Reklama

wszystkie artykuły z działu >> ROZMOWY
01 marca 2013
wszystkie artykuły z działu >> ROZMOWY

W jakim kierunku idą multimedia?


Nazwiska designerów i firm, które są finalistami i Laureatami ogólnoloskich konkursów są godne: zapamietania, poznania i polecania. Tumożecie szukac dobrych designerów, architektów, projektantów i grafików. Nie musicie przeszukiwać internetu. Nazwiska dobrych designerów "podajemy Wam na Tacy". Dlatego decyujemy sie informacje o wynikach ważniejszych konkursów publikować w dziale: " Polecamy Firmom i Wystawcom"

Wywiad z Magdą Wiejachą – Kierownikiem Działu Marketingu TRIAS
.
Studio sportowe TVP w Warszawie, zaprojektowane specjalnie na potrzeby XXX Letnich Igrzysk Olimpijskich w Londynie | Trias

 Pracujecie dla wielu firm. Czym różni się zapewnienie oprawy multimedialnej w studiu sportowym TVP, zaprojektowanym specjalnie na potrzeby EURO 2012, czy XXX Letnich Igrzysk Olimpijskich w Londynie, od przygotowania i realizacji projekcji z wykorzystaniem technologii 3D Mapping w centrum Warszawy? 

Magda Wiejacha: Rodzaj zastosowanej oprawy multimedialnej zależy każdorazowo od jej przeznaczenia końcowego, od tego, jaką ma pełnić funkcję. W przypadku studia telewizyjnego stanowi ona tło, element scenografii służący do prezentacji materiałów wizualnych urozmaicających przekaz telewizyjny. Natomiast w przypadku 3D Mappingu głównym celem jest stworzenie niepowtarzalnego widowiska, które wywoła pozytywne skojarzenia z daną organizacją, firmą lub produktem. W zależności od potrzeb dobiera się rodzaj stosowanego sprzętu, multimedia i oświetlenie. W studiu sportowym TVP w Warszawie zaprojektowanym specjalnie na potrzeby XXX Letnich Igrzysk Olimpijskich w Londynie zastosowaliśmy dla przykładu ekran z plazmowych monitorów bezszwowych w układzie 24x3.

Jeśli zaś chodzi o pokaz 3D Mappingu w centrum Warszawy na budynku hotelu Novotel, to wykorzystaliśmy 16 projektorów multimedialnych o łącznej  mocy światła ponad 300.000 ANSI lumenów. Warto podkreślić, że był to największy tego typu pokaz w Polsce. Powierzchnia, na której wykonano projekcję, miała aż 4500 mkw. 


Pokaz 3D Mappingu w centrum Warszawy na budynku hotelu Novotel | Trias

 Spod Waszej ręki wy­szło na świat wiele, na­praw­dę wiele realizacji. Która była najtrudniejsza?


M.W.: Nie ma realizacji trudnych lub łatwych. Najważniejszą rolę odgrywa zawsze pomysł i kreacja. Każda realizacja wymaga indywidualnego podejścia i zastosowania innych środków. Nasza firma ma doświadczenie w realizacji zarówno dużych imprez typu festiwale, koncerty czy wydarzenia sportowe, jak i widowisk telewizyjnych oraz eventów korporacyjnych. Jedną z nietypowych realizacji był na przykład show „Świetlny most” w ramach pikniku „Rok do UEFA EURO 2012”.

Show „Świetlny most” w ramach pikniku na Moście Średnicowym w W-wie | Trias

Pokaz odbył się na Moście Średnicowym w Warszawie. Wykorzystano podczas niego ponad 200 różnego rodzaju lamp. Stalowa konstrukcja mostu mieniła się różnymi kolorami, a niebo rozświetlały wielobarwne promienie. Niezwykłej iluminacji towarzyszyła parada najpiękniejszych polskich parowozów i nowoczesnych pociągów, które w kłębach pary i w rytm muzyki przejeżdżały po moście.

 Wielkie projekty scenograficzne z wykorzystaniem waszych technologii: współpracujecie równocześnie ze scenografami?

M.W.:
Praca ze scenografami jest nieodłącznym elementem naszych działań. Dotyczy to zarówno większych, jak i mniejszych projektów. Współpraca ta ma bardzo szeroki zakres począwszy od eventów, przez liczne wystawy i ekspozycje, a na programach telewizyjnych kończąc. 

