakat o zabarwieniu horrorystycznym filmu wyprodukowanego przez SŁUPECKI & SŁUPECKI ENTERTAIMENT AND RO-MA 2013. Plakat i jego hasła SHARP, FAST and DARK stanowiły część z grafiki na stoisku. Reszta grafiki to komiks opowiadający historię wprowadzania nowego produktu. Komiks stworzył Pan Piotr Bajraszewski, a historia brzmi następująco: „"Jest zimna deszczowa noc. Do miasta przybywa nowy gracz. Nikt nie wie jakie ma zamiary, ale skoro tu przybył to musi być twardy zawodnik. Na efekty nie trzeba było długo czekać..." I tak wygląda historia powstania designu naszego stoiska na targach DREMA 2013.

Podsumowując celem stoiska było promowanie naszego nowego produktu i on był motywem przewodnim. Zdecydowaliśmy się na promocję „ostrą” - tak jak nasze piły;-), w końcu hasłem Ro-Ma jest „born to be sharp”. Promocja Black Säge może zaskakiwać, budzić wątpliwości, ale zdecydowanie przyciąga uwagę. Komentarze przedtargowe i obserwowane reakcje odwiedzających targi DREMA potwierdzają zauważalność takiej formy promocji. Myślę, że nasza otwartość i poczucie humoru w połączeniu z kreatywnością ludzi, z którymi współpracuję, pozwalają nam tworzyć ciekawe projekty. I za to dziękuję kreatorom, że Ro-Ma wyróżnia się z często w naszej branży sztampowego tłumu.

Zaprezentowana na targach DREMA forma promocji Black Säge to oczywiście tylko część z działań marketingowych podjętych w związku z wprowadzaniem nowego produktu. Wszelkie inne podjęte działania są zgodne z zaprezentowaną konwencją. W licznych magazynach branżowych w różnych krajach ukazał się nasz horrorystyczny plakat Black Säge. Desing stoiska dremowskiego jest naszym motywem przewodnim na bieżący rok. Ro-Ma wystąpi w tej odsłonie na kilku imprezach zagranicznych, najbliższa to hanowerskie targi LIGNA.

Exspace: Proszę opisać, co Państwu przyświecało przy realizacji stoiska DREMA 2012. Kto wpadł na pomysł Państwa stoiska?

 
I.P.: Nasze stoisko na targach DREMA było inspirowane tematyką EURO’2012.

Zbliżające się mistrzostwa Europy w piłce nożnej już ubiegłej jesieni zrodziły w nas pewną nieszablonową myśl. Na jednych z lokalnych targów podczas luźnych rozmów z zaprzyjaźnioną firmą z branży wpadliśmy na pomysł wykorzystania tej popularnej tematyki.

Pomysł był dość luźny – wspólne stoisko, boisko, dwie połowy, dwie drużyny. To co go wyróżniało - to przede wszystkim wspólne stoisko dla dwóch firm. Taki był początek inspiracji. Dokonaliśmy wówczas zmian w rezerwacjach powierzchni, aby móc zrealizować założenia wstępne naszego planu. Jednak czas pokazał, że pomysł wcale nie jest łatwy do zrealizowania. 

Ogłosiliśmy konkurs na projekt stoiska. Wówczas w naszych głowach mieliśmy dopiero zarys tego czego oczekiwaliśmy. Spłynęły różnorodne oferty, jednakże wciąż nie do końca oferujące to coś czego szukaliśmy. Projekty były bardzo różnorodne. Oczekiwaliśmy czegoś, co będzie eleganckie, czyste, proste i niepowtarzalne. Temat mistrzostw, jako inspiracji, powodował, że zbyt wiele projektów było przygotowanych typowo sportowo, bardzo kolorowo. Takie rozwiązania podobały nam się, ale były to rozwiązania na jednodniowy event, nastawiony na zabawę z tematyką przewodnią. Targi to cztery dni, pełne spotkań z naszymi klientami, czasem to jedyna okazja do rozmowy face to face. Potrzebowaliśmy miejsca do spokojnych rozmów ze zwiedzającymi, 

spójnego z dotychczasowym wizerunkiem obydwu firm. W efekcie zadanie nie okazało się łatwe. Przeanalizowaliśmy ponownie nasze potrzeby, ustaliliśmy czynniki dla nas najbardziej istotne. Interesowało nas proste, przestrzenne stoisko, z elementami subtelnie nawiązującymi do tematu EURO 2012. Przystąpiliśmy więc do dalszych prac nad projektem stoiska z firmą, która od lat  realizuje dla nas poznańskie targi DREMA. Dostarczono nam wiele wstępnych projektów, spośród których właśnie ten zrealizowany wywołał nasze największe zainteresowanie. Wspólnie dopracowaliśmy szczegóły i osiągnęliśmy zauważalny efekt. Uzyskaliśmy przestrzenne stoisko, wspólne dla dwóch firm, z jednym zapleczem. Siatka boiska piłkarskiego i zastosowanie dwóch uzupełniających kolorów ułatwiła jasne wytyczenie powierzchni dla obydwu firm. Stoisko było zgodne z oczekiwanym poziomem elegancji, przestrzenne, czyste kolorystycznie. Kopuła stadionu i wykorzystane elementy piłek subtelnie nawiązywały do tematyki EURO 2012. 


