wszystkie artykuły z działu >> WYDARZENIA
16 listopada 2013
wszystkie artykuły z działu >> WYDARZENIA

Co to jest EXPO?

Expo organizowane jest cyklicznie, prezentując dorobek kulturowy, naukowy i techniczny narodów świata. Mało kto już pamięta, że pierwsza wystawa otwarta została w 1751 roku w Londynie, utworzona przez Międzynarodowe Biuro Wystaw Światowych (BIE). BIE powstało w wyniku umowy międzynarodowej ratyfikowanej przez większość państw Ligii Narodów.

Celem Expo miało być prezentowanie własnych osiągnięć naukowych, oraz dzielenie się wiedzą i nowymi możliwościami techniki, ale też wspólna debata światowa, dotycząca prezentowanych technologii, materiałów i pomysłów. Wystawa organizowana była z rozmachem i wyczekiwana z wielkim podnieceniem. Począwszy od pierwszej imprezy, każda kolejna miała swój własny temat przewodni odpowiadający najbardziej, zdaniem organizatorów, ważnym bieżącym trendom światowym.

Crystal Palace, Londyn 1851, the Great Exhibition, źródło Wikipedia

Wielka Wystawa Światowa Londyn 1851, źródło Wikipedia

Najbardziej znaną wystawą, oraz przez niektórych uznaną jako pierwszą znaczącą, była wystawa w Londynie w 1851 roku, zwana the Great Exhibition. Właściwie od tego czasu wystawy stawały się coraz głośniejsze i bardziej wyraźnie zaznaczały się na arenie międzynarodowej, prezentujące ówczesny stan wiedzy inżynieryjnej oraz możliwości techniczne epoki.
 

Wielka Wystawa Światowa, Paryż 1900

To właśnie na Expo zbudowano w 1889 Wieżę Eiffla w Paryżu, demonstrując osiągnięcia techniki i zaawansowanie materiałów budowlanych. Wydawać by się mogło, że Wystawy Światowe w XIX wieku miały zupełne inne znaczenie, rangę i prestiż - służyły innym celom, niż te organizowane teraz.

wieża Eiffla, źródło Wikipedia

Z biegiem lat, wraz z rozwojem gospodarczym i naukowym, zmieniały się również trendy światowe - widać to m.in. po tytułach poszczególnych wystaw. Przykładem może być The Great Exhibition z 1851 r. w Londynie z tematem przewodnim „Przemysł wszystkich narodów”, oraz wystawa w Londynie w 1862 r. „Przemysł i sztuka”, czy ta w Paryżu z 1878 r. „Rolnictwo, sztuka i przemysł”. Wszystkie wyraźnie ukazywały dążenie do rozwoju techniki i niesamowitą fascynację industrializacją, która dla niektórych stawała się sztuką. Przed druga Wojną Światową pojawiały się tytuły związane z technologią np. „Wiek progresu”, a w latach sześćdziesiątych XX wieku zainteresowano się ponownie człowiekiem, a także kosmosem - „Człowiek w epoce przestrzeni kosmicznej” (temat z 1962 roku).
 

To, co mogliśmy obserwować później, to pewien zwrot w kierunku trendów społecznościowych i kulturowych. Na przestrzeni wielu lat Wystawy Światowe przeobraziły się bardziej na potrzeby promocji danego kraju, stały się marketingiem nowych idei kulturowych, otwierały drzwi do promowania różnych dziedzin życia oraz wielu obszarów zainteresowań. Nastąpiło parcie w kierunku zwiększania zysków z turystyki oraz promocja kraju. Na bok odsunięto dokonania w dziedzinie inżynierii czy nauki.