Do realizacji, w których wykorzystano dużo elementów scenograficznych, zalicza się np. ekspozycja pod płytą Rynku Głównego w Krakowie. Wystawa zatytułowana „Śladami europejskiej tożsamości Krakowa” znajduje się 4 metry pod ziemią, na powierzchni ok. 4 tys. metrów kwadratowych. Ukazuje rolę Krakowa w średniowiecznej Europie i ponad 800-letnią tradycję handlu i rzemiosła na tym terenie. Ekspozycja ta jest jedną z najnowocześniejszych w Polsce i Europie. Przy jej tworzeniu wykorzystano nowoczesne techniki multimedialne i wystawiennicze. Służą one do prezentacji obrazów, filmów fabularyzowanych, dźwięków i animacji, które tworzą iluzję tętniącego życiem średniowiecznego Krakowa. Dzięki temu zwiedzający mogą nie tylko zobaczyć, ale także poczuć atmosferę legendarnego miasta. Jedną z atrakcji podziemnej wystawy jest ekran z pary wodnej, czyli taki, przez który zwiedzający mogą przejść. Dla ponad 500 zabytków znalezionych na terenie podziemi rynku stworzono animacje 3D. Dzięki ekranom dotykowym zwiedzający mogą przybliżyć sobie dany eksponat i obejrzeć go w trójwymiarze z różnych stron.  Na ekspozycji zastosowano także projektory holograficzne, które służą do prezentacji m.in. trójwymiarowych rekonstrukcji budynków z minionych wieków. Zainstalowano również ekrany plazmowe, lasery, oświetlenie efektowe i podświetlacze ledowe oraz nagłośnienie.

 W któ­rym miej­scu koń­czy się swo­bo­da pro­jek­tan­ta? Kiedy przy­cho­dzą lu­dzie z dzia­łu fi­nan­so­we­go i "ob­ci­na­ją" po­my­sły?

M.W.: W naszej ofercie mamy całą gamę różnorodnego sprzętu. By uzyskać ciekawe efekty, nie zawsze trzeba na to przeznaczyć ogromne środki. Cała sztuka polega na takim doborze multimediów i oświetlenia, by, w jak największym stopniu, uzyskać zamierzony przez klienta efekt przy jednoczesnym dostosowaniu się do możliwości budżetowych. Nasi konsultanci wpierają klientów na wszystkich etapach realizacji projektu elastycznie reagując na wszelkie sugestie.
Pokaz multimedialny z wykorzystaniem technologii 3D, Sukiennice, Kraków | Trias

 W jakim kie­run­ku idą multimedia? Mo­że­my się spo­dzie­wać ja­kiejś re­wo­lu­cji czy je­ste­śmy ograniczeni? W roku 2022 za­uwa­ży­my, jak się zmie­ni­ła ca­łość w po­rów­na­niu do 2012 roku? 

M.W.: Na rynku multimediów obserwujemy dążenie do uzyskania obrazu jak najbardziej rzeczywistego, o doskonałej jakości. Ekrany stają się coraz większe i posiadają większą gęstość pikseli. Wzrasta moc projektorów, co pozwala na realizację projekcji wielkoformatowych, m.in. z elementami 3D Mappingu. Udoskonalane są też technologie przetwarzania obrazu. Nowoczesne systemy realizacyjne zapewniają płynność przekazu i umożliwiają uzyskanie zaawansowanych efektów wizualnych.

Jednym z trendów, który będzie się z pewnością rozwijał, są rozwiązania pozwalające na interakcję z odbiorcą. Przykładem może być chociażby tzw. wirtualna postać, wygenerowana komputerowo i wyświetlana na monitorze plazmowym. Przyjmuje ona różne pozy i prowadzi dialog z osobami stojącymi przed ekranem. Ciekawym rozwiązaniem są też podłogi i ściany interaktywne działające w oparciu o czujniki podczerwieni lub kontrolery wykrywające ruch. Dzięki temu wyświetlane na ekranach obrazy reagują na przechodzące osoby i zmieniają się w określony sposób. Kolejnym interaktywnym rozwiązaniem jest technologia rozszerzonej rzeczywistości. Po zbliżeniu w pole widzenia kamery (zamocowanej przy monitorze) motywu graficznego umieszczonego na ulotce, oczom widzów może ukazać się na ekranie przestrzenny modelu samochodu lub inny produkt firmy. Przybliżanie lub obracanie ulotki pozwala przyjrzeć się detalom wizualizacji.

Nieodłącznym elementem pokazów multimedialnych jest też oświetlenie. W tym zakresie obserwujemy przechodzenie na urządzenia ledowe. Są one bardziej energooszczędne w porównaniu do tradycyjnych lamp, co ma duże znaczenie dla klientów. Ponadto urządzenia ledowe są lżejsze, a co za tym idzie łatwiejsze w montażu.

 Zapewnialiście kompleksową obsługę multimedialną polskim pawilonom podczas światowych wystaw w Hanowerze, w Aichi w Japonii oraz w Saragossie w Hiszpanii. Te realizacje dzielą lata. Wasze prezentacje też się zmieniały?