Exspace: Proszę o opisanie idei wcześniejszych Państwa stoisk. 

I.P.: Wystawiliśmy się dotychczas na wielu imprezach targowych. W kraju targami przewodnimi jest poznańska DREMA, natomiast poza granicami mieliśmy okazję wystawiać się na targach w wielu krajach. Nasze wcześniejsze inspiracje rodziły się na bieżąco, pod wpływem dokonywanych w firmie i branży zmian. Jednakże swój początek miały wraz ze znacznymi zmianami w firmie, budowano nową siedzibę firmy, planowano ogromny rozwój parku maszynowego i możliwości produkcyjnych. 

W roku 2005 rozpoczęłam pracę w Ro-Ma Zakłady Narzędzi Skrawających Sp. z o.o., wówczas rozpoczęliśmy proces zmian wizerunkowych w firmie. Podjęliśmy pracę nad tworzeniem nowego spójnego wizerunku firmy. W roku 2007 przenieśliśmy się z Warszawy do dziesięciokrotnie większej siedziby do Siestrzeni, wyposażonej w nowoczesne ciągi maszyn. Wówczas była to jedna z najnowocześniejszych fabryk we wschodnio-środkowej Europie. Nowoczesność siedziby, poszerzenie oferty, to były dodatkowe atuty w budowaniu nowoczesnego wizerunku firmy. Istotne było to, iż proces zmiany wizerunku rozpoczęliśmy dużo wcześniej, dokonane zmiany lokalno-produkcyjne wpłynęły na umocnienie wizerunku firmy i podkreślenie pozycji marki Ro-Ma. Oczywiście proces budowania wizerunku jest to proces nieustanny, trwa cały czas. Targi są natomiast jednym z czynników kształtujących ten wizerunek. Należy pamiętać o elementach przewodnich i spójności wszystkich szczegółów, aby umacniać pozycję marki. Jest więc klika elementów, które nam zawsze przyświecają, nie decydujemy się na dowolną różnorodność, gdyż to mogłoby zaburzyć nasze wieloletnie prace. Możliwe, że z czasem wykorzystamy te nasze bardziej szalone, i zapewne zaskakujące pomysły. Pamiętajmy jednak, iż ekspozycje targowe muszą uwzględniać sam charakter branży, przekroczenie pewnych granic może być różnie odbierane przez środowisko branżowe. Dla nas istotne jest, aby sam desing targowy był spójny z całą resztą tworzącą wizerunek marki Ro-Ma, a to przecież niezliczona ilość elementów…

W zakresie idei naszych stoisk, w nas zradzały się wstępne koncepcje, pomysły, resztę wykonywały firmy projektujące i zabudowujące. Od kilku lat współpracujemy w tej tematyce głównie z wrocławską firmą „PAB - EXHIBITIONS FAIR ADVERTISING”, która dostarcza nam wielu ciekawych pomysłów. Staramy się też utrzymywać pewne motywy/elementy przewodnie na wszystkich targach w danym roku.

Poza samą stroną wizualną nasze stoiska były wykorzystywane także jako miejsce eventów, służące budowaniu wizerunku naszej firmy. I tak dla przykładu, w latach 2007 i 2008, czyli w czasie przed samą zmianą siedziby firmy, organizowaliśmy na poznańskich targach DREMA konkurs „Miło piłą…”. Był to element kształtowania pozycji firmy na rynku.

Exspace: Ten wywiad ukaże się na nowym portalu dla projektantów wystaw, designerów  i wystawców. Takie miejsca w sieci mają sens? Wzajemne doświadczanie siebie jest inspirujące…?


I.P.: Takie miejsca w sieci pobudzają i mobilizują do lepszej pracy. To, iż są inspirujące nie budzi żadnych wątpliwości. Zebranie w jednym miejscu ciekawych ekspozycji, pokazanie możliwości, to skłania do czegoś więcej, do szukania jeszcze lepszych rozwiązań… Warto tworzyć takie miejsca, gdzie wzajemna wymiana doświadczeń pobudza kreatywność...

