wszystkie artykuły z działu >> ROZMOWY
13 września 2015
wszystkie artykuły z działu >> ROZMOWY

Polski design na WYSPIE BIEDY w Mediolanie.

Na takim stoisku nic się nie może wydarzyć...

Jest wiele inicjatyw promujących polskich projektantów i polskie wzornictwo zarówno w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej. Coraz więcej polskich marek, firm i projektantów prezentuje swoje produkty na wspólnych stoiskach. Które z targów są najlepsze? Udział w której z imprez jest najbardziej korzystny z biznesowego punktu widzenia? Uczestniczyliście w profesjonalnych imprezach wystawienniczych, dzięki którym znaleźliście partnerów biznesowych? Będzie nam bardzo miło, jak podzielicie się z nami Waszymi opiniami: info@exspace.pl

Portal Exspace.pl stworzyli architekci z ponad 20-sto letnim doświadczeniem w branży wystawienniczej. Misją portalu jest aktywne wspieranie polskich firm i polskiego wzornictwa w promocji w Polsce i na Świecie. Tym artykułem chcemy zwrócić uwagę firm, projektantów i organizatorów wspólnych wystąpień targowych na bardzo ważną rzecz - DESIGN PRZESTRZENI WYSTAWIENNICZEJ. Uważnie obserwujemy inicjatywy skierowane do polskich marek, firm i projektantów. I mamy wrażenie, że często jest to bardziej działanie promujące organizatora, w większości przypadków kompromitujące tego ostataniego, niż rzeczywista promocja firmy/marki/projektanta. Bo o tym, czy impreza jest korzystna dla firmy/marki/projektanta mogą powiedzieć tylko konkretne zamówienia lub kontakty.

W Polsce nie mamy profesjonalnych targów designu. Bo targi to biznes. Z jednej strony wystawcy - z drugiej liczni goście i partnerzy biznesowi z Polski i ze Świata. O wysypie wystaw/jarmarków/bazarków designu, górnolotnie przez organizatorów nazywanych Targami Polskiego Designu, pisaliśmy kilkukrotnie >>> Zdzisław Sobierajski Jak zostać dizajnerskim frajerem?

Opowieść zacznę od targów niszowych - DMY - odbywających się w Berlinie. Tu sposób prezentacji nie ma dużego znaczenia. Liczą się nazwiska projektantów, nazwy firm, nagrody, które produkty otrzymały. Liczy się dobre towarzystwo. Jest to raczej miejsce towarzyskich spotkań i rodzinnych wycieczek. Na takiej imprezie DESIGN STOISKA nie jest priorytetowy. Ale są imprezy na których DESIGN stoiska jest ważny, takie jak: Milan Design Week, strefy Talents na targach IMM Cologne czy inne wystawy na największych imprezach w Europie. Oprócz DESIGN'u bardzo ważna jest też LOKALIZACJA stoiska. Nie jestem pewna, czy ktoś z organizatorów w ogóle na to zwraca uwagę.

Dzisiaj zdecydowałam się napisać o polskim stoisku, którego design mnie zbulwersował. Chodzi o stoisko Wystawy must have from Poland zaprezentowanej na Milan Design Week w kwietniu 2013 roku. Nie byłam w Mediolanie, ale przyglądając się projektowi ekspozycji polskiego - najlepszego designu, jak piszą organizatorzy o swojej wystawie - mogę tylko współczuć wystawcom: znanym polskim markom.