Dlatego tak bardzo interesująco rysuje się wątek tematyczny przestrzeni ostatnich 20 lat:

1992 Sewilla „Wiek Odkryć”
1992 Genoa „Krzysztof Kolumb, Statek i morze”
1993 Daejeon „Wyzwanie nowej drogi rozwoju”
1998 Lisbona „Oceany, Dziedzictwo dla przyszłości”
2000 Hanover „Ludzkość, Natura, Technologia”
2005 Aichi „Mądrość Natury”
2008 Saragossa „Woda i zrównoważony rozwój”

Tematy Expo są jak drogowskazy, plakaty - reprezentują pewien rozwój kolektywnej świadomości. Pokazują, co jest dla większości z nas, w większym lub mniejszym stopniu, ważne na daną chwilę, w okresie, w którym żyjemy. Nawet jeśli nie czujemy się emocjonalnie związani z ekologią i problemami zasobów morskich, i tematy te wydają się mało znaczące, to i tak, większość z nich odbiją się szerokim łukiem, przebijając w treściach życia codziennego.

Znaczenie wystawiennictwa światowego jest ogromne, uczestnictwo w każdej tego typu wystawie - bezcenne. Nie chodzi tutaj o bierny udział w celach promocyjnych kraju, chodzi o wspólne działanie w pewnym manifeście. Powoli przestają być ważne idee dotyczące jednego państwa, ponieważ wszyscy jesteśmy mieszkańcami jednej planety!


Polski Pawilon Expo 2010 Szanghaj, projekt WWAA, arch. arch. Natalia Paszkowska, Marcin Mostafa

Tegoroczne targi w Yeosu (rozpoczęte 12 maja br.) kierują swoją uwagę w stronę ekologii, tematem przewodnim jest "Żyjący ocean i jego wybrzeże: różnorodność zasobów i zrównoważona działalność". Temat flagowy targów podzielony został na trzy grupy tematyczne, obejmujące: proekologiczny rozwój obszarów nabrzeżnych i ochronę wybrzeży, ochronę morskich zasobów naturalnych i żywych organizmów, wraz z innowacyjnymi technologiami oraz działalność twórczą (kulturową i artystyczną) związaną z obszarami nadmorskimi.

Wspólne działania dla dobra jednej idei - łączenie pomysłów i technologii by lepiej funkcjonować razem w przyszłości - to chyba dobry kierunek dla ludzkości. Architektoniczny konkurs na główny pawilon Expo stał się pięknym odzwierciedleniem tematu przewodniego. Pracownie projektowe w różny sposób odpowiadały na zadany temat, krążąc wokół ekologii i źródeł odnawialnych. Exspace.pl stara się dotrzeć do wszystkich twórców organizując wywiady z projektantami. Wyodrębnimy te najbardziej ciekawe projekty.

Po takim Expo od razu wiadomo czy coś się przyjmie, czy też nie. Nowo zaprojektowane pawilony są na bieżąco oceniane i weryfikowane. Ponadto nie są obiektami trwałymi, więc można dosłownie zaprojektować wszystko. Dynamika konkursu - presja czasu, zaangażowanie inżynierów i naukowców, prestiż wygranej - to tworzy niesamowitą atmosferę twórczej konstruktywnej pracy. Nowe koncepcje architektoniczne przekraczają znacznie swoją epokę. Przykładem może być projekt pawilonu okrytego membraną z alg, którego zewnętrzna skóra bierze udział w procesie fotosyntezy i wytwarza energię.

Dlaczego nie ma nas na Expo?

W tym roku do udziału w Expo oficjalnie zgłosiło się 106 krajów z całego świata, wśród nich zabrakło Polski. Po raz pierwszy od 20 lat Polska zrezygnowała z uczestnictwa w Expo tłumacząc się niewielkim związkiem tematycznym naszego kraju z tematem przewodnim targów "Żyjący ocean i jego wybrzeże". Zdaniem ekspertów Expo 2012 jest "niepotrzebną kampanią promocyjną Polski"- ale czy na pewno? Myślę, że to właśnie brak udziału w imprezie może być szkodą dla wizerunku Polski na arenie międzynarodowej. Decyzja o braku uczestnictwa wydaje się co najmniej dziwna, biorąc chociażby pod uwagę sam fakt tego, że jeszcze nie tak dawno sami staraliśmy się o statut gospodarza targów (w kandydaturze Wrocław rywalizował z marokańskim Tanger i południowokoreańskim Yeosu) - by w końcu odwołać swoje uczestnictwo. Wiceminister gospodarki tłumaczył, że Expo w 2012 jest znacznie mniejsze niż to w Shanghaju, jednocześnie deklarując, że z pewnością nie zabraknie nas na kolejnej imprezie realizowanej w 2015 w Mediolanie.

