Reklama

wszystkie artykuły z działu >> ROZMOWY
09 października 2013
wszystkie artykuły z działu >> ROZMOWY

Ryszard Balcerkiewicz, właściciel marek Balma i Noti w rozmowie z Exspace


Ryszard Balcerkiewicz, właściciel marek Balma i Noti w rozmowie z exspace.pl

Exspace: Meble produkowane przez: NOTI– znajdują się regularnie w gronie  nominowanych produktów w najważniejszych konkursach designerskich w Polsce. Co daje wam wystawianie się na największych imprezach designerskich w Europie?

Ryszard Balcerkiewicz.: Jest to przede wszystkim promocja marki Noti oraz projektantów, z którymi pracujemy. Zwiększa to rozpoznawalność marki na rynkach zagranicznych i w dłuższej perspektywie wpływa tym samym na wzrost sprzedaży. Udział w takich wydarzeniach to prestiż i zdobywanie nowych kontaktów.


Posługujecie się hasłem „PO PIERWSZE DESIGN”– kto decyduje o wyborze designerów, którzy pracują dla Was.

Staramy się kierować propozycje do tych najlepszych, mających już dorobek i doświadczenie. W większości projektów przeprowadzamy badania, piszemy brief,a ostateczną decyzję podejmuję osobiście. Pomysł na markę Noti był od początku oparty o współpracę z najlepszymi projektantami. Pierwsze projekty dla nas wykonał Jerzy Langier założyciel marki Eljot i twórca wielu ponadczasowych mebli, potem zapraszaliśmy kolejnych - Piotr Kuchciński, Tomek Augustyniak, Renata Kalarus, Tomek Rygalik, Dorota Koziara, Grzegorz Niwiński i Jerzy Poręb.  Dajemy również szanse młodym projektantom. Od lat wspieramy Program Edukacyjno-Projektowy (PE-P) działający na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Mamy kilka wspólnych udanych wdrożeń np. kolekcje siedzisk Bouli i Cubber zaprojektowały trzy studentki Julia Pawlikowska, Olga Mężyńska, Urszula Burgieł.


Co jest najważniejsze we współpracy z designerami? Na jakie problemy napotyka się przy rozmowach z nimi?

Najważniejsze jest zrozumienie i poznanie stylu pracy projektanta oraz firmy. Firma działa w określonych strukturach, narzuca terminy produkcyjne, wymagania technologiczne. Projektanci pracują z kolei jako freelancerzy, często równolegle nad kilkoma projektami, mają inne podejście do terminów realizacji. Młodym projektantom brakuje z kolei doświadczenia z produkcją, technologią, zwykle nie znają, czego oczekuje rynek. Jednak sytuacja się zmienia, zmieniają się także uczelnie, które coraz częściej podejmują współprace z przemysłem.


Co dało Wam wystąpienie na DMY 2013 w Berlinie?




Niespodzianka od Olgi Hucko, która specjalnie dla Łódź Design Festival przygotowała krótką relację z wystawy must have from Poland w Berlinie.

Tego typu wydarzenia służą, tak jak powiedziałem wcześniej promocji marki Noti, projektantów oraz są platformą do poszukiwań nowych produktów i rozwiązań. Obecność na DMY to konsekwentny krok w budowaniu wizerunku Noti. Nie jest to jednak miejsce do nawiązywania kontaktów handlowych i biznesowych, czego bardzo żałujemy, bo rynek niemiecki jest dla nas chociażby ze względów logistycznych bardzo atrakcyjny. DMY to impreza offowa, odwiedzający poszukują oryginalnych wystaw, mniejszy jest tu udział biznesu. Ale jest jeszcze za wcześnie, aby wyciągać wnioski.


Co w ogóle sądzicie o wystąpieniach targowych w dzisiejszych czasach? Są potrzebne czy są przeżytkiem?

Ja oceniam wystąpienia targowe bardzo pozytywnie. Inauguracja marki Noti odbyła się na Międzynarodowych Targach Poznańskich i od tego momentu rozpoczęła się dobra passa i ciąg sukcesów. Dzisiaj doskonałym miejscem do pozyskiwania kontaktów handlowych na rynku międzynarodowym są chociażby targi Salone Internazionale del Mobile w Mediolanie.


Jakie wartości są najważniejsze dla Pańskiej firmy?

Rzetelność i uczciwość w biznesie co oznacza także odpowiedzialność za wysoką jakość produktów, współpraca z projektantami, profesjonalny zespół pracowników i dostawców, nowoczesna technologia w służbie zaspokajania realnych potrzeb użytkowników.


Jak długo budowaliście markę Waszej firm.

Markę Balma buduję już 36 rok, natomiast Noti powstało osiem lat temu. To jeszcze młoda marka:)

Jakie będą kolejne przystanki w Waszej niezwykle pięknej podróży odkrywania talentów i dobrego designu.

Cały rozwój marki Noti oparty jest na wypracowanych własnych środkach. Dużo zależy od tego jak będzie rozwijał się rynek oraz naszej umiejętności dostosowania się do jego potrzeb. Trzeba pamiętać, że firma o stażu ośmioletnim nawet przy wsparciu firmy podstawowej ma określone problemy w konfrontacji rynkowej z uznanymi firmami zachodnimi budującymi swoją pozycje przez dziesięciolecia. Do tego potrzebna jest większa, zorganizowana i długofalowa pomoc Państwa. Konkretny opracowany na lata plan promocji polskich marek, projektantów i produktów. To ułatwiłoby nam budowanie silnych marek, które miałyby znaczenie i siłę przebicia na arenie miedzynarodowej. Pojedyncze, rozproszone inicjatywy są atrakcyjne, ale jak fajerwerki szybko gasną:).


Bardzo dziękujemy za rozmowę. Zorganizowana i długofalowa pomoc Państwa to marzenie wielu firm z pasjami i ambicjami. Ten wywiad zostawił w nas wielki głód rozmowy kilkugodzinnej i jeszcze wiekszy głód poznania człowieka, który stworzył jedną z najbardziej rozpoznawalnych mark na rynku. 




Film-Wywiad z Ryszardem Balcerkiewiczem, prezesem firmy NOTI, członkiem kapituły stypendialnej Young Design 2011 umieszczamy już od siebie - naprawdeę warto posłuchać każdego słowa.

wizytówki

Komentarze:

loading
Prawdziwy człowiek biznesu z ludzką twarzą. Przekaz czytelny, wspomniana niżej skromność, wzór do naśladowania. Mało takich ludzi w dzisiejszych trudnych czasach. Powodzenia Panie Ryszardzie, przeczytanie wywiadu z Panem to była czysta przyjemność.
skomentowany przez    Marian K.    26 czerwiec 2013, 19:20 obserwuj post
Podziwiam, ale też rozumiem. Praca z designerami wybitnymi to wielka satysfakcja ale i wielki trud. Skromność Pana wypowiedzi jest niezwykła. Wielki szac.
skomentowany przez    Janusz    19 czerwiec 2013, 21:32 obserwuj post
zawsze miło posłuchać ludzi, którzy wiedza czego chcą. Designerów "w swojej stajni" ma Pan świetnych. Pozdr.
skomentowany przez    jędrzej    19 czerwiec 2013, 15:29 obserwuj post
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.