Exspace: Czy można zrobić inspirujące stoisko?

I.P.: Oczywiście, stoisko to swego rodzaju sposób wyrażenia firmy. To element tworzący wizerunek, może wyrażać wiele, może być inspiracją. W zależności od imprezy różnie wyglądają ekspozycje targowe. Zdarzają się sytuacje gdy wszystkie wydają się robione jedną ręką. Jednak na każdych targach można spotkać ciekawe rozwiązania. To one dostarczają oglądającym impulsów, rodzą natchnienie, pomysły, podsuwają myśli. Poza wrażeniami estetycznymi, które dodają smaku codziennemu życiu, uwalniają też moc kreacji. Rodzą się wówczas różne inspiracje.

Exspace: Co to znaczy wg Państwa „świeże podejście do tematu ekspozycji targowej”?

I.P.: Świeże podejście do tematyki targowej – najprościej jest odpowiedzieć czym nie jest. Na pewno nie są nimi stałe ekspozycje, czy stosika wzorowane na poprzednich. Często spotykam się z ofertami firm projektujących stoiska, których propozycje są odwzorowaniem czegoś, co już mieliśmy. To zaskakujące, bo wydaje się, iż nowa firma, z którą jeszcze nie współpracowaliśmy powinna zaproponować coś własnego, świeżego.

Świeże podejście do ekspozycji targowej to dla mnie traktowanie targów jak pełnowymiarowego, całościowego eventu, w którym wszystko powinno tworzyć spójny przekaz. Trzeba wciąż szukać nowych inspiracji w ramach promowanego wizerunku firmy. Wymaga to jednoczesnego mieszczenia się w pewnych granicach, i ich przekraczania. Warto określić kilka cech głównych, przewodnich, które określają istotę tego, czego oczekujemy. Dobrze też wybierać tematy przewodnie. Zarówno te firmowe, na których promowaniu nam aktualnie zależy – jeśli takowe mamy, ale także te społeczne, które mogą służyć większemu zainteresowaniu, pozytywnym skojarzeniom. Można też bawić się stoiskiem, jego elementami i wydarzeniami, które mają miejsce na jego powierzchni. Świeżość to szerokie pojęcie, możliwości jest wiele. Unikamy sztampowości, wykorzystujemy możliwości, dzięki czemu zwracamy na siebie uwagę. Na targach właśnie o uwagę przecież chodzi…

Exspace: Mamy dobrą tradycję wystawienniczą w Polsce. Chcemy o tym również pisać na naszym portalu. Jedna ze sław polskiego wystawiennictwa architekt, grafik, plakacista i scenograf - Stanisław Zamecznik - powiedział "Wnętrza wystawiennicze stają się laboratorium dla doświadczeń. Tu można mniej szanować reguły i za to bawić się oszukiwaniem systemu (...). Badać napięcia istniejące w przestrzeni miedzy formami i ustawiać je w układy odbierane w czasie". Chciałaby Pani coś dodać do tej - wg redakcji exspace.pl - bardzo trafnej myśli?

I.P.: Myśl bardzo trafna. Rzeczywiście, targi pozwalają na pewien większy luz, na zabawę formą. Tutaj dozwolone jest przekraczanie granic, testowanie gdzie one się znajdują. Można pozwolić sobie na dużo więcej niż w codziennym kształtowaniu wizerunku firmy. Zaskoczenie innych jest tu elementem odbieranym najczęściej pozytywnie.

Exspace: Co Państwa inspiruje przy przygotowywaniu kolejnych Państwa koncepcji ekspozycji targowych?

I.P.: Inspiruje nas świat, to co nas otacza, to czego doświadczamy. Pomysł czasem rodzi się zupełnie przypadkiem, w nieoczekiwanych okolicznościach. Czasem jest jeszcze zbyt szalony, aby go zrealizować. Wówczas czerpiemy z niego tyle ile można. Zdarza się też, że trafia na półkę, a zostajemy zaskoczeni lepszym pomysłem przez firmę projektującą ekspozycję. Zawsze poszukujemy czegoś nowego, świeższego, dotąd, aż osiągniemy zadowalający nas efekt. W tych kwestiach bardzo dobrze współpracuje nam się z wymienioną wcześniej firmą „PAB - EXHIBITIONS FAIR ADVERTISING” z Wrocławia. To ludzie pełni pomysłów, inspiracji, cierpliwi, którzy wraz z nami poszukują nowych rozwiązań. Udaje im się zgodnie z ich hasłem przewodnim wydobywać nas z cienia…

Exspace: Co jest dla Państwa szablonowym/nieszablonowym rozwiązaniem jeżeli chodzi o design stoiska?