A "lista obecności" jest długa: Kafti Design, Mikołaj Wierszyłłowski i NOTI, Marta Krupińska i VOX, Marek Krajewski i ONDESIGN, Jadwiga Husarska Chmielarz i Paged Design Team, Tabanda, Tomasz Augustyniak i Delivié, Jerzy Dobrzański i Libet, MOWO Studio i Marmorin, Studio Colorofon i Bisk, Justyna Medoń i Red Poppy, Marek Mielnicki i Porcelana Kristoff, Arkadiusz Jaworski i Mops Design, Zofia Strumiłło-Sukiennik, Anna Łoskiewicz-Zakrzewska i Beza Projekt, Wydawnictwo Wytwórnia, Wydawnictwo Dookoła Świata, Katarzyna Turczyńska i Rafał Jarmołowski i Kaszubebe, Małgorzata Drozdowska, Agnieszka Klimczak-Pyryt, Bogusław Saganowski i Miniio, Farida i Krzystof Dubiel i Trzy myszy, grupa projektowa Od Rzeczy, Mamsam, Pan tu nie stał, Małgosia Bochenek i Boho Collection, Justyna Nakielska, Sylwia Rękawek i COOKie, Pracownia Florabo, Kwartalnik 2+3D, Manufaktura Fera Bikes, Agnieszka Czajkowska i ColorStories, Jaga Hupało, Wydawnictwo Muchomor.

Oszałamiająca ilość znanych nazwisk i dobrych marek, prawda? Jak sobie wyobrażacie miejsce, na którym powinni się prezentować najwięksi polscy projektanci i znane polskie marki? Co powinno być najważniejsze? Co mniej ważne? Najważniejsze to moim zdaniem: produkt, nazwisko projektanta, nazwa produktu i marki i nazwa Wystawy.

A co było najważniejsze na stoisku, które stanęło w 2013 roku w Mediolanie? - Logo firmy, która była sąsiadem naszego stoiska - Koła drewniane sugerujące, że najważniejszym wystawcą jest tartak lub poroducent "szpul" drewnianych - Wydruki logo organizatora wystąpienia - na najtańszym materiale jaki jest dostępny na rynku - nylon 12,00 zł/mkw. Taka grafika nie uchodzi w stolicy światowego designu. Lepiej już nic nie wieszać. Przygotować foldery i dobry plakat na wysokości wzorku, i koniec.

Drewno może być świetnym elementem ekspozycyjnym. Pod jednym warunkiem - musi być tłem dla eksozycji, a nie jej konkurencją. Każda inna forma drewniana: palety, elementy konstrukcyjne lub zwykłe półki czy regały, byłyby ok. Tutaj jednak drewno występuje jako element zaprojektowany - będąc wyraźną konkurencją dla produktu. Przyglądając się ekspozycji polskiego wzornictwa w Mediolanie, mogę tylko współczuć firmowym i projektantom.

Takiemu designowi mówię - NIE!

stoisko Wystawy "must have from Poland" na Milan Design Week 2013

Na takim stoisku nic się nie może wydarzyć. A co Wy o tym myślicie?

___________Urszula Kałużna


arch. Urszula Kałużna - projektant przestrzeni wystawienniczych w latach 1993-2013. Lauretaka wielu wyróżnień, w tym 68 nagród #AcanthusAureus, najbardziej prestiżowych nagród w Polsce przyznawanych za stoiska najlepiej zaprojektowane i przygotowane do realizacji strategii marketingowej firmy podczas targów). ferencyjni klienci: Giorgio #Armani. #Honda, #Toyota, #Hochland Polska, #XL Energy Drink, #Husqvarna, #Busch, #Danfoss.

wizytówki

Komentarze:

loading
Dziękuje! Dało się poprawić... pozdrawiam Urszula
skomentowany przez    admin@exspace.pl    28 styczeń 2016, 12:17 obserwuj post
Myślimy, że warto byłoby się pokusić o sprawdzenie tekstu i jego korektę przed jego upublicznieniem. Literówki rażą i powodują, że dobry merytorycznie tekst traci na znaczeniu.
skomentowany przez    Korektor    27 styczeń 2016, 13:35 obserwuj post
dalej... przy takim poziomie kolejnych wystąpień w Mediolanie ... długo, długo, długo... NIC
skomentowany przez    Janusz    18 sierpień 2013, 16:38 obserwuj post
i jest tu dużo prawdy. Nareszcie ktoś to wypowiedział. Inicjatywy są piękne, ale co dalej?
skomentowany przez    Ewa    18 sierpień 2013, 16:36 obserwuj post

Reklamy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.