M.W.: Niewątpliwie multimedia to dziedzina, która bardzo szybko się rozwija. Każdego roku pojawiają się nowe, ciekawe rozwiązania. Ten dynamiczny rozwój jest odpowiedzią na zapotrzebowanie oferowania odbiorcom coraz to nowszych i intensywnych wrażeń. Ciągle udoskonalany przez producentów sprzęt pozwala na uzyskanie coraz lepszej jakości wyświetlanego obrazu i światła, a tym samym zapewnia bardziej spektakularne efekty wizualne.

 Jakie są trendy w wystawiennictwie dzisiaj? Dla wystawcy ze średnim budżetem, który chce zbudować stoisko multimediami. Bryła architektoniczna pozostaje tylko tam gdzie jest niezbędna.

M.W.: Od pewnego czasu w wystawiennictwie króluje moda na niestandardowe formy. Projektanci starają się wykreować przestrzeń, która zaskoczy klientów i przeniesie ich w inny świat. Doskonale sprawdza się tutaj nowoczesny sprzęt multimedialny, nagłośnieniowy i oświetleniowy. Ekrany mogą stanowić element scenografii zastępując tradycyjne konstrukcje architektoniczne. Wyświetlane na nich obrazy w połączeniu z efektami dźwiękowymi nie tylko zwracają uwagę klientów na stoisko, ale także oddziałując na wszystkie zmysły zwiększają skuteczność przekazu. Odpowiednie oświetlenie buduje nastrój i pomaga zaakcentować kluczowe dla wystawcy elementy. Dziś ceny wynajmu nowoczesnego sprzętu multimedialno-oświetleniowego są przystępne dla szerokiej grupy odbiorców. Nawet wystawcy ze średnim budżetem mogą sobie pozwolić na stworzenie ciekawego stoiska.   

 Portal exspace.pl – wasze zdanie, ocena i sugestie…

M.W.: Ciekawy i wartościowy dla branży portal. Strona lekka i przyjemna w odbiorze z elementami wysublimowanej nowoczesności i świeżości.


 Dzię­ku­jemy za roz­mo­wę.

zdjęcia: Trias


 

wizytówki

Komentarze:

loading
Wystawiamy się na targach we wrześniu, w Poznaniu. Chcemy "zaszaleć" multimedialnie. Czy mogę prosić o jakieś rady - co teraz jest na Topie? chciałabym już firmie zabudowującej i designerom wysłać nasze konkretne oczekiwania Dziękuję
skomentowany przez    Joanna    20 marzec 2013, 10:47 obserwuj post
Najbardziej zaciekawił mnie 3d mapping, mogli byście napisać jak wygląda realizacja takiego projektu??
skomentowany przez    Johny    30 styczeń 2013, 15:26 obserwuj post
poproszę o więcej informacji nt. realizacji na EXPO
skomentowany przez    tadeusz    22 październik 2012, 13:14 obserwuj post
Realizacje robią wrażenie... Gdzie będzie można zobaczyć takie pokazy w najbliższej przyszłości? Gdyby takie multimedia pojawiały się na targach częściej, to może byłoby to wszystko ciekawsze.
skomentowany przez    mm    08 wrzesień 2012, 11:18 obserwuj post
najlepiej jakby Trias pisał coś regularnie na Waszym portalu o multimediach, sam zatrzymałem się na plazmach i ledach a od 7 lat projektuje stosika. Trzeba mieć atuty w ręcę - - warto namawiać klientów, tylko na co?. Namówcie Trias, niech piszą, uczą nas maluczkich...
skomentowany przez    janek    07 wrzesień 2012, 19:46 obserwuj post
a gdzie można zobaczyć jak działa: " technologia rozszerzonej rzeczywistości i wirtualna postać i wygenerowana komputerowo i wyświetlana na monitorze plazmowym? Może Trias ma jakieś filmy? To brzmi bardzo ciekawie.
skomentowany przez    zbychu    05 wrzesień 2012, 19:23 obserwuj post
te fotki chętnie bym obejrzał: "kompleksowa obsługa multimedialna polskich pawilonów podczas światowych wystaw w Hanowerze, w Aichi w Japonii oraz w Saragossie w Hiszpanii" Da się załatwić exspace?
skomentowany przez    janek    05 wrzesień 2012, 19:19 obserwuj post
Zapewne dosyć kosztowne są te oprawy multimedialne, nic nie ujmując profesjonalizmie firmy TRIAS, uważam jednak że w trudnych czasach to raczej kontrowersyjny wydatek. Chyba że ma za zadanie poprawić nasze samopoczucie dając złudzenie dobrobytu. Ale co by nie mówić, wykonanie i efekty są rewelaqcyjne.
skomentowany przez    mezo    04 wrzesień 2012, 17:04 obserwuj post
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.