Reklama

wszystkie z działu >> Design
10 października 2016
Design

"Retrospekcje. Polski design początku XXI wieku" - Premiera Łódź Design Festival, w dniach 13-23 października

Wystawa "Retrospekcje. Polski design początku XXI wieku" tropi motywy związane ze wzornictwem lat 50. i 60. we współ­czesnych polskich projektach sztuki użytkowej. Zgromadzone eksponaty dowodzą, jak sprawnie rodzimi projektanci potrafią łączyć elementy daw­nego wzornictwa z klimatem nowoczesności.

Moda na retro w świecie designu trwa i właśnie wchodzi w kolejny etap swojej ewolucji. To moment, w którym lekcja estetyki lat 50. i 60. zosta­ła odrobiona na tyle rzetelnie, że przestano podchodzić do niej z czcią. Dziś uwielbienie zostało zastąpione analitycznym myśleniem. Z korzyścią dla swoich projektów, designerzy przeprowadzają „retrospekcje", czerpiąc z przeszłości głównie podejście do sposobu pracy i konstruowania obiektów. To, że ich poszukiwania nieraz prowadzą do „retro" efektów wizualnych jest wyłącznie korzystnym zbiegiem okoliczności i potwierdza tezę, że piękno wypływa z funkcji.

Na wystawie Retrospekcje zgromadzono ponad 100 obiektów sztuki użyt­kowej stworzonych przez polskich projektantów: mebli, lamp, grafik, wyro­bów szklanych i ceramicznych, tkanin oraz innych dodatków. Prawie wszyst­kie przedmioty są realizacjami komercyjnymi, ale wytwarzanymi metodą rzemieślniczą, produkowanymi „na bieżąco'', a nie masowo. Chodziło o po­kazanie rzeczy funkcjonalnych, trwałych, eleganckich, a co najważniejsze - osiągalnych cenowo dla przeciętnego konsumenta.

Koncepcja Retrospekcji oparta jest na oryginalnym rozwiązaniu scenogra­ficznym: przestrzeń ekspozycji zaaranżowano tak, aby imitowała prawdzi­we wnętrze mieszkalne. Rozpoczynając pracę nad koncepcję wystawy mia­łam w głowie myśl, że nie chcę mówić o projektach z pierwszych stron gazet i modnych portali - podkreśla Magda Jasińska - Chciałam pokazać szerszej publiczności, że jest wielu polskich projektantów i firm, które w świadomy i oryginalny sposób czerpię ze złotego okresu polskiego wzornictwa - dodaje.

Autor: Magdalena Jasińska projektant marki Wood&Paper
Kurator: Anna Diduch redaktor naczelna priv. Magazine
Organizator: Agata Kondracka właściciel marki Wood&Paper
Partner medialny: PLN Design

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tej aktualności.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.