I.P.: Szablonowe rozwiązania to stosowane czasem ekspozycje stałe, wciąż te same co roku. To także powtarzające się schematy, gdy patrząc po hali targowej nic nie przyciąga specjalnie naszego wzroku. Zasadniczo niby inne te stoiska, ale niczym szczególnym nie eksponują, te same bryły, te same formy, nie wyróżniające się spośród innych. Organizując konkursy na projekty stoiska, często się z taką właśnie szablonowością spotykam. Otrzymuję projekty odwzorowane na naszych poprzednich ekspozycjach. Nie tego szukam organizując konkurs – oczekuję świeżości, uczucia zaskoczenia. To jest dla mnie właśnie nieszablonowe stoisko – projekt, który mnie zaskoczy, wzbudzi moje zainteresowanie. Przede wszystkim nieszablonowość to wyróżnienie się z tłumu, a przy dużych targach, tym samym dużej ilości firm i ich ekspozycji wcale nie łatwy to do osiągnięcia efekt. Nieszablonowość dla każdego będzie trochę inaczej wyglądała, każdy ma własne standardy. Należy przyjąć jakieś normy, jak i po co chcemy się wyróżniać. Ważnym jest ustalenie pożądanych efektów i szukanie najlepszych rozwiązań na ich osiągnięcie. Kiczowatość  też może być nieszablonowa, ważne czemu ma służyć. Przy ustalaniu priorytetów oczekiwanej nieszablonowości warto więc określić sobie wytyczne i przyszłe pożądane efekty.

Exspace: Czy portal który ma na celu min: docenianie nieszablonowych rozwiązań wystawienniczych, prezentacje naszej naprawdę „dobrej” historii wystawiennictwa ma sens ?

I.P.: Osobiście uważam, że jak najbardziej. Cieszy mnie bardzo, że ktoś zajął się tym tematem. Dotychczas wydaje mi się, iż był on raczej pomijany. Ekspozycje targowe to forma sztuki, wyrażenia firmy. Wcale nie łatwa to sztuka, tym bardziej warto ją promować. Mam nadzieję, że portal ten dostarczy innym inspiracji. Pokaże, że stoisko targowe to nie tylko miejsce do pokazania produktu, do rozmowy, czy wypicia kawy. ale przede wszystkim sposób na wyrażenie firmy, kształtowanie marki. Mam nadzieję, że portal pozwoli też wyróżnić się tym wszystkim zdolnym projektantom, którzy te ekspozycje przygotowują i firmom je realizującym.

Exspace: Jesteśmy przekonani, że Pani wypowiedzi będą z uwagą czytane przez innych wystawców i designerów, którym portal jest dedykowany. Bardzo dziękujemy za wiele pięknych zdań. Będziemy z niecierpliwością czekać na kolejne Państwa realizacje. 

...................

Ro-Ma Zakłady Narzędzi Skrawających Sp. z o.o. to wiodący producent pił do drewna w Polsce. Od 39 lat dostarcza Klientom produkty najwyższej jakości. Specjalizuje się w produkcji pił do drewna: taśmowych, stolarskich, szerokich tartacznych, trakowych i tarczowych.  W swej ofercie ma też wiele usług. Podwarszawska Spółka to firma prężnie i nieustannie się rozwijająca, produkcja  narzędzi odbywa się w najnowocześniejszej fabryce w Europie Środkowo-Wschodniej, firma dysponuje nowoczesnym parkiem maszynowym.


Redakcja

exspace.pl | BEYOND FAIR DESIGN
                     Zaistniejesz. Naparwdę.




wizytówki

Komentarze:

loading
nie potrzeba 200mkw, żeby się pokazać, jak się ma pomysł - tu pomogli specjaliści, i to jest klucz, współpraca
skomentowany przez    jurek    23 kwiecień 2013, 21:47 obserwuj post
wspaniały przekrój przez historię wystawiennictwa 11 lat - ostatnie stoisko BRAWO!
skomentowany przez    Andrzej    23 kwiecień 2013, 21:46 obserwuj post
fajny tekścik, że pierwszy lat od lat Pani Iwona mówi o czym innym, niż produkt
skomentowany przez    Justyna    25 marzec 2013, 09:33 obserwuj post
ciekawa jestem co będzie inspiracją do wystąpienia targowego na Drema 2013 w kwietniu
skomentowany przez    anka    25 marzec 2013, 09:32 obserwuj post
niesamowite pokazanie ewolucji stoisk
skomentowany przez    andrzej    25 marzec 2013, 09:31 obserwuj post
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.