Co w związku z tym tracimy?

Polska na arenie międzynarodowej zarysowała się dosyć szczególnie sukcesem w Shanghaju, gdzie nasz narodowy pawilon stał się (wraz z kilkoma innymi obiektami) wizytówką targów, pokazywany na reklamach Expo 2010. Polska może pochwalić się wieloma bardzo zdolnymi projektantami, brak uczestnictwa w Expo uniemożliwił im w pewnym sensie możliwości powtórzenia sukcesu projektowego sprzed dwóch lat. Jednocześnie jako państwo zamknęliśmy sobie drzwi na uczestnictwo w nowym wyzwaniu jakim jest Wystawa Światowa Expo.

Jak mimo wszystko możemy na tym zyskać?

Wśród projektowanych pawilonów, oraz prezentowanej świeżej myśli architektonicznej, wyłoniło się dosyć wyraźnie kilka ciekawych wątków. Pierwszym z nich jest na pewno ewolucja pawilonów targowych oraz sposób odczuwania ekspozycji. Idea doświadczania obiektu jako żyjącej struktury, która ciągle przechodzi swoją metamorfozę na wielu płaszczyznach: fizyczno-materialnym, upływającego czasu czy interakcji z odwiedzającym (w projekcie BioData odwiedzający stanowi ważny i nieodzowny szczegół struktury pawilonu- często poruszając się wraz z nim tworzy z obiektem jedną integralną całość). Drugim ciekawym wątkiem jest idea „żywej architektury”- na przykład pływającego statku-amfibii. Pawilonu, który po zakończeniu targów miałby pływać po sąsiednich wodach Yeosu oraz architektury żywej, która oddycha (procesy fotosyntezy) lub rusza się jak wodna roślina wraz z pływami morskimi.

Exspace śledzi najnowsze trendy i motywy architektoniczne, bo warto być na bieżąco. Staramy się wyłaniać nowe tendencje projektowe, by czerpać z nich inspiracje w designie. Naszym marzeniem jest rozwijać nowe idee w wolnej dyskusji, wymieniać poglądy oraz współtworzyć to co świeże i interesujące nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

Kolejne Expo odbędzie się w Mediolanie w 2015 roku, tematem przewodnim będzie „Pielęgnowanie Planety, Energia dla Życia”. Życzymy Polsce wzięcia czynnego udziału projektowego w procesie twórczym wystawy, a My z pewnością będziemy tą inicjatywę wspierać.


Autor:  arch. Karolina Radoń
(krdesign.com.pl)

 

 

wizytówki

Komentarze:

loading
jak nie wiadomo o co chodzi .... to wiadomo o co chodzi .... kasa
skomentowany przez    Tadeusz    30 grudzień 2012, 15:09 obserwuj post
"Skłaniamy się ku podjęciu decyzji, by nie brać udziału w EXPO 2012 w Yeosu w Korei Południowej" - mówił wiceminister gospodarki Rafał Baniak. Było to pierwsze EXPO bez nas od 1992 roku, gdy po zmianach ustrojowych Polska zaczęła uczestniczyć w Wystawach Światowych" http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,10131564,Nie_ma_kasy_na_EXPO_2012___Myslimy_o_rezygnacji_.html
skomentowany przez    Tadeusz    30 grudzień 2012, 15:08 obserwuj post
Dobre pytanie. Pawilon polski był przepiękny.
skomentowany przez    Jerzy    30 grudzień 2012, 13:38 obserwuj post
Bardzo chciałabym wiedzieć co dało nam EXPO 2010, te 8 milionów odwiedzających. Ktoś wie, gdzie poszukać odpowiedz?
skomentowany przez    Kataryrzna    30 grudzień 2012, 13:37 obserwuj post

Reklamy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.